نرم افزارحسابداری صدگان

افزایش بازدهی در بورس و راههاي انجام آن

0 507

حسابداراپ

درست است که نوسان گیری و نوسان ذات بازار سرمایه است ولی تا جایی که لطمه ای به بازار وارد نکند و رفتار غالب سرمایه گذاران نگردد بنابراین مشاهده این رفتار در عمده بازار نشان از حکمرانی احساسات به جای تکیه بر اصول بنیادین سرمایه گذاری است.


یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: فرهنگ سرمایه گذاری در کشور نیاز به اصلاح و آموزش بیشتری دارد تا سرمایه گذار بتواند با کنترل احساسات خوش و با در نظر گرفتن اصول سرمایه گذاری و دید حداقل میان مدتی اقدام به حضور در بازار سرمایه نماید.

زندی فر در خصوص دیگر عوامل تأثیرگذار بر روند حاکم بر بازار سرمایه ابراز داشت: وجود پارامترهای بسیار و نبود فرضیات قاطع برای پیش بینی بازار خود از عوامل مهم در روندهای کوتاه مدت بازار سرمایه است که سبب دامن زدن به واکنش های هیجانی در بازار می گردد.

وی افزود: سرمایه گذاری در سهام شرکت های بنیادی با سیاسیت تقسیم سود مناسب و منطقی می تواند در کاهش ریسک پذیری مؤثر باشد چراکه به هر حال در بلندمدت بازار به سمت سهام شرکت های بنیادی بر خواهد گشت در کنار اینکه سرمایه گذاری در این شرکت ها خود کمک به تولید و توسعه صنعت کشور است.

 

پندار سیستم

رشد و توسعه کشور در گرو توسعه صنعت

این کارشناس با اشاره به جایگاه مهم صنعت در کشور، افزود: برنامه دولت در جهت حمایت و رشد صنعت است و با رفتاری که از دولت مشاهده می کنیم سیاست هایی که اعمال می گردد همگی به سمت ترغیب مردم به سمت سرمایه گذاری در شرکت ها از طریق بازار سرمایه است چراکه دولت ترجیح می دهد افرادی که شغلشان سهامداری است را در بازار نگه دارد بنابراین دولت قطعاً نمی تواند نسبت به این بازار بی توجه باشد.

زندی فر پیرامون علل ناامیدی سهامداران ابراز داشت: عدم تصمیم گیری صحیح در خصوص ابهامات موجود و تناقضاتی که در حرف ها و عمل متولیان بازار وجود دارد عمده ترین دلیل بی اعتمادی و ناامیدی سهامداران طی چند ماه اخیر بوده است چراکه تأییدها و تکذیب های ادامه دار در بازار سرمایه به کاهش سطح اعتماد و افزایش ریسک سرمایه گذار منتهی می گردد بنابراین انتظاری که از دولت و مدیران اقتصادی وجود دارد این است که به وظیفه خود در صیانت از حقوق سهامداران و فعالین اقتصادی عمل نمایند و با یک تصمیم قاطع ابهامات را برطرف سازند.

 فانوسی به نام شاخص

وی افزود: به هر حال نگاه بازار سرمایه به شاخص است که در پشت این شاخص صنایع بزرگی همچون پتروشیمی، پالایشگاه و معادن و بسیاری از صنایع تأثیرگذار بر اقتصاد حضور دارند بنابراین بورس و مدیران آن در راستای ابهام زدایی و صیانت از سهامداران می بایست نظارت دقیقی بر عملکرد شرکت های این صنایع بزرگ داشته باشند و در صورت وجود ابهام وارد عمل شوند چراکه سهامدار خرد نباید هر روز در خصوص سرمایه گذاری که انجام داده با فشار و استرس رو به رو باشد.

زندی فر در خصوص وضعیت شاخص اظهار داشت: با برطرف شدن ابهامات و در صورت قطعیت اخبار تأثیرگذار بر صنایع شاخص رشد خود را با شیب منطقی ادامه خواهد داد و پیش بینی می شود در سال جاری رشد حداقل ۴۰ درصدی را تجربه کند.

وی ادامه داد: در برخی صنایع مزیت دار در کشور می توان انتظار بازدهی بیشتر هم داشت چراکه این صنایع در طول سال توانایی افزایش سودآوری را خواهند داشت و از آنجایی که سیاست دولت بر کاهش تورم است و کاهش تورم با رکود پیش نخواهد رفت به نظر می رسد با توجه به افق هایی که دیده می شود شاهد حرکت به سمت خروج از رکود و رسیدن به یک رونق نسبی در اقتصاد باشیم.

نیاز به توجه جدی دولت به بازار سرمایه

این کارشناس در خصوص بررسی رفتار دولت پیرامون بازرا سرمایه ابراز داشت: با توجه به صحبت های مقامات اقتصادی دولت در رسانه ها به نظر می رسد در حال حاضر مهمترین دغدغه دولت مسئله یارانه ها است بنابراین انتظار می رود بزودی توجه دولت به بازار سرمایه معطوف شود چراکه کشوری که خواهان اقتصادی پویاست می بایست بازار سرمایه پر رونق و پویایی به جهت جذب سرمایه گذاری داشته باشد تا بتواند با تأمین مالی از این طریق به توسعه و رشد صنایع و زیر ساخت ها بپردازد.

این کارشناس در مورد تأثیر بازار سرمایه در کنترل سایر بازارها ابراز داشت: بهترین راه حل دولت برای خروج از رکود اقتصادی بازار سرمایه است که نباید رها شودتا شاهد خروج سرمایه ها از این بازار به سمت بازارهای موازی و رشد کاذب آنها باشیم همانطور که در ۶ ماهه دوم سال ۹۲ شاهد شروع کاهش نرخ فروش مسکن همزمان با رشد و پویایی بازار سرمایه بودیم بنابراین تأثیر رونق این بازار در کنترل رشد کاذب بازارهای دیگر در کنار کمک به چرخه اقتصادی تولید در کشور انکار ناشدنی است.

منابع بانک ها در چه صنعتی سرمایه گذاری می شود؟

زندی فر با اشاره به افزایش نرخ سود بانکی و آثار منفی آن بر اقتصاد کشور ابراز داشت: سود بانکی بالای ۲۰ درصد که توسط سیستم بانکی پرداخت می شود این سوال را در ذهن ایجاد می کند که بانک ها این منابع را در چه صنعتی و در کجا سرمایه گذاری می کنند که می توانند این سود را پرداخت کنند و آیا تولیدکننده ای وجود دارد که با وجود این نرخ های با بهره بالا بتواند سودآوری خود را حفظ کند و هم بتواند تسهیلات را باز پس دهد.

 وی افزود: با وجود این نرخ های بالا نمی توان از تولیدکننده حمایت کرد بنابراین باید در جهت کاهش نرخ سود بانکی و آزادسازی قیمت ها براساس عرضه و تقاضا حرکت شود بطوریکه در بازارهای واقعی اجازه داده شود. شرکت های تا جایی که می توانند رقابت کنند و این بازار باشد که قیمت را تعیین می کند.

 این کارشناس در مورد وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: انقلاب ها از حرکت توده های کوچک صورت می گیرد بنابراین باید برای تغییر نگاه در بازار سرمایه بر روی افزایش فرهنگ سهامداری کار صورت گیرد چراکه این حقیقی ها هستند که رفتار بازار را شکل می دهند و حقوقی نمی تواند در مقابل نوسان ایجاد شده توسط حقیقی مقاومت کند. بنابراین مسئله اصلی بورس کاهش اعتماد و نیاز به رفع ابهامات است.

 بنابراین اقدامات عملی باید در این خصوص صورت گیرد و عرضه اولیه ها به تعویق افتد و سازمان بورس قبل از هر اتفاقی هیجانی وارد شود تا از صدمه به سهامدار خرد جلوگیری کند و در جهت افزایش شفافیت تصمیم گیری نماید.

 در خاتمه زندی فر به سرمایه گذاران توصیه کرد: در شرکتی و صنعتی سرمایه گذاری کنید که دوست دارید آن را تا ۱۰ سال آینده داشته باشید این جمله از وارن بافت که از بزرگان سرمایه گذاری در بازار بورس است، است.

 بنابراین لزوم تغییر دیدگاه سهامداران نسبت به سرمایه گذاری می تواند در افزایش بازدهی آنها بسیار مؤثر باشد.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.