نرم افزارحسابداری صدگان

امكان اخراج راحت كارگر با قرارداد سفید امضا

2 615

حسابداراپ

کارفرما موظف است در صورت ناراضی بودن از کارگر، مستنداتی را برای اخراج او آماده کند. در این شرایط کارفرمایان ترجیح می دهند برخلاف قانون از قرارداد سفید استفاده کنند.


دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران استفاده فراگیر کارفرمایان از قراردادهای سفید را ناشی از محدودیت ها و شرایط قانون کار برای فسخ قرارداد کارگران و اخراج آنها از سوی کارفرمایان دانست.

پندار سیستم

«محمد عطاردیان» در این باره به ایلنا گفت: در حال حاضر دست کارفرمایانی که از همکاری با برخی کارگران رضایت ندارند  برای فسخ قراردادها بسته شده، همین مساله منجر به فراگیر شدن انعقاد قراردادهای سفید شده تا اخراج کارگر راحت تر باشد.

وی افزود: قانون کار کارفرمایان را از این لحاظ در تنگنا قرار داده است زیرا به موجب این قانون  کارفرما موظف است در صورت ناراضی بودن از کارگر، مستنداتی را برای اخراج او آماده کند. در این شرایط کارفرمایان ترجیح می دهند برخلاف قانون از قرارداد سفید استفاده کنند.

این فعال کارفرمایی گفت: اگر واقعا عزم وزارت کار برای پایان دادن به اتعقاد قراردادهای سفید امضا جدی است، مسئولان این وزارتخانه باید با نگاهی به تامین منافع اقتصادی کارفرمایان در شرایط قانونی برای فسخ قرارداد کار تجدید نظر کنند.

وی با اشاره به عواقب قراردادهای سفید برای کارگران خاطر نشان کرد: به طور کلی با انعقاد قرارداد سفید موافق نیستم چرا که چنین قراردادی قانونی نیست. اما حمایت قانون از کارگر باعث شده تا کارفرمایان در جهت حفظ منافع خود کارگران را با قرارداد سفید به کار بگیرند. اگر قرار بر لغو قراردادهای سفید باشد باید راهکاری برای حفظ منافع کارفرمایان و اختیار آنها در استخدام و اخراج کارگر در نظر گرفته شود.

محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. امید می گوید

    با سلام . بنده ۵ ماه در یک شرکت به سمت مدیر تولید شرکت کرده ولی قرارداد نبسته ام. از طرفی شفاهی صحبت حقوق یک میلیون و پانصد هزار تومان به همراه هزینه خورد و خوراک در شهرستان را کرده بودم . اما بعد از پنچ ماه به من میگویند حقوقم هشتصد هزارتومان و خورد و خوراک نیز هیچ. و در بیمه ای که شده ام حقوقم هشتصد هزارتومان خورده . و از طرفی کارفرما به بنده میگوید که ترک کار کرده ام . اما بنده با اطلاع خارج شده ام . آیا میتوانم حق و حقوقم را بگیرم “؟ لطفا راهنمایی بفرمایید . مچکرم

  2. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    ار درخصوص این توافق شفاهی مستنداتی مثل فیش حقوق یا رسید بانکی یا لیست بیمه داشته باشید قابل دفاع است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.