نرم افزارحسابداری صدگان

ازابتداي سال ۹۵، صورت هاي مالي بر اساس استانداردهاي بين المللي منتشر مي شود

0 975

حسابداراپ

امسال صورت هاي مالي بانك ها، بيمه ها و شركت هاي خدماتي در قالب فايل هاي XBRL بر روي كدال منتشر مي شود.

پندار سیستم


به گزارش شبكه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا) به نقل از باشگاه خبرنگاران، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در همايش استاندارد بين‌المللي گزارشگري مالي با بيان مطلب بالا گفت: هم اكنون استفاده از XBRL در شركت هاي توليدي آغاز و اطلاعات آنها بر اين اساس روي كدال منتشر مي شود.
علي صالح آبادي با اشاره به اينكه در سال ۱۳۹۵، تمامي شركت ها گزارش ها و صورت هاي مالي خود را مطابق استانداردهاي بين المللي منتشر مي كنند، ابراز داشت: اين زمان با هماهنگي ساير مجموعه ها تعيين شده و سازمان حسابرسي نيز اعلام كرده تا پايان سال ۹۳، استانداردها ترجمه شوند. لذا معتقدم نقش نهادهاي آموزش دهنده، نقش تعيين كننده اي است و براي دستيابي به اهداف تعيين شده، آموزش ضروري است.
وي ادامه داد: در سال ۹۴ نيز شركت ها سيستم هاي لازم را تدارك مي بينند و از ابتداي سال ۹۵، صورت هاي مالي بر اساس استانداردهاي بين المللي منتشر مي شود.
سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينكه فضاي بين المللي در حال بهبود است، ادامه داد: در همين راستا شركت هاي ايراني تعامل بيشتري با دنيا خواهند داشت و افق هاي روشني در اين حوزه ديده مي شود.
وي با بيان اينكه ضرورت استفاده از استانداردهاي بين‌المللي گزارشگري مالي بر كسي پوشيده نيست، ابراز داشت: هرچه جلوتر مي رويم ضرورت اين امر بيشتر احساس مي شود. در عين حال، با بهبود فضاي بين‌المللي، تعامل اقتصاد ايران به خصوص در بازار سرمايه با ديگر كشورها در دنيا افزايش مي‌يابد و بايد خود را براي تعامل مناسب تر آماده كنيم.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان كرد: در سياست هاي اقتصاد مقاومتي كه از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شده نيز بر اين نكته تاكيد شده كه در عين توجه به نيروي انساني و توانمندي هاي داخلي كشور، به ظرفيت هاي خارجي هم توجه شود.
صالح آبادي ابراز داشت: در فضاي جديد بايد به سمت جذب سرمايه گذاران خارجي حركت كنيم. اين در حالي است كه سرمايه گذاران خارجي به دنبال صورت هاي مالي هستند كه در ساير بورس هاي بين المللي نيز وجود دارد. بنابراين اگر همه كشورها با يك زبان مشترك صورت هاي مالي و اطلاعات را ارايه دهند،امكان مقايسه براي سرمايه گذار بين المللي كه پرتفويي متنوع از همه بورس ها دارد، فراهم مي شود.
وي با اشاره به اينكه به سازمان هاي بورس در كشورهاي مختلف توصيه شده تا از استانداردهاي مشترك استفاده كنند، گفت: سازمان هاي بورس امضاكننده قرارداد MOU عضو ساير بورس هاي امضا كننده مي شوند و ايران نيز در تلاش است تا با ايجاد زيرساخت‌هاي لازم و اجراي موارد مربوطه عضو اين سازمان بين‌المللي شود.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاكيد بر اينكه لازمه تشكيل بازار سرمايه بين المللي استفاده از يك زبان گزارشگري مالي واحد است، تصريح كرد: استفاده از زبان گزارشگري XBRL در ايران آغاز شده و مصمم هستيم اين امر را به مرور پياده سازي كنيم.
صالح‌آبادي با اشاره به اينكه هم اكنون نقشه راه تدوين شده است، گفت: بعد از ابلاغ مصوبه تشكيل كميته استانداردهاي حسابرسي، به دنبال آن بوديم تا در كوتاه مدت، صورت هاي مالي شركت هايي كه سال مالي آنها اول فروردين ماه ۹۲ به بعد است، در قالب فايل هاي ياد شده منتشر شود.
وي يادآور شد: اين موضوع به شركت هاي بورسي و فرابورسي ابلاغ شده است. در راستاي اين مصوبه، كليه شركت ها و نهادهاي ثبت شده و شركت هاي فرعي و وابسته آنها مجاز به ارايه صورت هاي مالي تلفيقي IFRSهستند و لزومي به ارايه صورت هاي مالي تلفيقي بر اساس استانداردهاي ايران ندارند.
صالح‌آبادي گفت: به منظور اجرايي شدن اهداف ياد شده، كارگروهي با حضور سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان امور مالياتي كشور، سازمان حسابرسي، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، انجمن هاي حرفه اي، بيمه مركزي ايران، جامعه حسابداران رسمي و افراد نخبه تشكيل شده است.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.