نرم افزارحسابداری صدگان

جذابیت فصل مجامع کاسته شده است.

0 471

حسابداراپ

با مشاهده وضعیت بازار سرمایه از ابتدای سال به نظر می رسد همچنان سایه ابهامات اساسی بر سر صنایع بزرگ سنگینی می کند.


در همین راستا یک کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: وجود ابهامات در صنایع باعث می شود بازار سرمایه نتواند تصمیم درستی را برای سرمایه گذاری اتخاذ کند و عمده رفتاری که در بازار سرمایه مشاهده می شود ناشی از تصمیمات لحظه ای است که سرمایه گذاران می گیرند.

مرادی ادامه داد: وجود ابهام در صنعت های مختلف مثل فولاد و سنگ آهن و بحث عوارض و بهره مالکانه آنها همچنان باعث شده این صنایع به حاشیه رانده شوند و در خصوص صنعت پتروشیمی مسئله سوخت و خوراک که مجلس نرخ ۱۳ صنعت را اعلام می کند و یا در صنعت مخابرات بحث افزایش نرخ تعرفه تلفن ثابت از مدت ها پیش مطرح بوده که تاکنون تصمیم شفافی درباره آن گرفته نشده است یا در صنعت سیمان مسئله مجوز افزایش قیمت فروش و تأیید و تکذیب ها همچنان مطرح است و در ارتباط با صنعت پالایشگاهی نحوه ارتباط این شرکت ها با شرکت پالایش و پخش و مسئله نقدینگی در گردش آنها از ابهامات این صنایع می باشد اما در صنعت پرحاشیه خودرو نیز مسئله تعیین فرمولی مشخص برای قیمت گذاری بر سایر موار مطرح در مورد این صنعت اضافه شده که هنوز در سایه ابهام قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: به طور کلی با نگاهی بر صنایع مختلف مشاهده می شود که مشکل اصلی بازار سرمایه و دلیل اینکه از یک روند با ثبات برخوردار نیست مسئله عدم تعیین تکلیف ابهامات موجود در هر صنعت می باشد که تصمیم گیری را برای فعالین این بازار با دشواری مواجه ساخته است.

مرادی با اشاره به اینکه سازمان بورس می تواند در جهت رفع این مسائل و شفافیت بیشتر در صنایع کمک کند ابراز داشت: تا وقتی که سرمایه گذار نتواند چشم انداز مشخصی از آینده صنایع برای خود ترسیم کند تنها در اثر عوامل روانی وارد معامله می شود بدین صورت که وقتی گروهی در بازار سرمایه می خواهد حرکت صعودی کند سرمایه گذار ابهام موجود در آن گروه را در جهت مثبت ارزیابی می کند و اگر حرکت در جهت نزولی باشد از ابهامات تلقی منفی را بر می گزیند و رفتاری هیجانی را در بازار به وجود می آورد.

پندار سیستم

محمد مرادی پیرامون استراتژی سرمایه گذاری در این شرایط اظهار داشت: شرایط موجود در بازار سرمایه وضعیتی است که ما به دلیل مواردی که عنوان شد با خلاء تصمیم گیری رو به رو هستیم بنابراین استراتژی سرمایه گذاری، نگهداری سهام شرکت هایی است که کمترین ریسک در این مقطع دارا می باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص علت نبود رونق فصل مجامع با توجه به سابقه تاریخی بازار عنوان کرد: امسال به دلیل جذابیتی که سود بانکی دارد و زمان طولانی که سرمایه گذار باید پس از مجمع صبر کند تا سود خود را دریافت کند از جذابیت فصل مجامع کاسته است و از طرف دیگر برای روند سودآوری اکثر صنایع نسبت به سال قبل تغییر محسوسی پیش بینی نمی شود.

بنابراین انتظار شنیدن خبرهای خیلی مثبت در مجامع نیز تا حدودی کمرنگ می باشد بنابراین همه این عوامل سبب شده فصل مجامع امسال نسبت به سال گذشته متفاوت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه پیرامون تأثیر مسائل سیاسی بر روند بازار سرمایه ابراز داشت: از سال گذشته و بعد از انتخابات ریاست جمهوری به دلیل خوشبینی که وجود داشت باعث رشد نسبت قیمت بر درآمد بازار سرمایه شد بنابراین در صورتیکه مذاکرات به یک توافق نهایی برسد باعث رشد این نسبت و در صورتیکه به نتیجه نرسد شاهد یک اصلاح در روند بازار سرمایه خواهیم بود.

محمد مرادی پیرامون حجم معاملات در بازار سرمایه ابراز داشت: حجم معاملات در بازار سرمایه نشان دهنده جذابیت این بازار است بنابراین کاهش این حجم معاملات می تواند نشان دهنده کاهش جذابیت داد و ستد در این بازار و افزایش آن ناشی از جذاب بودن معامله در بازار سرمایه است.

در خاتمه این کارشناس در مورد چشم انداز بازار سرمایه اظهار داشت: در سال جاری به دلیل ابهامات فراوان اظهارنظر مشخص نسبت به روند آتی بازار سرمایه تا زمان تعیین تکلیف آنها برای اکثر کارشناسان شاید مقدور نباشد ولی در هر حال در بدبینانه ترین حالت به نظر می رسد ۳۰ تا ۴۰ درصد بازدهی را می توان از بازار سرمایه انتظار داشت.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.