نرم افزارحسابداری صدگان

الکترونیک شدن خدمات سپرده گذاری از امسال

0 539

حسابداراپ

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: در سال ۹۲ یک شعار را محور قرار دادیم و آن ارایه خدمات الکترونیک و حرکت به سمت ارایه خدمات به صورت کاملا غیر فیزیکی بود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه خدمات غیرفیزیکی هم شامل خدمات غیرحضوری و هم ارایه خدمات به صورت غیرکاغذی و الکترونیک می شود، ادامه داد: برای تحقق این هدف، از داخل شرکت شروع کردیم و تلاش شد تا بین کارکنان داخل شرکت این حرکت عملیاتی شود. در حوزه روابطمان با ذینفعان مانند کارگزاران و سهام داران همین هدف را دنبال کردیم.

وی تصریح کرد: بنابراین بحث الکترونیک شدن خدمات را در سال ۹۳ دنبال می کنیم. در حوزه سامانه پس از معاملات، کارهای نهایی طراحی و اجرا انجام شده و امیدواریم در سال ۹۳ به مرحله استقرار برسیم.

سلطانی نژاد در خصوص زمان تقریبی اجرایی شدن این پروژه ابراز داشت: امسال به طور کامل الکترونیک شدن خدمات در شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مستقر می شود.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه یکی دیگر از کارهایی که در سال ۹۳ دنبال می شود را مرتبط با بانک ها دانست و افزود: در حوزه تسویه و پایاپای یکی از مسایلی که با آن مواجهیم این است که شرکت های کارگزاری باید تا ساعت ۱۲ تسویه را با ما انجام دهند. در بحث تسویه، صندوق تضمین راه اندازی شده بود، اما برای اینکه پوشش کامل ریسک را داشته باشیم باید از کمک بانک ها استفاده می کردیم و این کار در سال ۹۲ آغاز شد.

پندار سیستم

سلطانی نژاد ابراز داشت: در سال ۹۲، بانک تجارت به عنوان عضو اتاق پایاپای به عنوان بانک تسویه یار به کمک ما آمد و به نیابت از تعدادی کارگزاران، تسویه را انجام داد. با ورود تعداد بیشتری از بانک ها ، هم دغدغه کارگزاران در حوزه تسویه برطرف خواهد شد و هم دغدغه ما در حوزه مدیریت ریسک در حوزه تسویه برطرف می شود.

وی با اشاره به اینکه بازار پول و سرمایه باید ارتباط بیشتری با هم داشته باشند، ابراز داشت: در این صورت مشتریان آنها نیز می توانند از فرصت های این دو بازار به طور همزمان استفاده کنند. در این صورت ما بیشتر به بازار مالی نزدیک خواهیم شد و بازار پول را می توان با ارتباط دادن بانک ها به اتاق پایاپای هم در حوزه تسویه و پایاپای و هم در حوزه ارایه خدمات به سهام داران بیشتر آشنا کنیم.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ادامه داد: چنانچه بانک ها ارتباطات الکترونیک خود را با ما توسعه دهند و ما از زیرساخت های بانکی استفاده کنیم و بانک ها هم متقابلا به زیرساخت الکترونیک ما وصل شوند، ارایه خدمات به مشتریان، هم در حوزه بازار پول و هم در حوزه بازار سرمایه راحت تر انجام می گیرد. این هدف را هم در سال ۹۳ دنبال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه های شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بزرگ است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس، کارها و برنامه های این شرکت در یک سال جمع نمی شود و به سال های بعد منتقل می شود.

سلطانی نژاد با بیان اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سال ۹۳ را سال توسعه خدمات الکترونیک و حفاظت از محیط زیست نامگذاری کرده است، ابراز داشت: در سال ۹۲ آلودگی هوا مشکل ساز بود،از همین رو تلاش شد تا به نوبه خودمان رفت و آمدها را کاهش دهیم و خدمات الکترونیک را گسترش دهیم. ضمن اینکه یک رسالت اجتماعی هم داریم و در راستای تحقق مسوولیت اجتماعی، تلاش می شود تا در همه کارها بحث حفظ محیط زیست را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی گفت: به علاوه تلاش می شود تا در حوزه ناشران نیز خدمات کاملا الکترونیک شود. در حوزه تسویه هم با اتصال زیرساخت های الکترونیک همه بانک ها به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کل سیستم تسویه و پایاپای را غیرکاغذی کند. بنابراین تلاش می شود تا رفت و آمدهای پیک ها بابت جابه جایی ها و همچنین رفت و آمد ذینفعان با استفاده از این سیستم کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با تاکید بر اینکه در این شرایط کنترل و نظارت هم بهتر خواهد شد، افزود: هم اکنون هیچ اندازه گیری در مورد میزان ریسک در حوزه تسویه و پایاپای نداریم که با یک سری موارد نظارتی می توان آن را تدوین کرد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.