نرم افزارحسابداری صدگان

تاخير درتسويه حق تقدم استفاده نشده

0 1,089

حسابداراپ

 حقوق سرمایه گذارانی که اقدام به شرکت در افزایش سرمایه شرکت ها نمی کنند به موقع پرداخت نمي شود.


در خصوص حقوق سرمایه گذارانی که اقدام به شرکت در افزایش سرمایه شرکت ها نمی کنند و یا اینکه بنا به دلایلی موفق به فروش حق تقدم های اختصاص یافته نمی شوند، این مسئله مطرح است که شرکت ها پس از فروش این حق تقدم های استفاده نشده در چه زمانی این وجوه را که غالباً مبالغ قابل توجهی هم هستند به سرمایه گذار پرداخت می کنند.

براساس قانون مصوب سازمان بورس کارگزار خریدار حق تقدم استفاده نشده موظف به تسویه وجه پذیره نویسی حق تقدم خریداری شده با شرکت می باشد بنابراین از این جا به بعد طبق ماده ۸ دستورالعمل اجرایی سایر ضوابط مربوط به داد و ستد حق تقدم مشابه ضوابط حاکم بر معاملات سهام خواهد بود.

بنابه گزارش بورس نیوز، این در حالی است که شرکت ها بنا به دلایل مختلف از هر بهانه مانعی که برای پرداخت دیرتر این وجوه به صاحبان این گواهینامه اتفاق افتد استقبال می کنند.

دلیل این موضوع هم این است که بلوکه شدن این مبالغ در حساب شرکت ها می تواند به ازای هر روز و هر ماه سود مناسب و بی دردسری را به حساب شرکت ها اضافه کند بنابراین طبیعی است که شرکت ها برای پرداخت این مبالغ به ذینفعان هیچ عجله ای نداشته باشند و از طولانی شدن پروسه اداری و ثبتی این مراحل احساس نگرانی نداشته باشند. چراکه این مالکان گواهینامه هستند که با بلوکه شدن سرمایه های خود در حساب شرکت ها بیشترین زیان را از این محل تجربه می کنند.

پندار سیستم

سازمان بورس و حفظ منابع سرمایه گذاران

در اینجا این سوال مطرح می شود که چرا سازمان بورس به جهت تسهیل و رفع مانع از این گونه موارد اقدام مناسبی صورت نمی دهد و حتی در برخی موارد خود سازمان به شرکت ها بهانه لازم برای طولانی تر کردن این مراحل را می دهد به این صورت که می بایست سرمایه شرکت به ثبت برسد سپس شرکت اجازه پرداخت وجوه به ذینفعان را داشته باشد.

اصولاً این سوال مطرح می شود که چرا سرمایه گذ اری که اساساً علاقه ای به شرکت در افزایش سرمایه آن شرکت نداشته باید برای دریافت وجه حاصل از فروش حق تقدم استفاده نشده خود تا زمان ثبت این افزایش، دارایی اش بلوکه شود و با هزینه پول بالا و تورم و غیره از ارزش سرمایه اش در گذار روزها و ماه ها کاسته شود.

و اینکه آیا نمی بایست هرچه بهتر و بیشتر سازمان بورس در جهت انجام رسالت خویش که همان حفاظت از منافع سرمایه گذاران است اقدامی شایسته در این خصوص در جهت حل اینگونه مسائل صورت دهد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.