نرم افزارحسابداری صدگان

پایان پدیده انعکاس منفی در بازار سرمایه

0 625

حسابداراپ

وقتی سرمایه گذاری که امروز تصمیم به فروش داشت نتواند همه سهام مورد نظر خود را بفروشد و با عمل کردن ضوابط جدید شاهد رشد آن سهم گردد به احتمال زیاد از فروش صرفه نظر خواهد کرد و مدت بیشتری با بازار همراهی خواهد نمود.


از سال گذشته بازار سرمایه بر اثر دلایل مختلف، رشد قابل توجهی را تجربه کرد که از جمله آن دلایل می توان به افزایش نرخ ارز و آثار تورمی مربوط به آن و پول های جدید که به بورس وارد شد و همین طور امید جدید که پس انتخابات ریاست جمهوی به بازار اضافه شد را نام برد.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: وقتی سطوح قیمت ها در بورس به صورت پرشتاب رشد می کند یکسری از سرمایه گذاران تصمیم به شناسایی سود و فروش خواهند گرفت که این موضوع طبیعی می باشد.

ولی اتفاقی که طی یکسال گذشته در بازار سرمایه افتاده این است که سهام همه شرکت های بازار به صورت دسته جمعی بدون در نظر گفتن ارزندگی خاص سهم آن شرکت رشد را تجربه کردند و حتی فراتر از ارزش ذاتی خود قرار گرفتند به این صورت که بازار سرمایه در مورد بعضی از سهم ها خیلی خوشبینانه رفتار نموده است و در واقع بازار با پدیده ای به نام پدیده انعکاسی مواجه گردید به این صورت که هر اثر مثبتی را مثبت تر و هر اثر منفی را منفی تر از آنچه واقعیت است بازتاب داد.

کامیار فراهانی افزود: این رفتار غیر منطقی می باشد لذا توانایی ادامه برای مدت طولانی را ندارد بنابراین مصداق این موضوع در بازار سرمایه به صورت افت و خیز و نوسانات هیجانی نمودار شد. بنابراین با تغییر و اصلاح روند در جهت کاهشی شروع به واکنش نمود.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت سهام در بازار سرمایه به ارزش ذاتی خود نزدیک شده اند بنابراین استفاده از استراتژی خرید پله ای می تواند به کسب بازدهی مناسب برای سرمایه گذاران مورد توجه قرار گیرد. چراکه وقتی ارزش یک سهم ایکس ریال می باشد و قیمت آن در بازار هم ایکس ریال است در واقع انتظار ریزش وجود ندارد بنابراین خرید زیر ارزش و در محدوده ارزش ریسک زیادی در برنخواهد داشت.

فراهانی پیرامون وضعیت فعلی بازار سرمایه و روند پیش روی بازار ابراز داشت: بازار سرمایه در یک روند انعکاسی منفی قرار دارد ولی پیش بینی می شود که به زودی این روند پایان یابد و از این نقطه به بعد سهام شرکت هایی که پتانسیل های بنیادین دارند روند صعودی خود را آغاز خواهند نمود چراکه با توجه به ثبات نرخ ارز سایر دلایلی که بازار را در یکسال گذشته به صورت پرشتاب با رشد مواجه کرد در سال آینده تغییر چندانی نخواهند داشت.

این کارشناس ادامه داد: سال آینده بازار سرمایه یک بازار رقابتی و تحلیلی خواهد بود، لذا سرمایه گذارانی که با نگاه بلندمدت و تحلیل بنیادی اقدام به سرمایه گذاری کنند در نوسانات کوتاه مدت با نگرانی خاصی مواجه نخواهد بود و به بازدهی مورد انتظار خود دست خواهد یافت.

کامیار فراهانی پیرامون حضور کم رنگ حقوقی ها در بازار سرمایه طی چند هفته اخیر گفت: سرمایه گذاران حقوقی هم همانند سایر سرمایه گذاران هستند و برای تصمیم گیری خود از تحلیل استفاده می کنند و حتی در برخی موارد به دلیل مسئولیت پاسخگویی که در مقابل هیأت مدیره و نهادهای بالاتر خود دارند مجبور به احتیاط بیشتر هم هستند.

پندار سیستم

وی با اشاره به ضوابط معاملاتی جدید ادامه داد: اصولاً به نظر من این ضوابط جدید نه کمکی به نزول بیشتر کرد و نه کمکی به صعود بیشتر بلکه فقط جامعه آماری سرمایه گذاران فعال را کوچکتر کرد به صورتی که در حال حاضر خریدار و فروشنده عمده از بازار سرمایه حذف شده است و فقط خریدار و فروشنده خرد در بازار سرمایه در حال فعالیت می باشند.

در این وضعیت با توجه به عملکرد ابزاری به اسم حجم مبنا شاهد کاهش حجم معاملات می باشیم بنابراین شاخص کل در همین محدوده به ثبات خواهد رسید و اتفاقی که در چند روز می توانست رخ دهد حال در مدت زمان بیشتری به وقوع خواهد پیوست ولی ذکر یک نکته در اینجا خالی از لطف نیست و آن این است که وقتی سرمایه گذاری که امروز تصمیم به فروش داشت نتواند همه سهام مورد نظر خود را بفروشد و با عمل کردن ضوابط جدید شاهد رشد آن سهم گردد به احتمال زیاد از فروش صرفه نظر خواهد کرد و مدت بیشتری با بازار همراهی خواهد نمود.

این کارشناس بازرا سرمایه به عملکرد نامناسب در خصوص اطلاع رسانی از ماهیت اصلی این بازار ابراز داشت: حضور روز افزون افراد برای سرمایه گذاری در این بازار اتفاق بسیار خوبی است ولی ای کاش در جهت اطلاع رسانی از ماهیت سرمایه گذاری و دید بلندمدت در این حوزه بهتر عمل می شد و در جهت فرهنگ سازی برای حضور در این بازار برنامه هایی طراحی و آموزش داده می شد تا این نگاه که می شود در مدت کوتاهی در این بازار به سودهای زیاد دست یافت در اذهان عموم شکل نگیرد و شاهد این رفتارهای هیجانی و بی منطق در یک بازار حرفه ای و تخصصی نباشیم.

فراهانی پیرامون گزارشات پیش بینی سال ۹۳ شرکت ها هم اظهار داشت: تعدادی از این گزارشات مربوط به صنایعی بود که ابهامات زیادی را در دل خود دارند بنابراین گزارش هایی که ارایه کردند بسیار بدبینانه بود از طرف دیگر شاهد ارایه گزارش هایی هم بودیم که کمی محافظه کارانه و نزدیک به عادلانه ارایه شد مثل گروه بانکداری و در آخر تعدادی از گزارشات هم ارایه شده که به طور کل مفروضات خیلی خوشبینانه ای را در نظر گرفته است.

به طور کلی می توان گفت مفروضات در نظر گرفته شده در عمده این گزارش های پیش بینی از لحاظ درصد صحت و احتمال وقوع با مشکل مواجه می باشد.

این کارشناس با اشاره به سخنان وزیر اقتصاد در خصوص فاز ۲ هدفمندی یارانه ها گفت: مقامات و مسئولان دولتی از جمله وزیر اقتصاد و دارایی در مصاحبه های مکرر در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی با شیب بسیار ملایم سخن گفته اند بنابراین امیدواریم دولت به قول هایی که در این مورد داده است عمل کند تا سیگنال بدی به بازار سرمایه منتقل نگردد.

کامیار فراهانی به تمام کسانی که در یکسال اخیر وارد بازار سرمایه شدند توصیه کرد: اتفاقات ۶۵ روز گذشته را فراموش کنید و به بازار سرمایه با دید سرمایه گذاری بلندمدتی نگاه کنید و در جهت بالا بردن قدرت تحلیل گری و دقت تصمیم گیری اقدام کنید تا با صبر بتوانید بازدهی مناسبی از این بازار به دست آورید.

در خاتمه این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شاخص کل و میزان بازدهی سال آینده بازار و همین طور چند صنعت پرپتانسیل اظهار داشت: به نظر من شاخص کل بزودی به تعادل و ثبات می رسد و به اصطلاح جم و جور می شود و سپس با یک شیب خیلی ملایم روند صعودی خود را آغاز خواهد کرد و پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۳ در محدوده ۱۰۵ هزار واحدی با یک اختلاف ۳۰۰۰ واحدی قرار بگیرد.

در مورد میزان بازدهی مورد انتظار از بازار سرمایه در سال آینده هم باید گفت حدود ۲۵ درصد میانگین بازدهی بازار سرمایه خواهد بودکه در سهام شرکت های با فاند قوی امکان افزایش تا سطوح ۵۰ درصد بازدهی هم وجود دارد که در سایه تحلیل و تصمیم درست قابل دستیابی خواهد بود.

همچنین در خصوص صنایع پرپتانسیل می توان به صنایعی همچون صنعت بانکداری و سیمان و مخابراتی و فلزات اساسی اشاره کرد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.