نرم افزارحسابداری صدگان

افت شاخص بورس اتفاقی خوشایند است.

0 449

حسابداراپ

صعود و نزول شاخص بورس تابع عوامل متعددی از قبیل تک واحدی بودن، بین المللی نبودن ، عرضه محدود و تقاضای بالا است و به دلیل حبابی که از گذشته در این بازار وجود داشت این افت و خیزها در بورس تقریبا طبیعی و متاثر از شرایط تحولات کلان اقتصادی است.


عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس در رابطه با دلایل کاهش شاخص کل بورس طی روزهای اخیر گفت: با کاهش تورم و خروج کشور از رکود اقتصادی، افت شاخص طبیعی بوده و نشان می دهد که اقتصاد به سمت شرایط عادی حرکت می کند.
علی محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت در مورد دلایل افت شاخص بورس اظهار داشت: صعود و نزول شاخص بورس تابع عوامل متعددی از قبیل تک واحدی بودن، بین المللی نبودن ، عرضه محدود و تقاضای بالا است و به دلیل حبابی که از گذشته در این بازار وجود داشت این افت و خیزها در بورس تقریبا طبیعی و متاثر از شرایط تحولات کلان اقتصادی است.

نماینده مردم آبدانان ، دهلران ، دره شهر و بدره در مجلس شورای اسلای افزود: به طور طبیعی هرچه اقتصاد کشور به سمت رونق حرکت کرده و فضا برای سرمایه گذاری باز شود منابع پولی و مالی از بورس به سمت سناریوهای جایگزین حرکت می کند، چرا که رشد بورس در سالهای اخیر غیر واقعی و تحت تاثیر سرکوب مالی در سایر بخش ها بوده که منجر به انتقال منابع به سمت بازار بورس شد.

پندار سیستم

وی تصریح کرد: با کاهش تورم و خروج کشور از رکود اقتصادی، افت شاخص طبیعی بوده و نشان می دهد که اقتصاد به سمت شرایط عادی حرکت می کند، مگر اینکه بازدهی واقعی در بورس به گونه ای باشد که در مقایسه با بازدهی در سایر بخشها بتواند خود را حفظ کند، در این صورت نمی توان انتظار افت شاخص را داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در سالهای ۹۱ و ۹۲ به دلیل تورم بالا و شرایط رکودی در اقتصاد، بورس مکان مناسبی برای سرمایه گذاری بود، اما افزایش تقاضا و عرضه محدود باعث رشد غیر طبیعی شاخص ها در بورس شد، از این رو هرچه اقتصاد به سمت شرایط عادی حرکت کرده و نرخ بازدهی در سایر بازارهای مالی افزایش یابد طبیعتا از تقاضا در بازار بورس کاسته و سهام ها نیز تنزل می یابد.

احمدی بیان داشت: اگر افزایش سود در بورس بر مبنای افزایش نرخ بازده داخلی شرکتهای پذیرفته شده باشد نباید با افزایش رشد اقتصادی تقاضا برای سهام یا شاخص های بورس تنزل پیدا کند، اما اگر رشد بر مبنای غیر واقعی و حبابی باشد آن زمان بین نرخ رشد اقتصادی و سقوط سهام یک ارتباط مستقیم برقرار می شود.

نماینده مردم آبدانان ، دهلران ، دره شهر و بدره در مجلس اذعان کرد: در کل هرچه در این شرایط تقاضا کاهش یافته و منابع مالی به سمت فرصت های سرمایه گذاری رقیب حرکت کند بیانگر خروج اقتصاد از شرایط رکود بوده و افت شاخص در کل به معنی خارج شدن از شرایط رکود است.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.