نرم افزارحسابداری صدگان

ابلاغ اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه ای به کارگزاران

0 1,444

حسابداراپ

هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در یکصد و سی و یکمین جلسه هیأت مدیره کانون، “اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه ای و راهنمای آن” را به تصویب و ابلاغ کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کانون کارگزاران، این کانون درجهت افزایش سلامت بازار سرمایه، افزایش اعتماد عمومی به بازار و نیز در جهت ارتقای سطح خدمات شرکت های کارگزاری، اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه ای را برای صنعت کارگزاری تدوین کرد.

بازار سرمایه ایران در سال‌های متمادیِ فعالیت خود، همواره با یک خلأ مبنایی در ایجاد، ارائه و استقرار یک سرمشق و معیار مناسبِ رفتار حرفه‌ای به فعالان بازار مواجه بوده است؛ در این میان، فعالان بازار معمولاً با درک شخصیِ خود از رفتار اخلاقی و حرفه‌ای، جز در موقعیت‌هایی که الزامات قوانین و مقررات حاکم در بازار تعیین تکلیف کرده است، به فعالیت پرداخته و در نبود و عدم آگاهی از رفتار اخلاقی و حرفه ای، قضاوت درباره‌ی رفتار شاغلان حرفه بر اساس معیارهای صحیح و قابل اتکا امکان‌پذیر نبوده است.

پندار سیستم

هدف از تدوین اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه ای، در اختیار قرار دادن یک الگوی واضح رفتار صحیح حرفه ای است. فعالان بازار به طور پیوسته با چالش‌های جدید مواجه خواهند بود، زیرا در موقعیت‌های متعارض اخلاقی و رفتاری انتخاب میان درست و نادرست همیشه واضح نیست؛ حتی افراد دارای اهداف عالیِ اخلاقی نیز می‌توانند خودشان را در شرایطی بیابند که برای آن‌ها مبهم یا وسوسه انگیز است. از فعالان بازار انتظار می‌رود که آگاهی و تسلط مناسبی بر اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه‌ای و این راهنما داشته باشند و با توجه به نقش خود در فعالیت حرفه‌ای، اقدامات خود را بر اساس این اصول و معیارها انجام دهند و با کمک این راهنما، اَعمال خود را مورد ارزیابی و اصلاح قرار دهند.

اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه‌ای به عنوان یکی از نیازهای بنیادیِ حرفه‌ی کارگزاری، با الهام‌گیری از اصول و معیارهای حرفه‌ایِ موسسه‌ CFA و با توجه به ویژگی‌های بازار سرمایه کشور تدوین شده و بارها مورد مداقه و تجدید نظر قرار گرفته است. در میانه راه از نظرات شرکت‌های فعال در بازار سرمایه نیز بهره گرفته شد؛ همچنین نظرات برخی مشاوران متخصص در حوزه‌های اخلاق، اخلاق حرفه‌ای، حقوق، مالی، سرمایه‌گذاری، و دارندگان گواهی‌نامه‌ی CFA  در بهبود این اصول و معیارها تأثیرگذار بوده است.

معیارهای رفتار حرفه ای مشتمل برشش معیار اصلی (حرفه ای گری، سلامت بازار سرمایه، وظایف در قبال مشتریان، وظایف در قبال کارفرما، رفتار با کارکنان تحت مدیریت، تضاد منافع ) و متشکل از ۲۳  معیار است.

متن کامل دستورالعمل .


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.