- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

توافق ماليات ارزش افزوده طلا و آهن

 سازمان امور مالیاتی شنبه هفته جاری جلسه ای با آهن فروشان برگزار کرده و بر اساس مذاکرات انجام شده ضمن تاکید بر انجام تکالیف قانونی قرار شد در برخی از موارد و برای دوره های قبل در صورت نبود اسناد و مدارک مالیات بر اساس دفاتر مطالبه شود.


رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از توافقات صورت گرفته با طلافروشان و آهن فروشان در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده خبرداد و با اعلام اینکه دارندگان تاکسی و وانت بار از پرداخت مالیات عملکرد سال ۹۲ معاف شدند، گفت: درصد تخلف صنف تالارهای پذیرایی در مالیات بر ارزش افزوده از سایر صنوف بالاتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی عسکری امروز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاح تکمیلی طرح جامع مالیاتی در جمع خبرنگاران از انجام مذاکرات با آهن فروشان در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده سخن گفت و افزود: سازمان امور مالیاتی شنبه هفته جاری جلسه ای با آهن فروشان برگزار کرده و بر اساس مذاکرات انجام شده ضمن تاکید بر انجام تکالیف قانونی قرار شد در برخی از موارد و برای دوره های قبل در صورت نبود اسناد و مدارک مالیات بر اساس دفاتر مطالبه شود.

توافق با آهن فروشان
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه البته این روش برای تعیین تکلیف مالیات دوره های قبلی مناسب است، تصریح کرد: در دوره جدید نیز بر اساس قانون عمل می شود و قرار است آهن فروشان فاکتور خرید و فروش واقعی دریافت کنند و مالیات نیز بر اساس آن دریافت شود. البته بسیاری از آهن فروشان در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده اند و مالیات را پرداخت می کنند، اما در برخی از موارد مشکلاتی بین خریداران و فروشندگان در حلقه های میانی وجود دارد.

وی همچنین در مورد مذاکرات سازمان مالیاتی با صنف طلا فروشان برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گفت: این قانون در شش سال گذشته اجرایی و تعاملات لازم برای اجرای قانون با مشاغل مختلف از جمله طلا فروشان انجام شده است. طلا فروشان به دلایل نامعلومی در ماه های اخیر شروع به اعتراض کرده اند که البته این موضوع غیر متعارف است.

بخشودگی جرائم مالیاتی طلافروشان
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه شاید این اعتراضات به دلیل رشد یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده است که البته این امر نیز بر اساس قانون انجام شده است، به مذاکرات انجام شده در دو هفته گذشته با صنف طلا فروشان اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات بر اجرای قانون و توافقات قبلی تاکید و از فعالان این صنف خواسته شد از انجام اقدامات نامناسب در زمینه عدم اجرای قانون اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه اصناف مشمول این طرح به عنوان نماینده دولت مالیات را دریافت و انتقال دهنده آن به خزانه دولت هستند، ادامه داد: سازمان امور مالیاتی هم اگر لازم باشد انعطافی را انجام دهد و یا از اختیارات قانونی متناسب با تکالیف قانونی همانند بخشودگی بخشی از جرایم مالیاتی استفاده کند، این امر را انجام خواهد داد. قانون باید اجرا شود و نظام مالیاتی از حداکثر ظرفیت های قانونی برای تسهیل کار استفاده می کند و مودیان نیز باید به تکالیف عمل کنند.

معافیت مالیاتی تاکسی‌ها و وانت بارها
عسکری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها و افزایش پایه معافیت مالیاتی در سال گذشته برخی از مشاغل مرتبط با خودرو همانند تاکسی ها و وانت بار ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۲ معاف می‌شوند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه این مشاغل که مالیات کمتری را در سنوات گذشته پرداخت می کردند، در پایه درآمد مشمولان پایه معافیت مالیاتی برای عملکرد سال ۹۲ قرار می گیرند، افزود: البته تمامی مشاغل، دارندگان تاکسی و وانت باید اظهارنامه مالیاتی ارایه کنند تا بتوانند از تسهیلات قانونی استفاده نمایند.

وی با بیان این که علاوه بر این تمام مشمولان مالیاتی که از معافیت برخوردار هستند باید نسبت به ارایه اظهارنامه اقدام کنند، اظهارداشت: برای مشاغل خودرو سالانه جداولی تهیه می شود که بر اساس آن و با توجه به نوع، سال ساخت و ظرفیت آن میزان مالیات مقطوع اعلام می شود.

تخلف مالیاتی صنف تالارهای پذیرایی
رئیس کل سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات بر ارزش افزوده اصناف گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده برخی از مودیان تمام مالیاتی را که از مصرف کنندگان دریافت می کنند به دولت پرداخت نمی کنند و یا حتی در برخی از موارد مالیات را اختیاری دریافت می کنند، در حالی که مالیات قانونی بوده و اختیاری و سلیقه ای نیست. در برخی از موارد هم برخی از اشخاص مالیات را دریافت کرده اند، اما به نظام مالیاتی پرداخت نکرده اند که البته مالیات را از آنها پس می گیریم.

عسکری با تاکید بر اینکه این تخلف در صنوف مختلف انجام شده و درصد تخلف صنف تالارهای پذیرایی در این زمینه از دیگران بالاتر است، گفت: برنامه رسیدگی را از سال گذشته آغاز کرده ایم، به نحوی که ۲۵ درصد مودیان در سال گذشته و ۵۰ درصد در سال جاری بررسی شده اند و سازمان امور مالیاتی پیگیری های لازم را در این زمینه انجام می دهد.


اعتصاب بازار آهن پایان یافت

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد از توافق آهن‌فروشان با سازمان امور مالیاتی برای تعیین منطقی مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: فعالیت این صنف ازسر گرفته شد.به گزارش تسنیم، محمد آزاد درباره جلسه عصر دیروز فروشندگان آهن و فولاد با سازمان امور مالیاتی که در استانداری تهران برگزار شده بود اظهار داشت: در این جلسه فروشندگان آهن دلایل خود را درباره غیرمنطقی بودن تعیین مالیات بر ارزش افزوده اعضای این صنف اعلام کردند که در نهایت به توافق مناسبی با سازمان امور مالیاتی دست پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه مقرر شده مودیان مالیاتی براساس فاکتور و دفاتر فروش مالیات فروشندگان آهن و فولاد را تعیین کنند افزود: در جلسه مذکور نمایندگان فروشندگان آهن و فولاد به همراه اعضای اتحادیه آهن و فولاد توافق کردند تا از امروز اعتراضات خود را به مالیات بر ارزش افزوده متوقف کرده و فعالیت خود را همانند گذشته انجام دهند.

آزاد اضافه کرد: پیش از این سازمان امور مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده آهن‌فروشان را با معیارهای غیرمنطقی تعیین کرده بود که این امر باعث اعتراض فروشندگان آهن و فولاد شده بود که خوشبختانه در جلسه دیروز این موضوع با توافقات لازم با نمایندگان سازمان امور مالیاتی برطرف گردید.