نرم افزارحسابداری صدگان

تصویب‌نامه چگونگی تقسيط اقساط معوق و بخشودگی جرائم

2 2,747

حسابداراپ

هیات امنای حساب ذخیره ارزی در آخرین ماه سال قبل باز هم به مساله بدهی‌های معوق مربوط به تسهیلات حساب ذخیره ارزی پرداخت و سعی کرد تا این مساله را با کمک بیشتر به بدهکاران حل‌وفصل کند. در حالی که استفاده‌کنندگان از تسهیلات ارزی این حساب به دلیل شوک شدید ارزی و جهش قیمت ارز در بازپرداخت‌های خود دچار مشکل شده‌اند، این مساله به چالشی میان بانک‌ها و فعالان اقتصادی تبدیل شده است. 


به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در یازدهم اسفند گذشته با پیشنهاد بانک مرکزی راهکاری در جلسه کمیسیون اقتصاد به تصویب رسید که چند روز بعد با امضای معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. برابر این تصویب‌نامه گیرندگان تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی که اقساط معوق دارند، سه ماه فرصت دارند تا تا تقاضای تسویه این اقساط را به بانک عامل ارائه دهند و در صورت بازپرداخت اصل و سود، شامل بخشودگی جریمه شوند.
این تصویب‌نامه هم‌چنین راهکارهای دیگری نیز برای بازپرداخت اقساط معوق دارد که به تفصیل در ۹ بند و چهار تبصره آمده است. با این همه اگر فرد تسهیلات گیرنده که تقاضای امهال او مورد موافقت قرار گرفته باز هم در پرداخت اقساط خود تاخیر داشته باشد و دوباره اقساط معوق شود باید علاوه بر جرایم بخشوده شده جرایم جدیدی نیز بپردازد.

متن کامل این تصویب‌نامه برای اطلاع فعالان اقتصادی و اعضای محترم اتاق تهران در زیر آمده است:

هيئت امناي حـساب ذخيره ارزي در جـلسه ۲۱/۱۱/۱۳۹۲ كميسيون اقتصاد به پيشنهاد شماره ۲۳۵۲۹۲/۹۲ مورخ ۱۱/۸/۱۳۹۲ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و به استناد ماده (۸۵) قـانون برنامه پنجساله پنجـم توسعه جمـهوري اسلامي ايـران ـ مصوب ۱۳۸۹ـ و در اجراي جزء (الف) بند (۷) تصويب‌نامه شماره ۱۱۸۳۲۰/ت۴۹۵۱۵هـ مورخ ۲۱/۶/۱۳۹۲ تصويب كرد:

۱ـ گيرندگان تسهيلات از محل حساب ذخيره ارزي كه تا تاريخ ابلاغ اين مصوبه، اقساط معوق دارند، بدون تغيير نوع ارز و نرخ سود مربوط ظرف سه ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه مي‌توانند تقاضاي خود را براي تسويه اقساط معوق تسهيلات اعطايي از محل حساب ذخيره ارزي به بانك عامل ارايه و در صورت بازپرداخت اصل و سود اقساط معوق ظرف مدت يادشده، از بخشودگي جريمه تأخير برخوردار شوند.

تبصره۱ـ در مواردي كه امكان بازپرداخت يكباره اقساط معوق براي بدهكاران ميسر نباشد، بانك عامل موظف است تا پنج ماه پس از ابلاغ اين مصوبه، دوره بازپرداخت اقساط معوق و سررسيد نشده مشتري را پس از كسر مدت اضافه شده از سوي مراجع ذي‌صلاح (هيئت امناي حساب ذخيره ارزي/هيأت وزيران) براي يكبار و به مدت دو برابر آخرين دوره بازپرداخت تعيين شده از سوي بانك عامل قبل از اعمال مفاد اين مصوبه، افزايش و تقسيط مجدد نمايد. در اين صورت بخشودگي جريمه تأخير منوط به تسويه به موقع تمامي اقساط خواهد بود.

تبصره۲ـ در مـواردي كه دوره بازپـرداخت اقساط طرحي با لحاظ مدتهاي اضافه شده از سوي مراجع ذي‌صلاح (هيأت امناي حساب ذخيره ارزي/ هيأت وزيران)، به دو برابر حداكثر زمان تعيين‌شده براي دوره مزبور افزايش يافته و كل اقساط يا بخشي از آن همچنان معوق بوده و فاقد دوره بازپرداخت آتي باشند، فقط در صورت تسويه كامل بدهي خود تا (۵) ماه پس از ابلاغ اين مصوبه، مشمول بخشودگي جريمه تأخير متعلقه خواهد شد.

تبصره۳ـ آن دسته از متقاضياني كه تاكنون از مفاد مصوبه شماره ۱۷۶۷۶۱/۴۶۰۷۵ مورخ ۸/۹/۱۳۹۰ و اصلاحيه بعدي آن و مصوبات موردي هيأت امناي حساب ذخيره ارزي استفاده نموده‌اند، مي‌توانند جهت استفاده از مزاياي اين مصوبه نسبت به ارايه درخواست به بانك عامل اقدام نمايند. در اين صورت مدت بازپرداخت اقساط معوق و سررسيدنشده اينگونه تسهيلات گيرندگان پس از كسر مدت اضافه شده از سوي مراجع ذي‌صلاح به تناسب مدت بازپرداخت، به دو برابر افزايش خواهد يافت.

پندار سیستم

تبصره۴ـ آن دسته از تسهيلات گيرندگاني كه تا قبل از ابلاغ اين مصوبه نسبت به بازپرداخت اصل و سود تسهيلات اعطايي از محل حساب ذخيره ارزي اقدام نموده و صرفاً تمام يا بخشي از جرائم تأخير مربوط پرداخت نشده باشد، مشمول بخشودگي جرائم تأخير متعلقه پرداخت نشده خواهند شد.

۲ـ تسهيلات گيرندگاني كه تسهيلات آنها در تاريخ ابلاغ اين مصوبه در دوره تنفس قرار دارند نيز در صورت ارايه تقاضا به بانك عامل ظرف سه ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه، مشمول بهره‌مندي از دو برابر شدن مدت بازپرداخت اقساط مندرج در مصوبه اركان اعتباري بانك عامل خواهند شد.

۳ـ تسهيلات اعطايي از محل حساب ذخيره ارزي تا پايان سال ۱۳۸۸ با عامليت بانك‌هاي ملت، صادرات، تجارت و رفاه كارگران كه به استناد تصميم‌نامه‌هاي شماره ۱۵۰۰۴۲/۴۵۲۵۱ مورخ ۳۰/۶/۱۳۸۹، شماره ۱۵۰۰۵۳/۴۵۲۵۱ مورخ ۳۰/۶/۱۳۸۹، شماره ۱۵۰۰۶۱/۴۵۲۵۱ مورخ ۳۰/۶/۱۳۸۹ و شماره ۱۵۰۰۷۵/۴۵۲۵۱ مورخ ۳۰/۶/۱۳۸۹ با بدهي دولت به بانك‌هاي مذكور تهاتر شده‌اند، مشمول استفاده از مزاياي دستورالعمل شماره ۳۱۰۶۳۲/۹۱ مورخ ۱۸/۱۱/۱۳۹۱ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران خواهند بود.

۴ـ در صـورتي كه با اعمال ضوابط اين مصوبه، تسهيلات گيرنده مجدداً تأخير در تأديه اقساط داشته باشد از تاريخ سررسيد هر قسط سررسيد شده علاوه بر جرايم تعلق گرفته قبل از امهال، جريمه‌اي به ميزان دوازده درصد (۱۲%) در سال علاوه بر سود دوره مربوط، محاسبه و دريافت مي‌گردد كه با توجه به الزام بانك‌هاي عامل نسبت به پرداخت وجه اقساط حداكثر تا چهار روز بعد از سررسيد، كل جريمه دريافتي به بانك عامل تعلق مي‌گيرد.

۵ ـ بانكهاي عامل موظفند فهرست امهال گيرندگان را پس از شش ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه، براي ارايه به هيئت دولت، به بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام نمايند.

۶ ـ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است پس از مهلت مقرر در تبصره (۱) بند (۱) نسبت به اجراي دقيق مصوبه شماره ۱۲۵۸۶/۴۵۵۰۵ مورخ ۲۳/۱/۱۳۹۰ اقدام و گزارش اقدامات را به دفتر هيأت دولت اعلام نمايد.

۷ـ استفاده از تسهيلات موضوع اين مصوبه در خصوص آن دسته از تسهيلات گيرندگان كه به علت عدم پرداخت اقساط در سررسيد، پرونده مربوط توسط بانك عامل به مراجع قضايي ارجاع گرديده است، منوط به عدم صدور قرار سقوط دعوي (در صورت استرداد دعوي از سوي بانك عامل) و پرداخت هزينه‌هاي دادرسي و حق‌الوكاله وكيل توسط متقاضي خواهد بود.

۸ ـ استفاده از تسهيلات موضوع اين مصوبه در خصوص تسهيلات گيرندگاني كه به علت عدم پرداخت اقساط در سررسيد، پرونده مربوط از طريق مراجع قضايي يا ثبتي منجر به صدور اجراييه شده باشد، منوط به پرداخت هزينه‌هاي اجرايي و حق‌الوكاله و نيز ارائه وثيقه كافي و مناسب براي انعقاد قرارداد جديد با بانك عامل (جهت مختومه نمودن پرونده اجرايي) خواهد بود.

۹ـ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مسئول حسن اجراي اين مصوبه بوده و موظف است دستورالعمل اجرايي آن را ظرف يك هفته پس از ابلاغ به بانكهاي عامل ابلاغ نمايد.

اسحاق جهانگيري
معاون اول رئيس جمهور


محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. رقیه رجبی می گوید

    سلام خسته نباشید بنده یکی از وام گیرندگان بانک ملت شعبه وشمگیر شهرستان گنبد کاووس میباشم که به مبلغ ۵ میلیون تومان وام مضاربه گرفتم که به دلیل اینکه برای درمان همسر مجبور به کوچ کردن به تهران شدم حدود ۴ سال است که نمیتوانم اقساط را پرداخت کنم و با این مشکل با وجود همسرم که توانای کار ندارند وسر پرست خانواده ۴ سال است که خودم هستم وباید دو فرزندم را اداره کنم وکارگری مینمایم وتوانایی قسط بالتر از دویست تومان را ندارم خواهشمندم مرا راهنمایی کنید زیرا به مراتب قانونی رسیده است

  2. محمدرضا می گوید

    با سلام.من خودرو یی در سال۱۳۸۳از شرکت لیزینگ ایران خودرو خریدم .ومتا سفانه مبلغ ۶ ملیون از اقصات باقی مانده و به من اعلام کردن ۲۵ملیون جریمه خورده.و من باید ۳۱ملیون بپردازم لطفا راهنمایی کنید چه کنم .سپاس از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.