نرم افزارحسابداری صدگان

افت بورس به مدار ۷۶ هزار واحد

0 743

حسابداراپ

شاخص کل بورس طی روز جاری با همت سهام شرکت های گروه پتروشیمی توانست با عقب گرد از کانال ۷۷ هزار واحدی با افت بیش از ۴۵۸ واحدی به مدار ۷۶ هزار واحد نزول کند.


با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه ۹۳.۰۲.۲۹ شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با ۲۹۲ واحد افت به رقم ۵۷۰۷۰ واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت ۱۱۲۹ واحد کاهش عدد ۱۴۶۰۵۴ واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با ۴۵۸ واحد افت به رقم ۷۶۵۲۸ واحد رسيد.

همچنین در این روز داروسازی زهراوی با ۲۱ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲۰۸ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۵ واحد افت به رقم ۷۷۷ واحد رسید.

در این شرایط امروز توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با ۰.۲۹ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی مارون با ۲ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم ۲۹۰۰ میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس طی روز جاری با همت سهام شرکت های گروه پتروشیمی توانست با عقب گرد از کانال ۷۷ هزار واحدی با افت بیش از ۴۵۸ واحدی به مدار ۷۶ هزار واحد نزول کند.

براساس گزارش بورس نیوز، معاملات امروز در حالی به یکباره رنگ عوض کرد و تقریباً سر تا پا قرمز شد که اغلب اهالی بازار به دنبال دلیل آن می گشتند و این موضوع به نوعی سبب تقابل حقیقی ها و حقوقی ها با یکدیگر در خرید و فروش سهام شد.

از همین رو در شرایط فعلی به نظر می رسد بازار سرمایه پس از نشست مذاکرات و همچنین عدم افزایش قیمت محصولات با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها فعلاً در حالتی سردرگم به سر می برد؛ اما از سویی دیگر افزایش حجم معاملات در سهام اغلب شرکت ها به دلیل جذاب بودن آنها برای سرمایه گذاری با توجه به افت قیمت های اخیر نشان از خوش بینی بازار سرمایه به آینده دارد.

پندار سیستم

براین اساس شاید لازم باشد اهالی بازار کمی دیدگاه خود را عوض کرده و به بازار سرمایه با دید میان مدت بنگرند. هرچند که گفته می شود بورس همیشه برای افراد با استراتژی بلندمدت سودآور است اما فعلاً شرایط به گونه ای است که به نظر می رسد باید نگاه میان مدتی را جایگزین نوسان گیری و نگاه بلندمدت کنیم.

آنچه که از شرایط روزهای اخیر بر می آید آن است که بورس فعلی بیشتر از اینکه به کام سرمایه گذاران باشد برای شرکت های کارگزاری منفعت بیشتری دارد چراکه توقع بالا از کسب بازدهی در کنار روند نوسانی بورس و صبر کم سرمایه گذاران همه دست به دست هم می دهد تا به جای سود در پرتفوی، درآمد حاصل از کارمزد برای شرکت های کارگزاری شناسایی شود. البته مشکلی از این بابت وجود ندارد و شرکت های کارگزاری دستوری را اجرا می کنند که از سوی همین سرمایه گذاران صادر شده است اما شاید اندکی صبر و تغییر استراتژی از نوسان گیری به میان مدت بتواند میزان بازدهی پرتفوی سرمایه گذاران را افزایش دهد.

اما بیان چند نکته از سهام چند شرکت شاید شنیدنی باشد.

پاکشو: این شرکت طی روز جاری با بازگشایی نماد پس از تعدیل مثبت ۱۲ درصدی مواجه شد که از محل سرمایه گذاری در سهام یک شرکت عنوان شده است. اما متوجه چند نکته نشدیم، اول اینکه چرا شرکتی برای تعدیل زیر ۲۰ درصد باید با توقف نماد رو به رو شود، دوم اینکه قضیه این ۱۰ میلیون دستور خرید سهام در درصد منفی چیست؟ اگر شرکت قصد حمایت از سهام خود را دارد که می تواند حداقل این دستورات خرید را روی قیمت صفر تابلو قرار دهد اگر هم بحث حمایت در میان نیست که این حرکت اسمی جز مفت خریدن سهام سهامدار توسط سهامدار عمده ندارد. به هر حال پاکشو با توقف نماد خود فقط زمان و فرصت سرمایه گذاری را از سهامدارانش گرفت و نتیجه دیگری را در بر نداشت.

حسینا: احتمالاً هنوز بازار متوجه نشده که این سهم ارزنده است یا نه! مدیر عامل شرکت یک حرف می زند و مقام مسئول دولتی حرفی دیگر، سایت کدال هم که این روزها تبدیل شده به مسئول نشر آثار ماندگار مدیران شرکت های بورسی که تداوم آن سبب نگرانی اهالی بازار برای آینده این سایت و نام “مرجع رسمی” شده است.

فارس: این روزها تبدیل به مصداق بارز شیر بی یال و کوپال شده، هر روز خبری جدید از یک اقدام و یا سرمایه گذاری جدید در این شرکت به گوش می رسد، اما در نهایت رنگ و رخ قرمز قیمت سهام در بورس نشان از حالی خراب می دهد. امروز هم که نماد شرکت متوقف شد و فعلاً از چنگ بازار منفی فرار کرد. البته ناگفته نماند بزرگی آن و حرف شنوی شاخص کل از این سهم باعث شده که همیشه با نگاه ترس و تردید به آن نگاه شود. اراده کند در کمترین زمان کاسه و کوزه شاخص را درهم می شکند.

مپنا: این شرکت با توجه به سفر مقام معظم رهبری به مناسبت روز کارگر به یکی از زیر مجموعه هایش یک روز کامل تمامی اخبار ۵ شبکه تلویزیونی را به خود اختصاص داد و مدیران آن تا حد توان از اقدامات، دستاوردها، پتانسیل های موجود، پتانسیل های نهفته و … در مصاحبه های خبرنگاران رسانه های دیداری و شنیداری سخن گفتند و …. سخن کوتاه کنیم امروز سهام این شرکت در قیمت ۷۵۱ تومان صف فروش شد.

ایران خودرو و سایپا: فعلاً سر سهام این شرکت ها که چه کسی زودتر بفروشد، بین حقوقی ها و حقیقی ها دعوا است. ناگفته نماند که این وسط سهامداران عمده هم در عرضه کم نگذاشتند و در حال سبقت گیری از یکدیگر در فروش هستند. فعلاً حجم معاملات زیر ۹۰ میلیون سهم برای این گروه تبدیل به معاملات کم و غیر قابل توجه شده. البته نباید از نظر دور داشت که انصافاً خریدار هم کم نمیاره و هرچی فروشنده برای فروش میاره، خریدار بر می داره.

پارس الکتریک: دیگه عادی شده برای ما که مقام مسئولی در یک شرکت امروز مصاحبه می کند و فردا با یک اخم و ابرو درهم کشیدن مدیران بالاسری و یا سهامداران عمده، سریعاً آن را تکذیب می کند. اصلاً کاری به رفتار و اخلاق غیر حرفه ای این مسئولین نداریم اما واقعاً بهتر نیست مدیری که اجازه گرفتن برخی تصمیمات شرکتی را ندارد، از همان ابتدا با گفته کلمه “نه” این همه دردسر برای خود نسازد. شرکت محترم پارس الکتریک، بهتر نبود قبل از تکذیب خبر نیم نگاهی به گزارش حسابرس می انداختی؟ “دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را ؟” از سایت کدال هم که بیش از این نگوییم، بهتر است.

توریل: صف خرید امروز نشان داد که احتمالاً بزودی این سهم حرفی برای گفتن خواهد داشت که می تواند خبری از انعقاد یک قرارداد یا بروز اتفاقی جدید باشد؛ فقط امیدواریم بعد از اعلام آن نیز دیگر شاهد گزارش شفاف سازی از سوی مدیر عامل نباشیم.

از این پس تصمیم داریم گزارشات اهالی مستطیل شیشه ای تالار را اینگونه برای شما منتشر نماییم چون کار بجایی رسیده که زبان کلی گویی کفاف آنچه را که این روزها در معاملات سهام از سوی شرکت ها می بینیم، نمی دهد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.