- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

چک‌ها سال ۹۳ یکسان می‌شوند.

مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان این که زمان حذف چهار صفر از پول ملی مشخص نیست و برای اجرای این طرح باید حجم اسکناس‌ها کاهش یابد گفت: از سال ۹۳ کلیه چک‌های موجود در نظام بانکی یکسان می‌شوند.


به گزارش صبحانه،مجید صنیعی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بنا به بخش نامه‌ بانک مرکزی که ۱۹ دی ماه سال جاری به بانک‌ها ابلاغ شد مقرر شد که کلیه چک‌هایی از سال ۹۳ از سوی بانک‌ها در اختیار مردم قرار می گیرند دارای طرح، فرم و شکل یکسان باشند و در این راستا یک سال است که سازمان اسکناس و مسکوک با اداره نظام‌های پرداخت در راستای طراحی چک‌های جدید همکاری می‌کنند.

 مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی افزود: طرح‌ها چندین نوبت بررسی شده و المان‌های مورد نیاز در چک مانند محل امضاها، تاریخ، محل نوشتن رقم و سایر موارد ضروری مشخص شده است و پس از سفارش بانک‌ها به سازمان تولید اسکناس و مسکوک چک‌های جدید منتشر شده و در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد.

صنیعی در ادامه با اشاره به قیمت تمام شده اسکناس در سال ۹۱ گفت: هزینه هر قطعه اسکناس ۱۰ هزار ریالی ۱۰۹۰و ایران چک ۸۰۰ ریال است که این میزان در سال ۹۲ به ترتیب ۱۲۸۰ و ۱۰۲۰ ریال می رسد.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر از سوی بانک مرکزی برای انتشار اسکناس‌های ۱۰ هزار و ۲۰ هزار ریالی سفارش داشته باشیم با طراحی اسکناس‌ها یک رو بر جسته خواهند بود و امکان تغییر طراحی پشت اسکناس‌ها نیز وجود دارد.

مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی با طرح جدید منتشر می‌شود گفت: ممکن است طرح ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی عوض شود اما در این صورت ایران چک‌های ملی که وجود دارد در جریان خواهد بود و تا زمانی که عمر آن ها به پایان نرسیده جمع‌آوری نمی شوند.

وی همچنین درباره به کارگیری ایران چک‌های صد هزار تومانی در خودپرداز بانک‌ها تصریح کرد: ایران چک‌های صد هزار تومانی با توجه به نیاز مردم منتشر می شوند و در گام اول حجم آن مانند ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی زیاد نخواهد بود و ممکن است به تدریج و با توجه به میزان آن‌ها در خودپردازها به کار گرفته شوند.صنیعی درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفت: از تجربه صد کشور دنیا که این اقدام را انجام داده‌اند استفاده می کنیم و نزدیک‌ترین کشور از نظر شرایط اقتصادی به کشور ما ترکیه است که تورم سه رقمی را تجربه کرده و این اقدام را در طول ۲۵ سال انجام داده است.

 وی با اشاره به این‌که نباید برای حذف چهار صفر از پول ملی عجله کنیم و باید دو شرط را فراهم کنیم، گفت: در گام اول باید دو اسکناس درشت‌تر مانند اسکناس ۵۰ هزار تومانی اضافه کرده و حذف اسکناس به چهار یا پنج میلیارد برگ برسانیم و همچنین نرخ تورم را ثابت کنیم.مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با تاکید بر این‌که برای اجرای این طرح نمی توان تاریخ و زمان مشخصی اعلام کرد خاطرنشان کرد: واحد پول جدید را مجلس مصوب می‌کند.

 صنیعی در پاسخ به سوال درباره زمان توزیع سکه‌های بهار آزادی با بسته بندی جدیدکه پیش ازاین اعلام شده بود در اسفند ماه صورت می گیرد گفت:‌تولید غیر انبوه سکه‌های بهار آزادی با بسته بندی جدید شروع شده و هر وقت بانک مرکزی احساس کند که شرایط برای توزیع مناسب است این سکه‌ها را وارد بازار می کند.به گفته وی‌،کلیه سکه‌های بهار آزادی جدید بدون تاریخ عرضه خواهند شد.