- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تحليلي از شرايط بازار با ادامه دار شدن مذاکرات

 با ادامه دار شدن مذاکرات و عدم تحقق توافق نهایی، ناامیدی سهامداران افزایش یافت و شاهد افت شاخص در روز گذشته بودیم.


بازار سرمایه طی روز گذشته با توجه به زمان بر شدن و عدم رسیدن به نتیجه مثبت توافق نهایی مذاکرات، واکنش منفی نشان داد و با افت شدید ۷۱۴ واحدی مواجه شد. تأثیر منفی مذاکرات بیشتر بر گروه خودرو حاکم بود بطوریکه طی روز گذشته شاهد صف های فروش سنگین در نمادهای این گروه بودیم.

در همین راستا، بشارت احسانی، مدیر عامل کارگزاری توسعه سرمایه دنیا، در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: روز گذشته با توجه به عدم تحقق انتظار بازار از نتیجه نهایی مذاکرات با افت شاخص مواجه شدیم.

وی تصریح کرد: انتظار می رفت در این دور از مذاکرات با رسیدن به توافق نهایی و رفع تحریم ها، اقتصاد نیز رونق پیدا کند اما متأسفانه نتیجه مذاکرات توأم با ابهامات و ناامیدی بود بنابراین با توجه به امیدواری که نسبت به حصول نتیجه نهایی مذاکرات ایجاد شده بود، با ادامه دار شدن مذاکرات و عدم تحقق توافق نهایی، ناامیدی سهامداران افزایش یافت و شاهد افت شاخص در روز گذشته بودیم. بنابراین پیش بینی نتیجه نهایی مذاکرات در حال حاضر امری دشوار می باشد.

مدیرعامل کارگزاری توسعه سرمایه دنیا افزود: پیش بینی می گردد با توجه به شواهد موجود، روند مذاکرات زمانبر باشد و به احتمال زیاد و باتوجه به شرایط موجود ۶ ماه دیگر نیز تمدید خواهد شد و مذاکرات ادامه خواهد داشت.

بشارت احسانی عنوان کرد: رفتار روز گذشته سهامداران نیز حاکی از گمانه زنی آنها نسبت به نتیجه نهایی مذاکرات، تأثیر خود را بر بازار سرمایه گذاشت در این حالت سه سناریو مطرح می شود چنانچه گمانه زنی سهامداران از نتیجه نهایی مذاکرات، تشدید و ادامه تحریم ها باشد، می توان گفت در این حالت بازار سرمایه عکس العمل زیادی نسبت به این دور از مذاکرات نشان نداده است و حتی ریزش بازار می توانست بیشتر از این حد باشد. سناریو دوم مربوط به حالتی است که گمانه زنی سهامداران نسبت به مذاکرات، دستیابی به توافق با گذشت ۶ ماه باشد در این حالت، عکس العمل بازار منطقی به نظر می رسد. در سناریو آخر نیز چنانچه گمانه زنی سهامدار نسبت به مذاکرات، حصول توافق نهایی پس از طی ۴ ماه باشد. عکس العمل روز گذشته بازار سرمایه غیر منطقی و توأم با هیجان بوده است.

بنابراین بطور کلی می توان اظهار کرد که روند مذاکرات به دلیل تحت تأثیر قرار دادن وضعیت شرکت ها نیز بر بازار سرمایه تأثیرگذار خواهد بود.

وی در خاتمه عنوان کرد: پیش بینی می گردد شاخص کل بورس طی هفته جاری ریزش اندکی داشته باشد توصیه بنده به سهامداران این است که در شرایط فعلی محتاطانه عمل کنند و با تکیه بر تحلیل به دنبال فرصت های خرید باشند.