نرم افزارحسابداری صدگان

اطلاعاتي درباره قرارداد های آتی در بورس

0 677

حسابداراپ

استفاده از معاملات آتی می‌تواند به عنوان راه‌کاری برای جذب نقدینگی محسوب شود و با قرار گرفتن معامله‌گران و بازارسازان درکنار معاملات آتی چرخه بورس برای پذیرایی از سرمایه‌های سرگردان تکمیل می‌شود.


پندار سیستم

قراردادی است که بر اساس آن فروشنده متعهد می شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که الان تعیین می کنند بفروشند و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند و برای جلوگیری از امتناع طرفین از انجام قرارداد،

به گزارش باشگاه خبرنگاران، طرفین به صورت شرط ضمن عقد متعهد می شود مبلغی را به عنوان وجه تضمین نزد اتاق پایاپای بگذارند و متعهد می شود متناسب با تغییرات فیمت آتی این وجه تضمین تعدیل کنند و اتاق پایاپای  از طرف آنان وکالت دارد متناسب با تغییرات بخشی از وجه تضمین هریک از طرفین رابه عنوان اباحه تصرف در اختیار دیگری قرار دهد و او حق استفاده از آن را خواهد داشت تا در سرسید با هم تسویه  کنند.
در سال ۱۸۴۸ در شیکاگو تولیدکنندگان گندم برای فروش محصولات خود نیاز به بازاری داشتند تا معاملات نقدی را انجام دهند یعنی گندم بدهند و پول آنرا بستانند.
به تدریج کشاورزان (فروشندگان) و دلالان (خریداران) شروع به نوعی تعهد جهت دریافت وجه نقد خود در آینده گرفتند و زمینه معاملات آتی (Futures) را پایه ریزی کردند بدین معنی که: تولیدکننده موافقت نماید که محصول خود را به خریدار در تاریخ آینده (تاریخ تحویل کالا) با قیمت توافق شده بفروشد.
در این راستا کشاورز از قبل می داند که وجه خود را دریافت می نماید و دلال نیز از قیمت کالا با خبر می شود و این معامله برای هر دو طرف معامله سودمند است این نوع قراردادها به سرعت رایج گردید و قراردادها را قبل از تاریخ تحویل دست به دست چرخاند.
اگر دلالی احساس می کرد نیازی به گندم ندارد، قرارداد خود را به فردی که گندم را نیاز داشت می فروخت، مشابه آن نیز، تولیدکننده که قصد عدم تحویل گندم را داشت مسئولیت تحویل واقعی گندم را به دیگری منتقل می کرد.
قیمت قرارداد وابستگی به وضعیت و حرکت قیمت گندم و سیستم عرضه و تقاضا در بازار داشت.
استفاده از معاملات آتی می‌تواند به عنوان راه‌کاری برای جذب نقدینگی محسوب شود و با قرار گرفتن معامله‌گران و بازارسازان درکنار معاملات آتی چرخه بورس برای پذیرایی از سرمایه‌های سرگردان تکمیل می‌شود.
معاملات آتی چه  منافعی برای معامله گران دارد ؟
۱- مدیریت نمودن ریسک معامله به طریق پوشش دادن آن (هجینگ)
در معاملات آتی سرمایه گذاران می توانند از قرار گرفتن  داراییهایشان در معرض  نوسانات قیمت بازار  جلوگیری نمایند و با خرید  و فروش به موقع قراردادهای آتی ، زیان خود را کاهش داده یا از آن جلوگیری نمایند.
۲- استفاده از منافع اهرم مالی (لوریج)
معامله قرارداد های آتی در بر گیرنده  مقدار زیادی ریسک است و به معامله گران فرصت بدست آوردن سود زیادی را نیز میدهد
معامله گر با یک سپرده اولیه اندک ، میتواند معادل ارزش دارایی را کنترل کند
۳- امکان  نقد شوندگی زیاد قرارداد آتی دردست معامله گر (شرت سلینگ)
در قراردادهای آتی برای اینکه سرمایه گذار قادر به فروش قراردادهای آتی باشد نیاز به مالک بودن آن قرارداد یا دارایی  معین ندارد  بلکه با عمل پیش فروش  میتواند یک قرارداد آتی را در بازار بفروشد و در صورت نیاز  به تحویل آنرا از بازار فیزیکی تهیه نماید.
۴- سرعت نقد شوندگی
باورود معلملات آتی در بورس سرعت نقد شوندگی در بازار افزایش می یابد و سرمایه ها به صورت جهت دار  به بورس باز می گردد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.