نرم افزارحسابداری صدگان

جهش بورس از حوزه بانک

0 553

حسابداراپ

بورس تهران روز گذشته به مدد نمادهای بانکی توانست ۱۷۸ واحد صعود روزانه را در پرونده خود به ثبت برساند؛ صعودی که درنتیجه انتشار اخباری در رابطه با کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها و افزایش زمان تسویه بدهی این گروه با بانک مرکزی از ۲۴ ساعت به ۷۲ ساعت در کنار برخی تحلیل‌های مثبت از این بخش رخ داد. کارشناسان معتقدند پیش‌بینی سودآوری بانک‌ها به‌خصوص بعد از کاهش نرخ سود سپرده‌ها موضوعی است که چشم‌انداز روشنی را برای این گروه در بازار رقم زده است.



شروع هفته مثبت بازار سرمایه چگونه رقم خورد؟
چراغ سبز بانک‌ها به بورس
همايون دارابي: بورس تهران، ديروز در شرايطي با ۱۷۸ واحد افزايش مواجه شد كه در بازار ديروز معامله‌گران در نشانه‌اي از بهبود شرايط كلي بازار شاهد جابه‌جا‌يي گروه پيشرو بودند و گروه خودرويي پس از چند روز صدرنشيني در بازار وارد فاز استراحت كوتاه مدت شده و گروه بانكي با رشد قيمتي جايگزين اين گروه شد.
ديروز بانك‌هايي نظير صادرات، دي، تجارت، سرمايه و ايران زمين با صف خريد همراه شدند. انتشار خبرهايي در مورد احتمال كاهش ذخيره قانوني بانك‌ها در ايجاد اين رونق موثر بود.
پيش از اين كاهش ميزان ذخيره قانوني بانك‌ها و افزايش زمان تسويه بدهي بانك‌ها به بانك مركزي از ۲۴ ساعت به ۷۲ ساعت بخش‌هايي از توافق بانك‌ها و بانك مركزي براي كاهش سود بانكي بود.
به عقيده كارشناسان كاهش ميزان ذخيره قانوني تاثير مهمي براي بانك‌هاي بزرگ از جمله ملت، تجارت، صادرات، پارسيان و پاسارگاد دارد.
بر این اساس باید گفت صنعت بانكداري ديروز دوباره به كمك بازار سرمايه آمد و واكنش نماد ۶ بانك بزرگ خصوصي كشور به شایعاتی در رابطه با کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها، افزایش سرمایه این گروه در بورس و تحلیل‌های مرتبط با سودآوری این گروه بعد از کاهش نرخ سود سپرده‌ها، شاخص بورس را مثبت كرد، به‌طوری‌که شاخص کل بازار به رقم ۷۷ هزار و ۹۳۱ واحد رسید که این رقم حکایت از افزایش ۱۷۸ واحدی (معادل ۲۳/۰ درصد) دارد.
به این ترتیب بازار به مدد گروه‌های بانکی، هفته مثبتی را آغاز کرده است. البته در اين راستا نماد برخي ديگر از شركت‌هاي بزرگ بازار به عنوان ليدر‌هاي اصلي همچون تاپيكو و گسترش نفت و گاز پارسيان در روند صعودی شاخص موثر بودند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» دیروز نمادهاي بانك‌هاي پارسيان، ملت، تجارت، صادرات، پاسارگاد و انصار در بالاي جدول موثر‌ترين‌هاي نمادها قرار گرفتند.
روز گذشته همچنین ارزش کل معاملات به ۱۳۷ میلیارد تومان رسید که این رقم بیش از ۳۳ درصد افت روزانه را نشان می دهد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می دهد این رقم در مقایسه با ماه گذشته کاهش ۳۴ درصدی را نشان می دهد.
به نظر مي‌رسد هنوز مباحث مرتبط با نرخ سود سپرده‌هاي بانكي در بازار بي‌تاثير است.
در اين راستا يك صاحب‌نظر حوزه اقتصادي معتقد است: بحران زدايي و رونق به بورس تهران نيازمند ابزار و فاكتورهاي خاصي است كه تا آن موارد اعمال نشود اميدي به بهبود اوضاع بورس نخواهد بود.
محمدرضا سبزعليپور در گفت‌وگو با «ايسنا» اظهار كرده است: ريزش ناگهاني و دور از انتظار بورس تهران سوالي است كه اين روزها ذهن غالب كارشناسان بازار سرمايه كشور و فعالان اقتصادي را به‌خود مشغول كرده است؛ موضوعي  كه هيچ كدام از كارشناسان و فعالان اقتصادي به دليل چشم‌اندازهاي مثبت اقتصادي و سياسي، آن را هرگز پيش‌بيني نمي‌كردند. اين ريزش ارزش سهام زماني به سوال جدي مبدل شده كه ساير بازارهاي موازي با بازار سرمايه هم در ركود به سر مي‌برند و براي ورود سرمايه‌گذاران جذابيتي ندارند.
وي افزود: در تالار شيشه‌اي بورس تهران سهامداران با نگراني شاهد بالا و پايين رفتن شاخص‌ها هستند؛ شاخص‌هايي كه از ابتداي سال ۱۳۹۳روند نزولي داشته و بر نگراني‌ها در مورد آينده اين بازار افزوده است. امسال براي ميليون‌ها سهامدار خرده‌پاي ايراني خوش‌يمن نبوده، زيرا در كمتر از يك ماه بازدهي بورس به منفي سه درصد رسيد. اين در حالي است كه سال گذشته بورس تهران جذابيت زيادي براي سرمايه‌گذاران داشت و بحث جدي راجع به حباب قيمت‌ها به گوش نمي‌رسيد و حتي اعتقاد بسياري بر اين بود كه كشور پس از انتخابات وارد فضاي باثبات سياسي و اقتصادي شده و از همين‌رو اوضاع بازار سرمايه روز به روز بهتر خواهد شد. وي اظهار كرد: دلايل مختلفي را مي‌توان در ريزش قيمت‌ها در بورس موثر دانست. اولين و مهم‌ترين دليل، اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها است.
وي افزود: دستكاري وضعيت سرمايه‌اي شركت‌هاي بزرگ براي نشان دادن اوضاع باثبات اقتصادي و در واقع ايجاد حباب در قيمت‌ها هم مي‌تواند در وضعيت فعلي بورس موثر باشد. ضمن آنكه انقباضي بودن بودجه سال ۱۳۹۳ و مبهم بودن نرخ سود سپرده‌گذاري بانك‌هاي خصوصي مي‌تواند از جمله دلايل ديگر براي از دست رفتن جذابيت بازار سرمایه باشد.
رئيس شوراي سياست‌گذاري اقتصاد مقاومتي و بخش خصوصي ادامه داد: با انتشار خبر كاهش نرخ سود سپرده‌‌هاي بانكي، ظاهرا بورس تهران به اين خبر واكنش مثبت نشان داد واميدها را به بورس بازگرداند اما واقعيت قضيه چيز ديگري است و آن اينكه كاهش سود سپرده بانكي به تنهايي نمي‌تواند گره گشاي مشكلات بورس باشد. زيرا كمتر سرمايه‌گذار خرد و كلاني وجود دارد كه سپرده بانكي خود را به دليل كاهش سود بانك‌ها از حسابش خارج كرده و پول خويش را روانه بورس كند، زيرا كسي كه مي‌خواهد سهام خريداري كند ابتدا به دنبال سهام شركت‌هاي سود ده خواهد بود نه شركت‌هاي زيان‌ده كه در اين راستا دارندگان سهام شركت‌هاي سودده فروشنده نيستند.
وي بورس و بازار ارز را به كفه‌هاي يك ترازو تشبيه كرد و گفت: عواملي همچون بحران اوكراين و در نهايت اعمال تحريم‌هاي غرب عليه روسيه و خطر بروز جنگ موجب شده تا اتحاد ۱+۵ تا حدودي متزلزل و آينده توافق‌نامه ژنو نيز در ‌هاله‌اي از ابهام فرو رود. ابهام در سود سپرده بانك‌ها، جو رواني حاكم بر جامعه درخصوص شروع گراني‌ها با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها و بي‌اعتمادي به شرايط آينده موجب شده تا طي روزهاي گذشته بخش اعظمي از نقدينگي مردم از بورس اوراق بهادار خارج شده و به سمت بازار ارز حركت كند كه همين امر موجب افزايش نرخ ارز و كاهش شاخص بورس شده است.
در بازار ديروز معامله‌گران در گروه حمل‌ونقل‌ شاهد جمع‌آوري صف فروش دريايي سينا بودند. این نماد كه با انتشار گزارش شفاف‌سازي در هفته گذشته به صف فروش رفته بود ديروز با انتشار خبرهايی كه با متن شفاف‌سازي شركت مغايرت داشت با صف خريد همراه بود. ديروز معاون بندري و مناطق ويژه سازمان بنادر با تكذيب گزارش ارائه شده از سوي شركت خدمات بندري و دريايي سينا درباره بندر شهيدرجايي به بورس، گفت: ‌در حال حاضر، كل ترمينال دو بندر شهيدرجايي به صورت THC در اختيار اين شركت قرار دارد.
در گروه خودرويي ديروز بحث عرضه فوري خودرو سازان و كاهش قيمت خودرو در بازار از سوي معامله‌گران دنبال شد. در اين گروه مديرعامل ايران خودرو‌هاشم يكه زارع در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنيم، با اشاره به اينكه توليد ايران خودرو در ۶ ماه دوم سال ۹۲ دو برابر ۶ ماه نخست همان سال بوده است، اظهارداشت: افزايش حجم توليد در اين شركت خودروساز باعث شده تا قطعه سازان همكاري مناسبي را با اين شركت داشته باشند و در همين مسير تامين مواد اوليه با سرعت بيشتري همراه شود.
در گروه تصفيه نفت سخنان وزير نفت عصر روز جمعه از اهميت برخوردار بود.به گفته زنگنه بحث توليد بنزين در مجتمع‌هاي پتروشيمي متوقف مي‌شود.
در گروه پتروشيمي امروز يكشنبه كارشناسان بازار بازديدي را از پتروشيمي برزويه خواهند داشت تا اولين شركت زير‌مجموعه هلدينگ خليج فارس به عرضه در فرابورس نزديك‌تر شود. در بازار ديروز نماد «تاپيكو» با توجه به اعلام پيغام ناظر بازار مبني بر ارائه‌ اطلاعيه شفافيت اين هلدينگ بورسي در سايت كدال با توجه به قطعيت معامله خريد ۵/۸ درصدي سهام شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس بدون محدوديت نوسان با قيمت ۵۰۱۳ ريال بازگشايي شد.
در گروه برقي عدم استقبال از عرضه نيروگاه‌ها توسط سازمان خصوصي‌سازي بحث‌هایي در مورد اقتصاد نيروگاه‌ها ايجاد كرده است. در آخرين مزايده سازمان خصوصي‌سازي از هشت شركت حاضر در مزايده سازمان خصوصي‌سازي تنها براي دو شركت فولادي خريدار آمد و بخش خصوصي علاقه‌اي به شش شركت نيروگاهي از خود نشان نداد.
در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت بود كه در آن شاخص با ۱۷۸واحد رشد به ۷۷هزار و ۹۳۱ واحد رسيد. ارزش معاملات نيز ديروز در بورس و فرابورس به ۳۷۹ميليارد تومان رسيد.
ديروز نماد بانكي‌ها متاثر از اين شرايط بانكي‌ها بازار را تكان دادند.
شاخص كل بازار سرمايه ديروز از ۷۸ هزار واحد فراتر رفت اما در يك ساعت پاياني بازار شاخص با قدري تعديل روبه‌رو شد و در نهايت شاخص كل بر رقم ۷۷ هزا رو ۹۳۱ واحد ايستاد كه ۱۷۸واحد افزايش را در اولين روز كاري هفته ثبت كرده است. شرايط بازار براساس نظر‌سنجي‌هاي انجام شده نيز مثبت ارزيابي شده و در آستانه برگزاري مجامع و تقسيم سودسهام از هفته‌هاي آينده‌، تقاضا براي خريدسهام بيشتر شده است.
در بازار ديروز بيشترين ارزش معامله به نمادخودرويي‌ها اختصاص داشت كه سايپا در راس بيشترين ارزش و حجم معامله قرار گرفت و با معامله ۵۴ ميليون سهم و ارزش ۱۴۵ ميليارد ريال در جايگاه نخست قرار گرفت. ايران خودرو در اين ميان با معامله ۴۷ميليون سهم با ارزش ۱۲۳ ميليارد ريال روبه‌رو بود و در رده بعدي قرار گرفت. ديروز بيشترين تقاضا و صف خريد متوجه سهام داروسازي روز دارو شد. معادن بافق نيز در سوي ديگر بيشترين عرضه را داشت. در مجموع در بازار ديروز ۵۰۳ ميليون سهم به ارزش ۱۳۷۶ ميليارد ريال در تقريبا ۶۰ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت.

پندار سیستم




محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.