نرم افزارحسابداری صدگان

کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی چه وظايفي دارد؟

0 1,607

حسابداراپ

 یکی از خطرهایی که کارگران را تهدید می‌کند از کارافتادگی بر اثر سوانحی است که ممکن است در محیط کار رخ دهد. در این شرایط این قشر زحمتکش از حقوق مخصوصی برخوردارند.


پندار سیستم

کارگران در دنیایی زندگی می‌کنند که تکالیفشان به طور ملموس روبروی چشمشان است و هر روز با آنها سر و کار دارند. مثلا باید هر روز وظایف تخصصی خود را طبق قراردادی که با صاحب‌کار خود منعقد کرده‌اند انجام دهند و اگر کوچکترین سهل‌انگاری از آنها رخ دهد با آن برخورد خواهد شد.
از طرف دیگر اگر قرار باشد عدالت و انصاف حاکم باشد باید حقوق آنها نیز به صورت عینی در جلوی چشمانشان باشد. لازمه دسترسی کارگران به این حقوق قطعا آشنایی آنان با قرارداد کار و مسائل حقوقی مرتبط با آن است. یکی از خطرهایی که کارگران را تهدید می‌کند از کارافتادگی بر اثر سوانحی است که ممکن است در محیط کار رخ دهد. در این شرایط این قشر زحمتکش از حقوق مخصوصی برخوردارند. گفت‌وگوی پیش رو این حقوق را بیشتر مورد بررسی قرار داده است.
 دریافت راهنمایی از شعبه تامین اجتماعی
یک کارشناس حقوق عمومی با بیان اینکه كميسيون‌هاي‌ پزشكي‌ بدوي‌ و تجديدنظر تامین اجتماعی در يكي‌ از واحدهاي‌ سازمان تامین اجتماعی يا يكي‌ از مراكز درماني‌ بنا به‌ تشخيص‌ سازمان تامین اجتماعی‌ تشكيل‌ می‌شود، می‌گوید: بنابراین محلی که برای استفاده از خدمات کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی باید به آن مراجعه کرد بسته به اینکه در کدام شهر قرار دارید ممکن است متفاوت باشد. حبیب کیانی ادامه می‌دهد: البته به هر حال چون قبل از مراجعه به این کمیسیون هر شخصی باید در شعبه تامین اجتماعی که حق بیمه خود را در آن پرداخت می‌کند پرونده‌اش را کامل کند، در همین محل راهنمایی لازم در خصوص محلی که باید به آن مراجعه کند به او ارایه خواهد شد.
 وظایف کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی تعيين و تاييد درصد ميزان ازكارافتادگي جسمي و روحي کارگران مشمول قانون کار است، عنوان می‌کند: اهمیت تصمیمات این کمیسیون از این نظر است که اگر بنا به تشخيص این كميسيون٬ بيمه‌شده سازمان تامین اجتماعی از ۶۶ درصد به بالا قدرت كار خود را از دست داده باشد، از كارافتاده كلي محسوب می‌شود اما در صورتي كه بين ۳۳ درصد تا ۶۶ درصد باشد از كارافتاده جزیي تلقي خواهد شد. وی خاطرنشان می‌کند در صورتی که تشخیص کمیسیون بر این باشد که کارگر بیمه‌شده به علت حادثه ناشي از كار بين ۱۰ تا ۳۳ درصد كارايي خود را از دست داده است، به او غرامت نقص عضو مقطوع پرداخت مي‌شود. کیانی با اشاره به اینکه  هر چند بر اساس ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی، تعیین میزان از کارافتادگی جسمی و روحی بیمه‌شدگان و افراد خانواده آنان، مهمترین وظیفه کمیسیون‌های پزشکی است، می‌افزاید: وظایف دیگری هم بر عهده این کمیسیون‌ها گذاشته شده است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
۱- بررسي وضعيت اشتغال بيمه‌شدگان كه به علت وقوع حوادث ناشي از كار بايد به كارهاي سبك اشتغال ورزند،
۲- رسيدگي و تاييد استراحت پزشكي ايام بيماري و بارداري بيمه‌شدگاني كه از شوراي پزشكي ارجاع شده است،
۳- نظارت بر حسن اجراي دستورالعمل نحوه پرداخت هزينه وسايل كمك پزشكي (اروتز و پروتز) مورد نياز بيمه‌شدگان،
۴- بررسی وضع ازکارافتادگی اولیه متقاضیان بیمه، صاحبان حرف، مشاغل آزاد و… و
۵- انجام معاينه‌ها و آزمايش‌های قبل از انعقاد قرارداد بيمه‌هاي خاص (رانندگان بين‌شهري، بافندگان، هنرمندان، مستمری‌بگیران كميته امداد) و بسيجيان‌.
وی تاکید می‌کند: کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی برای اینکه وظایف متعدد خود را انجام دهد از بخش‌های زیر تشکیل شده است:كميسيون پزشكي بدوي كميسيون پزشكي تجديد‌نظر و شوراي پزشكي.
 كميسيون‌هاي‌ پزشكي‌ بدوي تامین اجتماعی
یک کارشناس ارشد حقوق عمومی با بیان اینکه تصمیم‌گیری درخصوص میزان ازکارافتادگی و اتخاذ سایر تصمیماتی که در صلاحیت کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی قرار دارد در مرحله اول بر عهده پزشکان حاضر در کمیسیون بدوی تامین اجتماعی است، توضیح می‌دهد: این کمیسیون‌ با حضور افراد زير تشكيل‌ می‌شود:
۱- يك‌ نفر پزشك‌ متخصص‌ جراحي‌ عمومي‌ به‌‌عنوان‌ عضو و رئيس‌ كميسيون‌ به‌ پيشنهاد مدير درمان‌ و تصويب‌ معاونت‌ درمان‌ با ابلاغ‌ دفتر تشكيل‌ كميسيون‌هاي‌ فني‌ پزشكي‌،
۲- يك‌ نفر پزشك‌ متخصص‌ داخلي‌ به‌‌ عنوان‌ عضو ثابت‌ به‌ پيشنهاد مدير درمان‌ و ابلاغ‌ دفتر تشكيل‌ كميسيون‌هاي‌ فني‌ پزشكي‌،
۳- يك‌ نفر پزشك‌ متخصص‌ در رشته‌ بيماري‌ مربوطه‌، به‌عنوان‌ عضو به‌ پيشنهاد مدير درمان‌ و ابلاغ‌ دفتر تشكيل‌ كميسيون‌هاي‌ فني‌ و پزشكي‌،
۴- مشاور‌ با پيشنهاد اداره‌ كل‌ تامين‌ اجتماعي‌ استان‌ و ابلاغ‌ معاونت‌ درمان‌ و ۵- منشي‌ با ابلاغ‌ مدير درمان‌ كه‌ وظيفه‌ تهيه‌ و تنظيم‌ و تايپ‌ صورت‌جلسات‌ را عهده‌دار خواهد بود.
احسان اسفندیاری با بیان اینکه بررسي‌ پرونده‌هاي‌ بيمه‌‌شدگان‌ و اظهارنظر درباره‌ نوع‌ كار، محل‌ كار، ساعت‌ كار و تعيين‌ درصد ازكارافتادگي‌، ادامه‌ درمان‌ و ادامه‌ كار از وظايف‌ كميسيون‌هاي‌ پزشكي‌ بدوي‌ است، می‌گوید: راي‌ كميسيون‌هاي‌ پزشكي‌ بدوي‌ توسط‌ كميسيون‌ مربوطه‌ به‌ بيمه‌‌شده‌ حاضر در جلسه‌ ابلاغ‌ می‌شود. وی ادامه می‌دهد: همان طور که مشاهده می‌شود در این کمیسیون‌ها رای به صورت حضوری ابلاغ می‌شود اما در فرضی که بیمه‌شده حضور نداشته باشد كميسيون‌ پزشكي‌ واحد تامين‌ اجتماعي‌ مربوط‌ موظف‌ است‌ مراتب‌ را راسا به‌ بيمه‌‌شده‌ ابلاغ‌ کند. وی با اشاره به اینکه در صورتي‌ كه‌ بيمه‌‌شده‌ به‌ راي‌ صادر‌شده‌ معترض‌ باشد مي‌تواند حداكثر ظرف‌ مدت‌ يك‌ ماه‌ از تاريخ‌ ابلاغ‌ اعتراض‌ كتبي‌ خود را به‌ شعبه‌ تامين ‌‌اجتماعي‌ که حق بیمه خود را به آن می‌پردازد تسليم‌ کند، تاکید می‌کند که اعتراض‌ بيمه‌‌شده‌ همراه‌ با مدارك‌ لازم‌ از طرف‌ شعبه‌ تامين‌ اجتماعي‌ به‌ كميسيون‌ تجديدنظر ارسال‌ می‌شود.
 كميسيون‌هاي‌ پزشكي‌ تجديد‌نظر تامین اجتماعی
اسفندیاری به اعضای كميسيون‌هاي‌ پزشكي‌ تجديد‌نظر تامین اجتماعی نیز اشاره کرده و توضیح می‌دهد که این کمیسیون از افراد زیر تشکیل می‌شود:
۱ ـ يك‌ نفر پزشك‌ متخصص‌ جراحي‌ عمومي‌ به‌ پيشنهاد معاونت‌ درمان‌ و تصويب‌ مديرعامل‌ سازمان‌ با ابلاغ‌ دفتر تشكيل‌ كميسيون‌هاي‌ فني‌ پزشكي‌ به‌ عنوان‌ عضو و رئيس‌ كميسيون‌،
۲ ـ يك‌ نفر پزشك‌ متخصص‌ داخلي‌ به‌ عنوان‌ عضو ثابت‌ به‌ پيشنهاد مدير درمان‌ و ابلاغ‌ دفتر تشكيل‌ كميسيون‌هاي‌ فني‌ پزشكي‌،
۳ـ يك‌ نفر پزشك‌ متخصص‌ در رشته‌ بيماري‌ مربوطه‌ به‌ پيشنهاد مدير درمان‌ و ابلاغ‌ دفتر تشكيل‌ كميسيون‌هاي‌ فني‌ و پزشكي‌،
۴ ـ مشاور به‌ پيشنهاد اداره‌ كل‌ تامين‌ اجتماعي‌ استان‌ و ابلاغ‌ معاونت‌ درمان‌ و ۵ ـ منشي‌ با ابلاغ‌ مدير درمان‌ كه‌ وظيفه‌ تهيه‌ و تنظيم‌ و تايپ‌ صورت‌جلسات‌ را عهده‌دار خواهد بود.”
وی درباره چگونگی تشکیل کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر و نحوه رای‌گیری و تصویب موضوعات در این کمیسیون‌ها می‌گوید: كميسيون‌هاي پزشكي بدوي و تجديدنظر با حضور همه اعضا تشكيل می‌شود و آرای كميسيون‌هاي بدوي و تجديدنظر به اتفاق آرا معتبر خواهد بود. وی خاطرنشان می‌کند: كميسيون‌هاي‌ بدوي‌ و تجديدنظر ممکن است از پزشكان‌ متخصص‌ طب‌ كار برای مشاوره‌ بدون‌ حق‌ راي‌ دعوت کند. در شهرستان‌هايي‌ كه‌ پزشك‌ متخصص‌ طب‌ كار وجود نداشته‌ باشد، دعوت‌ از كارشناسان‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌ برای مشاوره مجاز است.
 رسیدگی فوق‌العاده
علاوه بر رسیدگی بدوی و تجدیدنظر در کمیسیون‌های پزشکی یک نوع رسیدگی فوق‌العاده و خاص در آيين‌نامه‌ اجرایی‌ كميسيون‌هاي‌ پزشكي‌ بدوي‌ و تجديدنظر در ماده‌ ۹۱ قانون‌ تامين‌‌اجتماعي‌ پیش‌بینی شده است.
اسفندیاری با بیان جملات فوق، ادامه می‌دهد: تبصره‌ ۲ ماده ۹ این آيين‌نامه‌ مقرر کرده است: در مواردي‌ كه‌ سازمان‌ نسبت‌ به‌ آرای صادره‌ از طرف‌ كميسيون‌ بدوي‌ و تجديدنظر مشكوك‌ يا معترض‌ باشد مراتب‌ در كميسيون‌ تجديدنظري‌ كه‌ زير نظر مديرعامل‌ سازمان‌ در تهران‌ تشكيل‌ می‌شود مطرح‌ و نظر اين‌ كميسيون‌ قطعي‌ و لازم‌الاجرا خواهد بود.
وی در نهایت خاطرنشان می‌کند که با توجه به سازوکاری که در قانون برای رسیدگی به این موضوع پیش‌بینی شده است به نظر می‌رسد تمامی تدبیرهای لازم برای احقاق حق کارگران به عمل آمده و اگر حتی در برخی از این مراجع کارگری به حق خود نرسد می‌تواند با مراجعه به مرجع بالاتر حقوق خود را مطالبه کند که اگر اسناد و مدارک لازم را داشته باشد در آنجا به حقش خواهد رسید.
منبع:روزنامه حمايت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.