- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

نگاه بلندمدت به بورس

گروهی از افراد با هدف اینکه قصد ندارند ارزش پولشان افت کند بازار ارز را برای کوتاه مدت به بازار سرمایه ترجیح داده اند اما به طور قطع بازار سرمایه با بازدهی بلند مدت تری که دارد،مکانی امن برای سرمایه گذاری است اما بازار ارز این ویژگی را ندارند.


محمدعلی احمد زاده اصل،کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)در خصوص تاثیر نرخ ارز در بازار سهام گفت: سرمایه هایی که در بخش نوسان گیری بازار سرمایه هستند با افزایش نرخ دلار برای کوتاه مدت به سمت این بازار سرازیر شده اند.

وی درخصوص روند بازار ارز معتقد است: اگر شرایط در حوزه سیاست خارجی و تصمیم های دولت به خصوص در رابطه با بازار پول به ثبات برسد، روند بازار ارز برمی گردد.

احمد زاده با تاکید بر اینکه دلار در نرخ های بالای سه هزار تومان قطعا اثرات تورمی جبران ناپذیری برای دولت دارد،گفت: اما چشم انداز اقتصادی نشان می دهد که درآمد صادراتی رو به افزایش است،گشایش های اعتباری تسهیل شده و در رونق صادرات کارگشاست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این مسائل نکات مثبتی است که در حوزه پولی و ارزی کشور وجود دارد به همین دلیل شاید در کوتاه مدت این روند صعودی باشد اما به طور قطع نرخ ارز کاهش می یابد.

به گفته وی نرخ ارز در صورتی در روند صعودی باقی می ماند که توافقات سیاسی به نتیجه مورد انتظار نرسد که البته بعید است.

وی به برنامه ریزی دولت و تعهداتش در برابر تامین ارز صنایع اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به این برنامه ریزی که برای حمایت از صنایع در نظر گرفته شده است، قیمت ارز قطعا کاهش پیدا می کند.

احمدزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص اینکه آیا این افزایش نرخ ارز در سود صنایع صادراتی تاثیر گذار خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه افزایش نرخ ارز کوتاه مدت است و در افق بلند مدت ارز کاهش پیدا می کند در حاشیه سود صنایع نیز اثر قابل اتکایی نخواهد داشت.

وی بازهم به تعهدات ارزی دولت به صنایع اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه دولت تعهداتی در برابر صنایع و واردات آنها پذیرفته است که نمی تواند اجازه افزایش نرخ ارز را بدهد.

احمدزاده تاکید کرد: افزایش نرخ ارز رونق را از تولید میگیرد، شاید در این شرایط بتوان تولید کرد و طرف عرضه تقویت شود اما با توجه به اینکه افزایش هزینه ها باعث افزایش نرخ فروش می شود، تقاضایی برای تولید وجود نخواهد داشت و نمی توان کشور را از اقتصاد تورمی خارج کرد.

وی همچنین به سرمایه گذاران بازار سهام توصیه کرد: در این شرایط فریب بازار ارز را نخورند و با فروش سهام، خود را متضرر نکنند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اگر سرمایه گذاران نگاه خود را از کوتاه مدت به بلند مدت و میان مدت تغییر دهند دیگر با هر تلنگری در بازارهای کاذب اقدام به خروج از بازار سهام نمی کنند.