- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ارسال و دریافت الکترونیکی کلیه استعلامات بین دستگاهی و واحدهای تابعه

با توجه به راه‌اندازی کامل سامانه نظارت آنی خزانه‌داری کل کشور با نام «سناما»، کلیه دستگاه‌های اجرایی بايدصورت‌حساب دریافت و پرداخت ماهانه و نهایی خود را به صورت آنلاین ارسال کنند.


به گزارش  صبحانه ، یکی از تکالیف مهم قانونی که بر اساس برنامه پنجم توسعه بر عهده دستگاه‌های اجرایی گذاشته شده، این است که بر اساس ماده ۴۶ برنامه مذکور، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند تا پایان سال دوم برنامه نسبت به ارسال و دریافت الکترونیکی کلیه استعلامات بین دستگاهی و واحدهای تابعه آنها با استفاده از شبکه ملی اطلاعات و رعایت امنیت اقدام کنند.

این تکلیف مهم و ضروری که ضمن بالا بردن امنیت تبادلات، صرفه‌جویی‌های فراوانی را نیز به همراه دارد به دلایل مختلف در بازه زمانی مذکور و به صورت کلی عملیاتی نشد اما به نظر می‌رسد در دولت جدید، فعالیت‌های مختلفی برای اجرایی شدن آن صورت گرفته است که نمونه مهم آن “حذف کاغذ از پرداخت‌های مالی دستگاه‌های اجرایی” است.

بر اساس بخشنامه ۲۶ فروردین‌ماه سید رحمت‌الله اکرمی معاون نظارت مالی و خزانه‌دار کل کشور خطاب به مدیران کل امور مالی دستگاه‌های اجرایی، مقرر شده است که با توجه به راه‌اندازی کامل سامانه نظارت آنی خزانه‌داری کل کشور با نام «سناما»، کلیه دستگاه‌های اجرایی صورت‌حساب دریافت و پرداخت ماهانه و نهایی خود را به صورت آنلاین ارسال کنند.

بر اساس این دستور که از ابتدای سال ۱۳۹۳ اجرایی شده، مقرر شده در صورت عدم وجود خطوط ارتباطی امن، این صورت‌حساب‌ها از طریق لوح فشرده و فایل‌های کمکی ارسال شود.

این اقدام مهم و گام بزرگ دولت برای آنلاین کردن صورت‌حساب‌های مالی، می‌تواند ضمن باز کردن مسیر حذف کاغذ در دیگر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، امنیت اسناد مالی را نیز بیش از گذشته حفظ کند که این مهم را در سال ۱۳۹۳ شاهد بوده‌ایم.


براي دريافت اطلاعات بيشتر درخصوص اين سامانه اينجا [1]كليك كنيد.