نرم افزارحسابداری صدگان

حرکت بر مدار منطق در بازار سرمایه

0 433

حسابداراپ

بازار سرمایه طی سال گذشته به دلیل رشد سودآوری صنایع صادرات محور به گونه ای غیر منطقی رشدی را تجربه کرد و فعالان بازار سرمایه و معامله گران به هشدارهای کارشناسان اهمیت ندادند و قله های صعود یکی پس از دیگری فتح شد.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با طولانی شدن روند رو به رشد بازار سرمایه طی سال گذشته به تدریج سرمایه گذاران دچار این اشتباه شدند که بازار بر اساس وضعیت مناسب سودآوری شرکت های بورس در وضعیت صعودی قرار گرفته است، حال آنکه روند تولید و فروش محصولات در اکثر شرکت های فعال بورسی با کاهش همراه بوده است.

محمد ندیمی افزود: روند صعودی شکل گرفته سبب شد تا برخی معامله گران نسبت به نوسان گیری کوتاه مدت اقدام کنند که برخلاف واقعیت بازار سرمایه می باشد.

وی در خصوص وضعیت بورس از ابتدای سال جاری تاکنون اظهار داشت: بازار سرمایه طی ماه های اخیر با اصلاح شاخص رو به رو شد که این امر می تواند سبب تغییر نگرش سرمایه گذاران در بازار شود. از این رو، برای افرادی که با دید بلندمدت در بازار سرمایه حضور دارند این مورد می تواند نویدی باشد مبنی بر اینکه بازار سرمایه در جهت منطقی شدن گام برخواهد داشت.

ندیمی در خصوص روند شاخص کل ابراز داشت: چگونگی روند شاخص کل در بازار سرمایه کشور ما معیار مناسبی جهت رشد یا نزول قیمت سهام مجموعه های بورسی نیست چراکه عوامل مختلفی مانند ورود و خروج یک شرکت در بازار می تواند یک اثر غیر معقول بر شاخص در پی داشته باشد. برهمین اساس، مبنا قراردادن شاخص کل برای تحلیل صحیح به نظر نمی رسد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما در بازار سرمایه به سمت واقعی تر شدن صورت های مالی شرکت ها حرکت می کنیم و بنابراین نسبت قیمت بر درآمد بازار به تبع این موضوع واقعی تر خواهد شد که این امر برای کسانی که تمایل دارند در بازاری منطقی و با ریسک معقول فعالیت کنند خبر مثبتی خواهد بود. برهمین اساس می توان گفت بازار سرمایه طی سال جاری نسبت به سال گذشته مناسب تر خواهد بود . چراکه به نظر می رسد سهامداران با نگاه منطقی تر اقدام به سرمایه گذاری در بورس می کنند.

پندار سیستم

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند آتی بورس طی سال جاری اظهار داشت: در صورت ایجاد ثبات در بازار ارز و افزایش تولید اکثر صنایع پیشرو، انتظار می رود تا طی ماه های آتی شاهد ایجاد رونق در بازار سرمایه باشیم برهمین اساس باید به این دیدگاه برسیم که بازار سهام در بلندمدت سود پایداری را برای فعالان آن داشته باشد در نتیجه سرمایه گذاران بعد از بازگشت اصل سرمایه خود از بازار خارج نخواهد شد.

وی تصریح کرد: دید سرمایه گذاری در بورس در حال تغییر است چراکه دلیل تشکیل بازار سرمایه در هر کشوری جذب سرمایه گذاری های خرد برای رونق سرمایه گذاری کلان و اقتصاد کشورهاست که خوشبختانه برخلاف چند سال گذشته که ما از این اصل فاصله گرفته بودیم در حال تغییر دید سرمایه گذاری و بازگشت به مسیر اصلی هستیم.

ندیمی ادامه داد: با توجه به اینکه به نظر می رسد در میان مدت در کشور تلاطم سیاسی خاصی نداشته باشیم لذا در کوتاه مدت و میان مدت شاخص می تواند با افزایش همراه شود. چراکه قیمت ها در بازار سرمایه واقعی شده اند و انتظار افت بیشتر برای آنها وجود ندارد البته این به آن معنا نیست که این رشد با سرعت و شیب تند خواهد بود بلکه یک روند منطقی و ملایمی را در پیش خواهد گرفت.

وی افزود: به نظر می رسد نحوه عملکرد شرکت های بورسی طی ۱۲ ماهه سال ۹۲ و میزان سود نقدی تقسیمی آنها در مجامع عمومی چندان انتظارات سهامداران را برآورد نکند اما به طور قطع اخبار و آمار مناسبی برای سال ۹۳ از سوی مجموعه های فعال در بورس پیش بینی و محقق خواهد شد.

لذا رفتار احتیاطی که از سمت سرمایه گذاران در این فصل از مجامع مشاهده می شود طبیعی است و می تواند با گذشت زمان و ارایه عملکرد شرکت ها در سال ۹۳ تغییر کند.

این کارشناس بازار سرمایه پیرامون آثار اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها بر وضعیت صنایع مختلف نیز ابراز داشت: دولت جدید نشان داده که علاقه ای به کنترل مصنوعی قیمت کالاها ندارد بنابراین صنایع می توانند با ارایه گزارشات توجیهی مناسب، آثار هزینه ای طرح ها را با افزایش نرخ پوشش دهند، کما اینکه تاکنون آثار اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه بر وضعیت سودآوری صنایع مشخص نشده است چراکه دولت مرحله دوم هدفمندی را با شیب تند اعمال ننموده در پی آن تغییرات با اهمیتی در بودجه برآوردی شرکت ها لحاظ نشده است.

و از طرفی دولت قول مساعدت به صنایع از محل هدفمندی را داده است که با کمک به صنایع دارویی و بهداشتی این مسیر آغاز شده است.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.