- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

شاخص کل مثبت شد.

امروز در حالی پس از مدتها تجربه افت شاخص کل و ارزش سهام اکثر شرکتهای فعال در صنایع مختلف شاهد برگشت روند و صعودی شدن نماگرهای بورس بودیم که از جمله دلایل اصلی آن می توان به تذکر مجلسی ها به وزیر اقتصاد در خصوص اوضاع نامناسب بازار سرمایه اشاره کرد، اتفاقی که اگرچه اثر مثبت خود را بر معاملات روز گذشته بورس گذاشت، اما آثار مثبت ناشی از این اقدام نمایندگان طی معاملات روز جاری نمایان تر شد.


بر اساس گزارش بورس نیوز، سهامداران روز معاملاتی جاری را با هیجان و امیدورای نسبت به برگشت روند نزولی بورس آغاز کردند،به گونه ای که طی ساعات ابتدایی روز معاملاتی جاری شاهد افزایش تقاضا در اکثر نمادها بودیم،این در حالی بود که با گذشت ساعاتی از زمان شروع معاملات به تدریج از حجم تقاضا برای خرید سهام کاسته شد و عرضه سهام نسبت به تقاضا پیشی گرفت و کم کم بازار سهام روندی متعادل را به خود گرفت، به گونه ای که طی ساعات پایانی حتی برخی نمادها نیز تا تشکیل فروش نیز پیش رفتند.

به نظر می رسد تردید سهامداران نسبت به تداوم روند صعودی قیمت ها طی هفته آینده و قرار داشتن در زمان تسویه معاملات اعتباری کارگزاری ها از جمله عوامل اثر گذار در رخداد این امر و تضعیف روند مثبت معاملات بوده است.

بر اساس این گزارش، امروز شاخص کل توانست با افزایش بیش از ۳۱۳ واحدی بار دیگر مدار ۷۴ هزار واحدی را باز پس گیرد و تا پایان روز معاملاتی جاری در این کانال باقی ماند، به گونه ای که نمادهای “تاپیکو”،”شبندر”، “وغدیر”،”رمپنا” و “پارسان” بیشترین تاثیر مثبت را بر صعود نماگر بورس در پی داشتند.

بر اساس این گزارش،امروز اتفاق مهم دیگری نیز رخ داد و آن بیانات نایب رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص نرخ سود سپرده های بانکی بود،به طوریکه طی جلسه امروز خانه ملت ، ابوترابی خطاب به رییس بانک مرکزی اظهار داشت که نقد جدی در خصوص سیاست های بانک مرکزی پیرامون موضوع مذکور دارد.

اما در خصوص چگونگی روند معاملات نماد های پربیننده و مطرح بورس نیز باید گفت که طی معاملات روز جاری حجم معاملاتی بیش از هفت میلیونی در نماد “شبندر” رقم خورد و در نهایت این سهم با روندی متعادل و البته مثبت به معاملات روزانه خود پایان داد.

امروز نماد گرانترین سهم بورس یعنی پالایش نفت تهران در حالی به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق العاده سهامداران جهت تصویب برنامه افزایش سرمایه حدود ۶۷۸ درصدی متوقف شد که صف خرید در این نماد تشکیل شده بود .

بر اساس گزارش بورس نیوز، سهام تمامی شرکت های خودرو ساز و برخی مجموعه های در این گروه نسبت به روزهای گذشته بسیار بیشتر بود، به گونه ای که حدود ۳۰ میلیون “خودرو” طی معاملات روز جاری معامله شد.

گروه مپنا نیز که روند نزولی قیمت سهام آن طی روزهای اخیرو میزان کاهش ارزش سهام آن بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص کل در پی داشت، امروز جور دیگری رفتار کرد و توانست با رشد قیمت و روند صعودی تاثیر مثبت بیش از ۱۶ واحدی را بر نماگر بازار بگذارد،اتفاقی که طی ماههای اخیر کمتر در بازار سهام مشاهده می شد.

در مجموع ۳۸۵ میلیون و ۵۳۵ هزار سهم در بورس و بیش از ۸۷ میلیون سهم در فرابورس معامله شد که این تعداد نسبت به روزهای اخیر با افزایش همره بوده است.

در پایان این گزارش می افزاید، به نظر می رسد در شرایط کنونی آنچه که برای برخورداری از بازار سرمایه پر رونق به آن نیاز داریم، اقدامی موثر از سوی مسئولان و حمایت جدی آنها جهت جلب دوباره اعتماد سرمایه گذاران جهت تزریق نقدینگی به بورس باشد.