- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بازگشت رونق به معاملات بورس

 رفع ابهامات بورس از جمله فاز دوم هدفمندی یارانه ها و قیمت بنزین باعث بازگشت رونق به معاملات بازار سرمایه شد.


 رامین ابوالفضلی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص روند مثبت معاملات بورس در چند روز گذشته گفت: رفع ابهامات بورس در زمینه هدفمندی یارانه‌ها، قیمت بنزین، نرخ سود بانکی و عواملی از این دست باعث بازگشت رونق به بازار سرمایه شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که رفع ابهام همیشه برای بورس مفید است افزود: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها برای برخی از صنایع بورس مفید، برخی بدون تاثیر و برای برخی از صنایع خبر خوبی نیست. به عنوان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تاثیر خاصی بر صنایعی چون بانک‌، بیمه، خدمات مالی و یارانه‌ای ندارد اما در عوض می‌تواند اثرات منفی بر روی صنایع سیمانی و فولادی داشته باشد.

وی گفت: در ماه پایانی سال گذشته نرخ سود بانکی با افزایش همراه بود که امری طبیعی است چرا که منابع نقدینگی بانکها در این مقطع کاهش می‌یابد و بانکها با افزایش سود سپرده‌ها سعی در جبران و جایگزینی آن دارند.

ابوالفضلی در ادامه با اشاره به این که بازارهای پول و سرمایه همیشه رقیب یکدیگر بوده اند تصریح کرد: تشکیل جلسه وزیر اقتصاد با مدیران بانکی و در پی آن انتشار خبر کاهش چند درصدی نرخ سود بانکی نیز در بازگشت دوباره نقدینگی به بورس در چند روز گذشته بی‌تاثیر نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر افزایش نرخ دلار بر سهام شرکتهای بورس نیز گفت: افزایش قیمت ارز و دلار بر روی سهام شرکتهایی چون فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها که محصولات صادراتی دارند اثر مثبت دارد.

وی در خصوص حضور حقوقی‌ها در معاملات بورس نیز تاکید کرد: حقوقی‌ها بجای تشکیل جلسه باید به معاملات بورس برگردند و این گونه از بازار سرمایه حمایت کنند.

این کارشناس سرمایه‌گذاری ایرانیان با اشاره به این که معاملات بازار سرمایه شرایط متعادلی را در روزهای آینده پیش رو خواهد داشت به سهامداران توصیه کرد: به بورس با دید بلندمدت نگاه کنند و از انجام خرید و فروش‌های هیجانی بپرهیزند.