- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

نیازمند تغيير نگرش و قضاوت حرفه ای در حسابداری هستیم

سال ۹۳ را با IFRS آغاز کردیم تا عاملی برای نو شدن اندیشه باشد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، رئیس دانشکده حسابداری و علوم مالی دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان مطلب بالا گفت: موضوعات IFRS بسیار تکنیکال است و برای درک مفاهیم آن، آمادگی فکری دانشگاه ها اولین کاری است که باید انجام شود.

دکتر علی ثقفی با اشاره به اینکه باید نگرش نسبت به حسابداری عوض شود، ادامه داد: باید آینده نگر بود و پنج سال آتی را دید، موسسات حسابرسی ما باید از آنچه در حسابداری جهان می گذرد، مطلع شوند و ما باید همان قوانینی را رعایت کنیم که در اتحادیه اروپا، جاری است.

دبیر علمی همایش ملی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی با بیان اینکه سرمایه سیار و محدود است، ابراز داشت: IFRS بر مبنای اصول است و باید چترش باز باشد تا بسیاری از کشورها با فرهنگ ها و قوانین متفاوت را زیر سایه خود بگیرد.

وی طی صحبت های خود چندین بار تاکید کرد که باید یک حسابداری برای کل جهان وجود داشته باشد و همه کشورها از قوانین مشترکی برای این حرفه استفاده کنند.

رییس دانشکده حسابداری و علوم مالی علامه با تاکید بر اینکه باید شیوه ها و مطالب آموزشی را تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: تعداد استانداردهای حسابداری زیاد شده و بر همین اصل، نیازمند قضاوت حرفه ای هستیم.

ثقفی ابراز داشت: اگر دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار به درستی اجرا شود، ثمرات خوبی دارد که موجب ایجاد تعداد قابل توجهی کار می شود.

 وی با بیان اینکه قطعاً در ابتدای مسیر استفاده از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی مشکلاتی وجود خواهد داشت، گفت: با وجود مشکلات افق بسیار روشن است تا در نوع نگرش به حسابداری تغییراتی ایجاد کنیم.

استفاده از زبان گزارشگری بین المللی سرمایه گذاران خارجی وارد بازار سرمایه کشور ما شده است و سهام شرکت های ایرانی را راحت تر می توانند در سایر بورس ها پذیرش شوند.

ثقفی خاطرنشان کرد:‌ پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری اعتبار ایران را افزایش می دهد تا از درجات پایین شفافیت نسبت به کشورهای پیشرفته به درجات بالای شفافیت دست یابیم.