- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

جزئیات افزایش تسهیلات بانکی و زمان بازپرداخت و کاهش نرخ بیمه و مالیات مسکن مهر

قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر از آخرین جزئیات مالیات هر واحد مسکن مهر به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان، بیمه هر مترمربع ۵۲۰۰ تومان، افزایش تسهیلات بانکی از ۲۲ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان و تبدیل بازپرداخت تسهیلات از ۱۵ به ۲۰ سال، بررسی دقیق مشکلات تعاونی ها و خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر خبر داد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، احمد اصغری مهرآبادی امروز با اشاره به در ۴۵ روز اخیر با توجه به پیگیری حوزه مجری طرح ویژه مسکن مهر و موافقت و دستورهای وزیر راه و شهرسازی اتفاقات خوشایندی رخ داده است، تصریح کرد: تاکنون دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر قرارداد منعقد کرده‌اند که از این تعداد دو میلیون واحد به مرحله اسکلت و سقف رسیده‌ است.
وی ابراز داشت: یک میلیون و ۸۷۰ هزار واحد در مرحله سفت‌کاری و یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد مرحله نازک‌کاری را پشت سر گذاشته‌اند.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر گفت: تاکنون یک میلیون و ۱۳۰ هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده است و از این تعداد ۶۹۰ هزار واحد دفترچه فروش اقساطی را گرفته اند.
اصغری مهرآبادی با تاکید بر اینکه در مدت اخیر بخش عمده‌ای از مشکلات مسکن مهر با توجه به تعهدات دولت مبنی بر تکمیل و واگذاری مسکن مهر حل شده است، اظهار داشت: مالیات واحدهای مسکن مهر برای هر واحد ۳۰۰ هزار تومان از سال ۱۳۸۸ در نظر گرفته شده بود که در برخی مواقع تا سقف سه میلیون تومان نیز دریافت می‌شد و این موضوع در جلسات متعدد رئیس سازمان امور مالیاتی و با حمایت و دستور وی مطلب حل شد و در بخشنامه‌‌‌ای به استان‌ها اعلام شد که مالیات حداکثر ۳۰۰ هزار تومان دریافت شود و مبالغی که پیش از این به عنوان علی‌الحساب دریافت شده است بازگردانده شود و عیدی به سازندگان مسکن مهر و متقاضیان است.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر یادآور شد: کارگروهی برای بررسی و برطرف شدن مشکلات تعاونی های مسکن مهر با حضور وزرای راه وشهرسازی و تعاون جلساتی برگزارشد و در پی آن با حضور نمایندگان دو طرف ومدیران استانی جلسات متعددی مشکلات تعاونی ها احصا شد.
وی تصریح کرد: با امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رئیس بیمه مرکزی اعلام شد که برای هر متر مربع مسکن مهر ۵۲۰۰ تومان اخذ شود در حالی که در برخی استان‌ها ۷ تا ۱۱ هزار تومان گرفته شده است که بر اساس ابلاغ صورت گرفته در همه استان‌ها این نرخ یکسان سازی می‌شود.
اصغری مهرآبادی بیان کرد: در کارگروهی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشنامه‌ای مشترک به استان‌ها ارسال شد که عمده مشکلات تعاونی ها با این بخشنامه حل می‌شود و از اردیبهشت ماه ۹۳ دور دوم بررسی مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر آغاز می‌شود.
وی اظهار کرد: تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای واحدهای مسکونی مهر ۴۸ هزار میلیارد تومان تصویب شده بود که تاکنون ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ تامین شده است که از این میزان ۴۰۰۰ میلیارد تومان متعلق به بخش روستایی و مابقی مربوط به مسکن مهر شهری و بافت فرسوده است. همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای واحدهای مسکونی خسارت دیده همچون سیل استان مازندران در نظر گرفته شد.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر گفت: دولت قبل در خصوص پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اسفند ۱۳۹۱ موافقت کرده بود که پرداخت این مبلغ در شورای پول و اعتباردولت یازدهم مجدد تصویب شد و مجموع اعتبار مسکن مهر به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.
وی تاکید کرد: در ماه‌های گذشته به مدت بازپرداخت تسهیلات بانکی اعتراض داشتیم که با تاکید رئیس جمهور بر انجام تعهدات دولت گذشته در حوزه مسکن مهر و پیگیری وزیر راه و شهرسازی موضوع بازپرداخت تسهیلات از ۱۵ سال به ۲۰ با در نظر گرفتن دوران مشارکت برای متقاضیانی که هنوز دفترچه اقساط خود را دریافت نکرده‌اند، مصوب شد.
اصغری مهرآبادی در ادامه به موافقت با پرداخت مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد که این میزان برای پروژه‌های جدیدی بود که در سال ۹۱ آغاز شده بود و بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات این واحد‌ها موافقت نکرده بود. اما پرداخت این مبلغ توسط کمیته اصلی مسکن مهر بررسی شد و مقرر شد این میزان که از جمله ۴۸ هزار میلیارد تومان ذکر شده بود پرداخت شود.
وی بیان داشت: تغییر تسهیلات از ۲۲ به ۲۵ میلیون تومان و تمام مواردی که قبلا ابلاغ شده بود ولی اعمال نشده است از محل اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی مصوب پرداخت می‌شود.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر تصریح کرد: از بانک مرکزی درخواست داریم تسهیلات از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان افزایش یابد که هنوز با این مساله موافقت نکرده است و معتقد است پول پرقدرت موجب تورم می‌شود و ما درخواست ارائه راهکار توسط بانک مرکزی برای افزایش تسهیلات شدند و با این موضوع مشکلات مسکن مهر حل می‌شود.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر اظهار کرد: تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر وصول شده است و شورای پول و اعتبار مصوب کرده است تا ۷۰۰۰ میلیارد تومان از محل بازگشت اقساط از دوماه گذشته به بعد، تسهیلات جدید داده شود و ما درخواست داریم مبلغ ۲۵۰۰ بازپرداخت شده اقساط در گذشته نیز امکان پرداخت تسهیلات فراهم شود.
اصغری مهرآبادی یادآور شد: در خصوص خدمات زیربنایی مسکن مهر با حضور وزیرای ذیربط چلسه‌ای در دفتر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و در پی آن کارگروهی با حضور نمایندگان معاونت نظارت راهبردی، وزرای نیرو، نفت و راه و شهرسازی تشکیل و مقرر شد هزینه‌های واقعی خدمات زیربنایی مورد نیاز مسکن مهر مشخص و برای تصمیم گیری و طرح در هیات دولت در اختیار معاون اول رئیس جمهور قرار می گیرد. همچنین به مدیران راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شده است تا این میزان بررسی شود و از هفته سوم فروردین ماه به وزارت راه و شهرسازی ارائه شود تا هر چه سریع‌تر پیگیری‌های این وزارتخانه اجرایی شود.
وی افزود: برای بحت مردسه مسکن مهر با وزیر آموزش و پرورش جلسه‌ای برگزار شد و در حال حاضر از محل منابع سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی مرتبط با مسکن مهر ساخت ۲۸۲ مدرسه آغاز شده است که ۵۰ باب آن به اتمام رسیده‌ است و ساخت ۲۵۴ مسجد در دست ساخت است که تاکنون ۷۰ مسجد تکمیل شده است.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر بیان داشت: شورای مسکن استان‌ها با حضور رئیس جمهور فعال شده است که در آن جلسات مشکلات به صورت ریز بررسی و در خصوص آنها تصمیم‌گیری می‌شود و در یک ماه اخیر در جلسات ۹ استان شرکت کرده‌ام و تا تیرماه حداقل یکبار در تمام استان‌ها سراسر کشور شرکت خواهم کرد.
اصغری مهرآبادی تصریح کرد: ۸۰ درصد مشکلات در ۱۴ استان است و ۲۰ درصد مشکلات در بقیه استان‌ها است.
وی گفت: امیدواریم تا پایان اردیبهشت قیمت واقعی مورد نیاز خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر اعلام شود.
همچنین به مدیران راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شده است تا این میزان بررسی شود و از هفته سوم فروردین ماه به وزارت راه و شهرسازی ارائه شود تا هر چه سریع‌تر پیگیری‌های این وزارتخانه اجرایی شود.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر اعلام کرد: در سال ۹۳ با مساعدت‌های صورت گرفته امیدواریم در ۱۵ استان پرونده مسکن مهر بسته شود و اعلام زمان نهایی برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر وابسته به همکاری دستگاه‌های متولی است.
اصغری مهرآبادی با اشاره به تصمیم گیری در خصوص تعاونی های متخلف گفت: در جلسه مشترک با وزارت تعاون تصمیم گرفته شد اعضایی که سهم آورده خود را با توجه به ابلاغ دو اخطار ۱۵ روز پرداخت نکنند حذف و افراد جایگزین معرفی شوند همچنین مصوب شد تا پروژه بلوک به بلوک تکمیل شود.
وی بیان داشت: در جلسه مشترک با وزارت تعاون مقرر شد تعاونی هایی که سوء مدیریت دارند حسابرسی شوند و طبق بند ۱۷ ماده ۶۶ قانون وزارت تعاون در خصوص اعضای هیات مدیره و مدیرعامل تصمیم لازم اخذ شود.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ‌تحویل واحدهای مسکن به صورت موقت است و سازنده تا یک سال باید مشکلات ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر را متقبل شود.
اصغری مهرآبادی بیان داشت: درباره نقل و انتقال اعیانی واحدهای مسکونی مهر قبلا بخشنامه‌ای از طرف دولت قبل داده شده بود و از نظر قانونی منعی برای خرید و فروش وجود ندارد و با تهیه متن جدید در حال بررسی و تسهیل نقل و انتقال این واحدها هستیم که نداشتن بدهی بابت تهسیلات بانکی و بدهی اجاره عرصه بدهی مهمترین مشخصه می تواند باشد و مشاور مالی وزارتخانه در حال بررسی این موضوع است.
وی افزود: برای خودمالکین واحدهای مسکونی مهر تصمیماتی گرفته شده است تا بتوانند معادل پنج میلیون تومان در قالب جعاله با اوراق حق تقدم تسهیلات دریافت کنند.
مهر‌آبادی تاکید کرد: در حال حاضر خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکونی مهر غیر قانونی است و هیچ اعتقادی به این موضوع نداریم.