نرم افزارحسابداری صدگان

نحوه اثبات مالكيت چگونه است؟

194,588

حسابداراپ

بدون شک یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های بشر از انجام فعالیت‌های اقتصادی، کسب دارایی است. از زمان شکل‌گیری جوامع تا به امروز هرگاه انسان به یک فعالیت اقتصادی پرداخته، انگیزه به دست آوردن مال و دارایی همراه او بوده است.


این واقعیت نشان می‌دهد که مالکیت تا چه اندازه در پویایی و تحرک انسان‌ها و شکل‌گیری اقتصاد جوامع تاثیر داشته است؛ تاثیری که حتی قانونگذار را هم واداشته است تا از کنار موضوع با اهمیت مالکیت بی‌تفاوت نگذرد و در مورد آن به وضع قانون بپردازد.

مالکیت يعني چه؟

مالکیت رابطه‌ای است میان شخص (مالک) و مال (مملوک) که به او امکان می‌دهد از آن مال به هر صورت که مایل باشد، استفاده کند. در عین حال این رابطه موجب می‌شود تا دیگران از تصرف در مال مورد نظر منع شوند. در واقع این رابطه یک قانون اجتماعی است و مالکیت یکی از نخستین قوانینی است که جامعه آن را پذیرفته و به مردم هم انشاء کرده است.

 با انواع مالکیت آشنا شوید

عقل حکم می‌کند که مالکیت از دو حالت خارج نباشد: مالکیت خصوصی و مالکیت عمومی. به‌نظر می‌رسد این تقسیم‌بندی از همان ابتدای شکل‌گیری زندگی جمعی و همزمان با شناخت و پذیرش رابطه مالکیت از سوی مردم صورت گرفت؛ بنابراین می‌توان گفت که قدمتی به اندازه عمر جوامع دارد.

 مالکیت خصوصی 

مالکیت خصوصی به این معناست که مال برای شخص یا اشخاص معینی باشد. خاطرنشان می‌کنیم که این شکل مالکیت خود دارای انواعی است که از جمله آن، مالکیت فردی یا مفروز است و منظور اين است كه یک نفر مالک تمام مال بوده و شریکی نداشته باشد؛ مانند مالکیت شما بر شش دانگ خانه خود. نوع ديگر مالكيت خصوصي، مالکیت گروهی یا مشاع استبه این معنا که مال به‌ طور مشترک از آن تعداد معینی از افراد بوده و همزمان به همگی آن‌ها تعلق داشته باشد. به‌ عنوان مثال اگر به همراه چند نفر فعالیت کشاورزی انجام دهید و محصول به دست آورید؛ محصول به دست آمده متعلق به همه شرکا خواهد بود.

 مالکیت عمومی

در هر کشور اموال و ثروت‌هایی وجود دارد به نام اموال عمومی که به همه افراد تعلق داشته و برای عموم مردم است، نه یک شخص یا اشخاصی معین؛ بنابراین شهروندان حق دارند بدون هیچ‌گونه تبعیض یا تفاوتی از آنها استفاده کنند. در حقوق به مالکیت بر اموال عمومی، مالکیت عمومی گفته می‌شود مانند مالکیت مردم یک کشور بر منابع طبیعی، دریا، جنگل، معادن و نفت و گاز موجود در قلمرو آن سرزمین.

 چگونه می‌توان مالک چیزی شد؟ 

پندار سیستم

از نظر قانون افراد تنها می‌توانند به چهار طریق مالک شوند: يكي از اين طرق «احیای اراضی موات و حیازت اشیاء مباحه» است. در توضيح بايد گفت كه منظور از احياي اراضي موات، مالک شدن زمین‌‌‌های بدون مالک و بدون استفاده از طریق عمران و آبادی آنهاست؛ به این ترتیب که شخص در زمین بی‌صاحبی که سابقه عمران هم ندارد، اقدام به زراعت، درخت‌كاری یا ساخت بنا کند و از این طریق زمین را مالک شود. اما منظور از حیازت اشیای مباحه، سیطره و تسلط مادی اشخاص بر چیزهای بدون مالک  است. در هر سرزمین منابعی وجود دارد که مالک خاص نداشته و عموم مردم حق استفاده از آنها را دارند.

حال اگر افراد به قصد تملک از این اموال و منابع بهره‌برداری کنند تا میزانی که استفاده برده‌اند مالک محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال، فردی که حیوان رها در طبیعت را شکار می‌کند طبق این قاعده مالک آن شناخته می‌شود. در حال حاضر به دلیل حفظ مصالح عمومی، زمین‌های بدون استفاده و ثروت‌های عمومی در اختیار حکومت اسلامی قرار دارد تا با توجه به مصالح کشور، درباره آن‌ها تصمیم گرفته و اقدام شود. ‌‌بنابراین شاهد هستیم که محدودیت‌های بسیاری در مورد احیای اراضی موات و حیازت مباحات وجود دارد. راه ديگر تملك، «قرارداد» است مانند اینکه کسی به صورت قانونی مالی را از دیگری خریداری کند یا هدیه بگیرد. قانونگذار راه ديگر مالك شدن افراد را «اخذ به شفعه»‌ بيان كرده است. منظور از حق به شفعه اين است كه در صورتی که ملک یا زمینی متعلق به دو نفر باشد و يکى از آنها سهم خود را فردی دیگر بفروشد؛ شريک حق دارد قيمتى را که مشترى داده است به او بدهد و سهمی را که خریداری کرده برای خود کند. «ارث» ديگر سببي است كه افراد را به صورت قهري در مقام مالك قرار مي‌دهد. بنابراين اگر کسی به ترتیبی غیر از این چهار راه مالی را به دست آورد، قانون مالکیت او بر مال مورد نظر را قبول نمی‌کند و محترم نمی‌شمارد.

 

 اثبات مالکیت

گاهی پیش می‌آید که همزمان دو یا چند نفر خود را مالک یک مال می‌دانند، در نتیجه اختلاف و دعوا میان آنها بالا می‌‌گیرد. در این زمان قانونگذار قدم پیش می‌گذارد و راه حل اختلاف را نشان می‌دهد. راه چاره این است هرکس که مدعی مالکیت مال در اختیار دیگری است؛ با استفاده از دلایل اثبات مانند سند، شاهد یا اماره ید درستی ادعای خود را ثابت کند. پس حواستان باشد اگر زمانی چنین مشکلی برای شما پیش آمد برای پیروزی در دعوا راهی ندارید جز این که دلایل اثباتی را رو کنید.

 دلایل اثبات مالکیت

مهم‌ترين دليل مالكيت، سند مالکیت است. امروزه املاک و اتومبیل‌ها مطابق قانون در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می‌رسند؛ به این ترتیب دولت فقط کسی را که مال نام برده به نام او ثبت شده است، مالک می‌شناسد.

با اين حال از ارزش اثباتي شاهد هم نبايد غافل شد. خیلی از اوقات می‌توان با استفاده از شاهد مالکیت خود را بر اموال ثابت کرد. البته فراموش نشود که شهادت هر شاهد اعتبار ندارد بلکه او باید راستگو و موجه باشد و به ظاهر هم مشکلی كه اعتبار شهادت او را خدشه‌دار سازد، نداشته باشد. اماره ید یا تصرف، ديگر راه اثباتي مالكيت است. منظور از قاعده ید این است که شخصی که مالی در اختیار دارد و مانند مالک با آن رفتار می‌کند، مالک مال است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. به‌عنوان مثال کسی که اتومبیلی سوار است مالک آن بوده و نباید فکر کرد که او اتومبیل را از راه غیرقانونی و نامشروع به دست آورده است.

بنابراین تصرف در مال به‌ عنوان مالکیت، دلیل مالک بودن فرد متصرف است. اماره ید تا جایی اعتبار دارد که دلیل دیگری مانند سند مالکیت یا شاهد خلاف آن را اثبات نکند. در صورتی که فردی مدعی شود متصرف، مالک مال نبوده و این را هم با استفاده از سند یا شهود اثبات کند؛ مالکیت متصرف منتفی است. در همان مثالی که گفتیم اگر کسی پیدا شود و سند مالکیت اتومبیل را نشان دهد، دیگر مالکیت متصرف منتفی خواهد بود.

اما نکته آخر اینکه در روزگار ما در دست داشتن سند مالكيت، قولنامه‌ یا بنچاق نشانه تصرف دارنده آن محسوب می‌شود؛ بنابراین تسلط مادی بر اموال، دیگر تنها معیار شناخته‌شده تصرف نیست.

به عنوان مثال کسی که سند اتومبیلی را به نام خود دست دارد، مالک آن محسوب می‌شود، بدون اینکه حتی اتومبیل را در تصرف داشته باشد.

منبع : روزنامه حمايت

 

محل تبلیغ شما

114 نظرات
  1. حبیب صبحی جکتاجی می گوید

    با سلام پدر من در سال ۸۸ مرحوم شد تا آنزمان ایشان بر سه قطعه زمین کشت میکرد و در کداستر آبیاری اداره آب آن پلاک به نام ایشان ثبت شد ولی درسند مشاعی که بین او وبرادرش که در سال ۵۴ فوت نموده این املاک ذکر نگردیده و امور اراضی هم عنوان نموده که این املاک بی زارعین واگزار شده با این حال در دادگاه بنا به اظهارات شهود ادعای ما رد شد و حتی مشاع بودن هم پذیرفته نشد در صورتیکه هر دو شهود شهادت دادند که پدرم و عمویم آنجا کشت وزرع میکردند آیا با این اوصاف طرف مقابل میتواند با استناد رإی دادگاه کل زمین را بفروشد

  2. SADEGH می گوید

    با توجه به سوال مطرح شده بنظر میرسد که سند رسمی مشاعی به نام دو نفر ثبت شده است و سند مالکیت دلیل بر مالکیت دو نفر بر ملک کذایی است و این که در اداره اب بلاک به اسم حوروث شماس دلیل بر مالکیت نیست

  3. علي می گوید

    دعوي اثبات مالكيت به طرفيت چه كساني بايد مطرح شود؟ آيا كسي كه مال را به ما فروخته است و ديگر هيچ ادعايي به آن ندارد يا كسي كه ادعاي مالكيت مال ما را دارد؟
    اگر لطف كنيد و جواب را برايم ايميل كنيد بي نهايت سپاسگذار شما مي شوم.

  4. محمد می گوید

    باسلام ۸سال پیش طبق قولنامه عادی قطعه زمینی خریداری نمودم .متاسفانه پدرخانواده (فروشنده)فوت مینماید حال فرزندان ان مرحوم ادعای مالکیت دارند من برای احقاق حق واخذ سندچه کنم؟ممنون

  5. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    البته سوال شما حقوقي است ولي تاجايي كه مي دانم شهود قولنامه مي توانند فروش آنرا گواهي كنند.

  6. محمد عارفی می گوید

    پدر من در سال ۷۲ یک باب منزل از بنیاد مستضعفان خریداری نموده.قیمت ملک بر اساس نظر کارشناس ۴ ملیون ارزیابی شده.دوملیون آن را پرداخت نموده ما بقی آن را بنیاد تخفبف داده.پس از گذشت ده سال دادخواست الزام به تنظیم سند داده در مرحله ی بدوی رد مرحله ی تجدید نظر پرونده به شعبه ی بدوی ارسال و دستور رسیدگی ماهوی داده شد.هم اکنون پس از گذشت ۱۲ سال از پرونده خبری نیست و بایگانی اظهار میدارد پرونده گم شده و بنیاد دادخواست خلع ید و رفع تصرف بر علیه پدرم مطرح کرد که خواسته اش رد شد.اخیرا مجددا دادخواست خلع ید داد درست روز رسیدگی دادگاه دادخواست خود را مسترد نموده در همان تاریخ منزلم را به شخص دیگری منتقل و به نام او سند تنظیم نموده است.تقاضای راهنمایی دارم

  7. مدیر سایت می گوید

    سلام دوست عزيز
    باتوجه حقوقي بودن سوال شما ؛ پيشنهاد ميكنم از نظرات سايتهاي پرسش و پاسخ وكلا استفاده و يا با يك وكيل مشورت كنيد.

  8. جاسم می گوید

    سلام پدر بنده تا ۶ سال پیش با مادرم زندگی میکردند و کلیه مدارک نزد مادرم بود(مثل تمامی زن و شوهرها مدارک دست زن هست) اما مادرم طلاق غیابی گرفته و ادعا مالکیت ملکی داره پدربزرگم به پدرم داده الان فقط قولنامه عادی داره راهنمایی میخواستم برا پس گرفتن ملک….چیکارکنیم کلا الان مستاجریم

  9. مدیر سایت می گوید

    سلام دوست عزيز
    لطفا با يك مشاورحقوقي موضوع را مطرح كنيد.

  10. رمضان بامغز رودی می گوید

    با سلام
    پدرمان فوت نموده اند وقبل از فوتشان اعلام نموده که مالک یک قطعه زمین که به نام مادرشان در دفتر اسناد پلاک کوبی شده است می باشد وهرکس ادعایی بر آن داشته باید سوگند بخورد به لحاظ قول ابوی در سال قبل به جهت تقسم ماترک بین وراث دیوار قدیمی را تخریب نموده که پسر عموهایم برابر تمی وصورت مجلس پلبس ۱۱۰ وداخواسن مبنی بر تخریب دیوار وفروش ما غیر به دادگاه حضور که بنا به شهادت شهود بالای ۶۰سال سن پرونده به نفع ما منع تعقیب ورای قطعی صادر شد با توجه به اینکه پسر عموهایم مدعی شده قولنامه عادی که مخدوش وبعضاً در صحت آن شک است استناد مب نمایند لذا به جهت احراز مالکیت چه اقدامی باید انجام دهیم

  11. هادی می گوید

    سلام.من ۶۷ ساله هستم. دوساله بودم که پدرم مرده و مادربزرگم زنده بوده .مادربزرگم زمین کشاورزی داشته که در زمان حیات خودش اون به سه قسمت تقسیم و زمین به دو عموی من و خود من داده اون موقع سال ۳۸ بوده و تا الآن حدود ۵۵ ساله زمین دست من هست حالا عموم رفته یک انحصار ورثه گرفته که توش نوشته اموال مادربزرگم به دوتا عموم میرسه فقط.حالا عموم رفته بخاطر همون انحصار ورثه به دادگاه شکایت کرده که زمین از من بگیره.من از سال ۳۸ که مادربزرگ زمین بهم داده مدرکی ندارم ولی سال ۶۴ وسال ۹۲ استشهادنامه دارم که چندین نفر امضاش کردن که من مالک زمین هستم.حتی من سال ۵۷ به عنوان مالک زمین، یک سوم زمین فروختم و طبق قانونی که سال ۱۳۷۳ که مالکین زمین کشاورزی میتونستن زمیناشون دوباره از کسی که فروخته بودن بهش دوباره بخرند زمین خریدم و قولنامه فروش و خرید دوباره زمین دارم.ضمنأ من چندین بار زمین اجاره دادم قولنامه ها اجاره را هم دارم. حتی تمامی همجواران زمین شهادت میدن که من مالک زمینم.حالا از شما میخوام بپرسم آیا میتونن زمین از من بگیرند بعد این همه سال و با این همه مدارک که دارم؟

  12. هادی می گوید

    با توجه به حرف هایی مه گفتم میتونم مالکیت بر زمین اثبات کنم

  13. سمی می گوید

    باسلام در خصوص خرید خودروهای لیزینگی ازنمایشگاههای اتومبیل ایا همان فاکتور موقع تحویل که میزان مبلغ پرداختی ازسوی خریداردر ان درج شده میتوان در جهت اثبات مالکیت خودرو مورد استفاده قرار بگیرد؟

  14. حسن می گوید

    سلام ما ساکن خونه هستیم ک ۲۵ سال داریم تو ابادی و ساختنش تلاش میکنیم و حتی جواز ساختش و سال۷۵ گرفتیم و دوباره از نو کوبیدمش و حالا پدر بزرگم با در دست داشتن ی کاغذ قولنانه ای ک زمین مال منه میخواد صاحبش بشه لطفا راه حل

  15. حسين می گوید

    باسلام
    درسال۷۷ قطعه زميني از اعضاي يك تعاوني مسكن جهت ساخت توسط من و پدرم خريداري شد البته چون بيشتر پول زمين راپدرم داده بود بنچاق يا مبايينامه محضري بنام ايشان شد وطي ۳سال مشاركت نقدي كم و كارگري درساختمان ۴واحد ايجادگرديد كه قرار براين بود يك واحد به بنده تعلق بگيرد اما طي مدت ۱۴سال كه بنده دريكي ازواحدها زندگي ميكنم پدرم از گرفتن سند تفكيكي و دادن مالكيت واحد مربوطه به اينجانب خودداري ميكندوميگويد مقدار پولي كه خرج كرده اي بجاي كرايه نشستنت است وبجز خوانواده وبستگان هيچ شاهدي ندارم . مرا راهنمايي بفرمائيد. باتشكر

  16. شریفات می گوید

    با سلام اینجانب یک قطعه زمینی مجاور منزل خود در روستا دارم همسایه اینجانب ادعا میکنه که او مالک زمین می باشد و بنده آن را تصرف کردم به دادگاه شکایت کرد و از قاضی خواست در صورتی که من قسم بخورم مالک زمین هستم از شکایت ش صرف نظر میکنه واینجانب در حضور قاضی قسم خوردم وایشان از شکایتش صرف نظر کرد . و زمانی که به شورا وبخشدار جهت گرفتن سند مالکیت و پروانه ساخت مراجعه کردم اعلام کردند که همسایه شما مدعی که این زمین متعلق به او میباشد به این دلیل نمیتوان برای شما سند مالکیت یا پروانه ساخت داد . به دادگاه مراجعه و صورت جلسه قسم نامه و رضایت نامه رو گرفتم وبه شورا و بخشدار دادم ولی اعلام کردند این مدارک برای آنها معتبر نیست . لطفا من رو راهنمایی کنید

  17. علیرضا دشتبانی می گوید

    سلام:ملکی داشتیم فروختیم، درسند ملک کلمه مفروز اشاره شده آیا دیگری میتواند راه عبور اورا ببندد، لازم بذکر است که قبلاً مشاع بوده است.

  18. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    تاجايي كه اطلاع دارم اين كلمه به معني تجميع همه مالكان يك پلاك مشاع و تعين سهم و محل ملك هر نفر است.

  19. مهدی می گوید

    باسلام وعرض خسته نباشید
    بنده در تاریخ ۳۰/۱/۹۳یک واحد اپارتمان بصورت پیش فروش خریداری نمودم که واحد فوق در طبقه پنجم میبود اما به دلیل اینکه به فروشنده اجازه ساخت یشتر از سه طبقه داده نشد بنده و ایشان با شرط پرداخت مبلغ بیشتر از مبلغ ذکر شده در قرار داد بعنوان مابه تفاوط واحد ها توافق کردیم که درطبقه اول یک واحد به بنده تحویل داده بشود و متن توافق را در پشت مباین نامه مکتوب کردیم و در دی ماه سال قبل بنده واحد خود را دریافت و کل مبلغ پول در قرارداد را پرداخت کردم البته لازم به ذکر است بدلیل اوقافی بودن اراضی منطقه معاملات با صلح قطعی صورت میپذیرد اما چند روز قبل فردی به همراه ماموری که خود را ارز یاب دادسری معرفی میکرد حهت گرفتن عکس از واحد بنده توسط اشنایان بنده رویت شده اند و زمانی که بنده به دادسرا مراحه نمودم متوجه شدم که واحد فوق به چندنفر فروخته شده است حالا سوال بنده از شما کارشناس محترم این است ایا فرد یا افراد دیگر با ادعای مالکیت میتوانند واحد بنده را تصاحب کنند در صورتی که بنده هم تمام پول قرارداد را پرداخت کرده ام و هم صلح قطعی را از فروشنده دریاف کرده ام .کمال تشکر را از شما عزیز دارم

  20. ميثم می گوید

    :
    سلام
    پدر من حدود ۴۰ سال در زمینی با سه شریک در داخل شهر تهران پرورش گل و درخت انجام می دهند. با اینکه چند درخت در ان کاشته اند و گلو گیاه در ان پرورش میدهند ولی شهرداری چند سال است که با شکایت به دنبال بیرون کردن انها بدون هیچ حقوقی می باشد لازم به ذکر است هیچ مالک حقوقی و حقیقی این زمین ندارد و سند و هیچ مدرکی هم در دست کسی نیست . لطفا سریعا راهنمایی کنید. تشکر

  21. مهدی می گوید

    سلام.عموی بنده یک قطعه زمین یک هکتاری از شخصی خریداری میکند.زمین نسق میباشد.عموی من فقط یک فروشنامه داره که شورا وهیئت امنای همون ده پاش مهر و امضا زده.یعنی نسقش رو نداره.عموی من فوت کرد و زمین رسید به وراثش یعنی پدر و عمو و عمه بنده.بعد از انحصار وراثت من این زمین رو ازشون خریدم.منم الان فقط فروشنامه دارم.آیا این زمین رو میتونم بفروشم جوری که بعدا مشکلی بوجود نیاد؟میشه از طریق این فروشنامه نسق زمین رو گرفت؟

  22. امیر می گوید

    با اهدای سلام احترام: سهم الارث سه نفر ورثه ازاراضی ملکی مشاع یک روستا قبل از انقلاب وکالتا طی صلحنامه رسمی به سه ورثه دیگر صلح تنجیزی شده است ، بعدا اراضی مشمول قانون کشت موقت واقع ودر اجرای تبصره پنج برای مصالحین ومتصالحین حد نصاب قانونی منظور ومسترد گردیده است ، اما مصالحین بدون دلیل با انکار اسناد رسمی صلح ، سهم الارث مورد مصالحه را بعد از خلع ید امور اراضی مجددا تصرف مینمایند که به شکایت خلع ید متصالحین منجرو پس ازرسیدگی واستعلامات و کارشناسیهای لازم سرانجام دادگاه باوجود اسناد رسمی ، به جهت عدم ثبت اراضی مورد صلح در دفتر املاک قرارعدم استماع صادر مینماید ، سپس دوتن ازمصالحین با قولنامه اقدام به فروش سهم خودوسهم سومی به غیر مینمایند ، اینک مصالح سوم دعوی حقوقی خلع ید علیه دومصالح دیگراقامه نموده است ، آیا متصالحین می توانند با توجه به قرارقطعی صادره ، به عنوان واردثالث وطرح دعوی اثبات مالکیت به استناد صلحنامه رسمی علیه مصالحین وارد دعوی آنها گردند تا به حق خود برسند؟ یا را حل دیگری جهت احقاق حق آنان وجود دارد ، لطفا راهنما ئیهای لازم را مبذول فرمائیداز لطف وعنایت وبزرگواری شما سپاسگزارم.

  23. علی می گوید

    باسلام مایک منطقه میانکوهی بدون سند داریم حالا متوجه شدیم کسی انجا زندگی نکرده رفته مخفیانه ومرموز اثبات مالکیت ان راگرفته تو دادگاه هم هیچ ردی ازش نمی تونیم پیدا کنیم تازگیا انجام شده ما باید چکار کنیم

  24. رعنا می گوید

    سلام.خسته نباشید.بنده بابت مهریه زمینی ازهمسرم گرفتم به مساحت ۲۰۰مترمربع.حکم تملیک هم صادرشد.امادران قیدشده که زمین فاقدراه دسترسی جداگانه است.سوال اولم راجع به چگونگی گرفتن راه جداگانه وسوال دوم راجع به چگونگی فروش وبعد درمورد گرفتن سند برای زمین است.باتشکر

  25. مهدی می گوید

    لیزینک اجاره به شرط تملیک است و خریدار از روز اول مالک نمیشود.مادامی که تمام اقساط داده نشود نمیتوان آن فرد را مالک دانست.بعد از اتمام کل مبلغ که قسطی اخذ میشود باید تملیک به مشتری دوباره با ایجاب و قبول دیگر صورت کیرد

  26. ایمان می گوید

    سلام پدر من سالها پیش یک دانگ از ۶ دانگ یک زمین کشاورزی رو خریداری کرد چون بیشتر زمین مال پدربزرگم بود ازش رسید یا مدرکی نگرفت زمین خریداری شده توسط پدر من سهم کسی دیگه بود خریداریش کرد فرزندان اون مرحوم با چند نفر از اطرافیان میگن ما شاهدی میدم پدر من ی دانگ از زمین خریداری کرده پدربزرگم فوت شده ی عمویی داریم همشو کشیده بالا میگه شما سهمی نداریی ایا با شاهدان میشه بهش ثابت کنیم راهی جلویمان بزارید

  27. حسنزاده می گوید

    سلام یک متنی میخوام که شاهدان امضا کنن دال بر اینکه زمین برای منه لطفا کمکم میکنید؟

  28. علی می گوید

    من یه ملکی رووکالتی خریدم وازطرف مقابل همه اسناد اعم از وکالت نامه های گذشته بنچاق سند دفترچه ای را گرفتم این شخص به عنوان مستاجر تو ملک ساکن بود وهست بعد از دو سال متوجه شدم بدون اطلاع رفته سند المثنی گرفته منهم بامدرکی که داشتم اقدام به زدن سند به نام خود کردم حال کدام اسناد قابل قبول است.

  29. کمال می گوید

    باسلام
    پدروعمویم زمین کشاورزی دارن که حدودیک سوم آن آبی مابقی دیم است زمین آبی خودش سه قسمت اما نزدیک به هم حال مردم روستاازطریق دادگاه و به واسطه اداره اوقاف ادعای اوقاف بودن کوچکترین قسمت از آن سه تیکه آبی راکرده اند که قبلاوقف مسجد روستا شده و هیچ مدارکی بجز شهادت مردم ندارن،دردادگاه باتوجه به اینکه مادارای نسق هستیم سالیانه طبق فیش صادره اموراب هزینه دوهکتار زمین آبی بابت آب مصرفی پرداخت کرده ایم وهرسه تیکه درمجموع کمتر از دوهکتاراست واینکه از قبل از اصلاحات ارضی خانواده ام روی زمین کار کرده کلی درخت کاشته اند رای دادگاه به نفع ما صادر شداما اکنون اداره اوقاف بدلیل بر اینکه ملک وقفی نیاز به مدرک ندارد تقاضای تجدید نظر نموده. خواهش میکنم منو راهنمایی کنید
    درضمن نسق فقط مالک بودن رونوشته جزییات بیشتری رو از جمله مقدار آبی و دیم بودن ومحل دقیق زمین هارواشاره نکرده
    ممنون

  30. fardin.g می گوید

    با سلام وعرض ادب
    بنده یک قطعه زمین دارم که از پدرم بعد از فوتش به بنده به ارث رسیده وبیش از سی سال است که ایشان یک منزل روستایی دران بنا نهاده بود وبعد از فوت ایشان بند با تعمیر حصار زمین واباد کردن ان شروع به کاشت چند اصله درخت نموده ام وهمچنین ساخت منزلی برای تفریح نموده ام والان اقایی علیه بنده شکایت خلع ید کرده و ادعا دارد که این زمین ۶۰سال پیش زمین پدر بزرگ بنده بوده است این ادعادر صورتی است که بیشتر افراد ریش سفید ابادی چنین چیزی یاد ندارند وفقط چند نفر میگویند یک سال بهبه مدت دوسه ماهبه عنوان مکان ییلاقی از ان استفاده نموده اند حال سوال بنده این است چرا درطول این سی سال ادعایی نداشته اند وهمچنین این را عرض کنم که کل افراد ابادی استشهاد نامه بنده را امضا کرده اند
    باتشکر

  31. حسینعلی دلفات آذری می گوید

    با سلام شخصی که مدعی مالکیت مال یا ملکی است خواهان و معارض وی خوانده تلقی میگردد

  32. ر-ل می گوید

    باسلام پدرمن سال ۱۳۸۲ به رحمت خدارفته درآن زمان قبل از فوتش باشركاي كه هركدام زمين كشاورزي جدا داشتن وپراكنده بود درحال يكجا كردن وتقسيم زمينها يشان بودن همان موقع درحد صحبت حرفهاي ردوبدل ميشه وبين خودشان كاغذي مينويسند ولي امظا نميكنند و۲نفر هم از اين شركا به احترام پدرمن دخالتي نميكنند ولي امظا نكردند وهيچ خبري هم ندارند زمينهيشان كه تقسيم كردن كجا هست .اين وسط ۲نفر از شركا ادعا ميكنن كه زمين شما فلان جا است واز فوت پدر بنده دارن سوئع استفاده ميكنن دست انداختند روي قسمتي از زمين اين دو نفر كه امظا نكردند اين ۱۲ساله مشكل دارن چون فاميل بودن تابحال اقدامي براي شكايت نكردند ولي الان ميخان شكايت بكنند .لطفاء راهنماي كنيد چه شكايتي بنويسند كه به نتيجه برسند

  33. فاطمه جلالی می گوید

    سلام پدرم چند سالیست فوت کرده ولی زمینهای پدریش تقسیم نشده تموم برادراش و خواهراش گرفتند فقط پدرم نرفته بگیره آیا من میتونم اقدام کنم و بگیرم

  34. مهران می گوید

    سلام من مادر بزرگم آپارتمانی را به صلح من در آورد و بعد از فوت سند ها رو از ما مخفی کردن . در حال حاضر هیچ مدرکی در دست ندارم چگونه میتوانم مالکیتم را ثابت کنم؟ آیا همان دفتر خانه به من که مدرکی دستم نیست میتواند کمک کند؟

  35. نادراصلانی می گوید

    سلام .پدر ما تقریبا ۵۰سال پیش زمین زراعی خریده و قولنامه گم شده در دست نداریم و تا به امروز هم در ان زمین کشت وزرع داریم و به ثبت هم رسیده .حالا ورثه اومده میگه ما هم اونجا سهم داریم چون شما مدارکی ندارین . ما هم شاهد داریم که این زمین را خریدیم حالا عاقبت چی میشود لطفا پاسخ

  36. حسن حسینی می گوید

    با سلام پدر ما ۴۰ سال پیش زمین با سند خریداری کرده که به دلیل بیسوادی و کهولت سن دنبال آن زمین نبوده اخیرا از طریق شورای حل اختلاف و کارشناس دادگستری محدوده زمین تعیین شده است. حال به دور زمین دیواری نیم متری توسط افراد ناشناس که هیچ نشانی ای از آنها در دسترس نیست کشیده شده است. به دلیل ناشناس بودن طرفین چگونه میتوان بدون طرح دعوا از طریق قانون نسبت به تصرف زمین اقدام نمود. ؟

  37. مهرداد مهدوی می گوید

    با سلام و احترام ما زمینی سالیان پیش با سند خریداری کرده ایم که به دلیل خارج از شهر بودن محدوده آن به طور دقیق برایمان مشخص نبود و به گونه ای آن را رها کرده بودیم. مدتی پیش با نظر کارشناس دادگستری محدوده دقیق آن را تعیین نمودیم. اکنون بخشی از زمین جز جاده بخش دیگر توسط یک شخص دیگر که تاکنون نتوانستیم نه هویتش را بدانیم و نه بشناسیم و بخش دیگر توسط شخصی دیگر که از طریق اهالی توانستیم هویتش را بشناسم تصرف شده است(این شخص زمین را با قولنامه از شخص دیگری خریده است). حال ما برای تصرف زمین های تصرف شده توسط شخص ناشناس و شخص دیگر که بخشی از زمین را با قولنامه خریده چه باید کنیم . با تشکر و سپاس از شما بزرگواران

  38. مینا شهیدی می گوید

    با سلام
    خواهش میکنم اگه امکانش هست راهنماییم کنید. پدر من بعد از چند سال بیماری سال گذشته فوت کرد. قبل از فوت به ما گفت که زمینی نسقی رو سال ها پیش خریداری کرده و البته مدت های زیادی هم هست که از اون منطقه بی خبره، به اون منطقه رفتیم و با توجه به تغییراتی که در طول سال ها در اون منطقه ایجاد شده بود و همچنین کهولت سن پدرم محل دقیق زمین رو به خاطر نیاورد ولی سرانجام محدوده تقریبی زمین مورد نظر رو بدست آوردیم. الان تنها مدارکی که در دست داریم یک برگه کاغذ هستش به صورت دست نویس و قدیمی که در همون سال ها نوشته شده و در انتهاش هم توسط فروشنده و خریدار و یک شاهد امضا شده، نمیدونم حالا اسم این برگه چی میشه؟ نسق؟ بنچاق؟ فروشنامه؟ قولنامه؟
    نمیدونم آیا چی باید بکنم، چون خانم هم هستم و کسی هم نیست راهنماییم کنه، آیا اصلا اینطوری مالکیت ما بر اون زمین اثبات میشه؟ میتونیم بدون دردسر بفروشیم این زمین رو یا نه؟

  39. مدیر سایت می گوید

    عرض سلام و ادب
    متاسفانه اطلاعات بنده درحدی نیست که پاسخ مناسبی برای شما داشته باشم.
    لطفا با یک کارشناس ثبتی یا وکیل مشورت کنید.

  40. مینا شهیدی می گوید

    سلام
    خواهش میکنم، ممنون از پاسخ گویی شما
    فقط یک سوال اینکه مثلا میگن یک زمین نسقی هستش، یعنی خریدار چه چیزی باید داشته باشه، منظورم اینه فرضا الان بریم بنگاه معاملات و زمین نسقی بخوایم خریداری کنیم چه چیزی به دست خریدار داده میشه، با توجه به اینکه سند مالکیتی وجود نداره

  41. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    به نقل از ویکی پدیا:
    نسق زراعی یک کشاورز عبارت است از مقدار زمین‌های تحت تصرف و کشت وی در زمان اجرای قانون اصلاحات ارضی در ایران، که برای کشت و آبادانی آن اقدام نموده باشد.[۱] نسق ازنظر اصطلاحی عبارت است ازحق کشاورزی برای کشت روی زمینی که مالک آن دیگری است.

    نسق بر پایه لایحه قانون واگذاری و احیا زمین‌ها، مصوب ۲۶ فروردین ۱۳۵۹، عبارت است از عملکرد آبادانی کسی که به آبادی زمین اقدام کرده‌است. در زمان اجرای قانون اصلاحات ارضی ایران، کسانیکه مالکیت زمین‌های کشاورزی را به گونه ثبتی در دست داشتند مالک خوانده می‌شدند. کسانیکه به گونه مشروط روی زمین‌های مالکان کار می‌کردند و بخشی از فرآورده یا در آمد برآمده از فروش فرآورده را در دست مالک قرار می‌دادند کشاورز خوانده می‌شدند. مساحت زمین‌های تحت تصرف و کشت کشاورزان متفاوت بود. از این روی در زمان اجرای قانون اصلاحات ارضی، مقدار دقیق زمین‌های کشاورزان آماربرداری شد. مساحت سندهای صادر شده برای کشاورزان بر پایه نسق آنان در فرمهای آماری تعیین می‌شد.

  42. حسینعلی خانی می گوید

    باسلام چند سال پیش حواله یک تاکسی را از دوستم خریدم با قول نامه و وکالت بلاعزل که مالک را از هرگونه اختیار سلب میکند بنده تا چند سال نتوانستم تاکسی را بنام خود کنم وهر سال اظهار نامه مالیاتی بنام مالک قبلی تنظیم می کردم امسال تاکسی را فروختم تمام کارهای انجام وکارت سبز را بنام خریدار کردم برای تسویه مالیاتی به پیش خوان مراجعه برگه ای دریافت کردم که مبلغ ۷۳۵۰۰۰۰هفت میلیون سیصد پنجاه هزار تومان مالیات برای خودروم مالیات اعمال کردند می گویند مالک اصلی دارای یک وانت دیگر دارد بنابراین دوشغله محسوس می شود لذا برای اثبات ماکیت چگونه اقدام کنم در صورتی که مالک اصیلی هیچ ادعای ندارد لطفا راهنماییم کنید متشکرم خداوند خیرتان دهد

  43. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    لطفا سوالتان را اینجا مطرح و منتظر پاسخ باشید:
    اینجا

  44. رضا می گوید

    سلام خانه ای با قولنامه عادی در سال ۵۸ توسط پدر مادربزرگم خریداری شده در قولنامه عادی نوشته شده خریداران پدر و مادربزرگ من ولی عدد جهت میزان سهم و دانگ مشخص نشده حال بعد فوت مادربزرگ یکی از ورثه مادربزرگ مدعی تمام ملک به مادربزرگ است در ضمن خانه در تصرف پدر اینجانب است چگونگی مشخص شدن سهم این دو مالک به چه صورت است به لحاظ دانگ

  45. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    البته با یک وکیل هم مشورت کنید ولی قاعدتا وقتی خریدار دو نفر هستند و سهم هرنفر بصورت اختصاصی قید نشده منظور ۵۰/ ۵۰ بوده است.

  46. بهنام می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشيد
    احتراما پدر اينجانب در سال ۹۳ به رحمت خدا رفته و يك قطعه زمين زراعي دارد كه با پسر عموهاش هركدام ۳۰ سهم سند مشاع دارند و شريك هستند كه در سال ۶۸ پدرم توسط دستگاه سنگين اين زمين راتسطيح نموده و منابع طبيعي درهمان سال كروكي زمين را بنام پدر كشيده حال فردي كه داراي ۳۰سهم سند مشاع داردچندين سال داخل زمين چادر زده و ادعا مالكيت چرا ي دام ميكند و هيچ گونه عمل كشت داشت هم نداشته و در جاي ديگر مزعه و باغ دارد لطفا اين حقير را راهنمايي بكنيد جهت اثبات مالكيت زمين با تشكر

  47. پژمان می گوید

    سند مالکیت ششدانگ منگوله دار یکقطعه زمین در قدیم توسط پدر بزرگم بنام پدر اینجانب شده است که مالکیت آن در زمان شاهنشاهی تنظیم گردیده . چگونه میشود پیگیر شد و سند جدید درخواست داد؟

  48. پریناز می گوید

    سلام پدر مرحوم بنده از مالکان قبل بوده ، ایشون باغ وملکی داشتند که سپرده بودند دست یه نفر که بصورت نصف ،نصف کاشت و برداشت کند طی سالیان گذشته هیچگونه عوایدی که به ما نداده هیچ تازه ادعای مالکیت تمام و کمال دارد و متاسفانه تنها مدرکی که ما داریم یک برگ وکالتنامه ثبتی است که مالک قبلی به پدرم داده تا اینکه پدرم از جانب ایشان (مالک اصلی) ،ملک را بنام خودش بزند که البته اجل مهلت نداد و پدرم فوت کرد. حال ایا با این وکالتنامه و شهود میتوانم مالکیت خودم را اثبات کنم.در ضمن این رعیت حدود ۳۰ سالی میشه که روی این ملک وباغ کار کرده .با تشکر

  49. مهدی هدایتی می گوید

    در سال ۱۳۷۸ پسر بزرگ یک خانواده اقدام به کلاهبرداری و ثبت دوفقره زمین زراعی به اسم خود می نماید با مشخص شدن موضوع و پیگیریهای صورت گرفته یکی از زمینها قولنامه ای با حضور سه شاهد مجددا به پدر واگذار می گردد . پس از رحلت پدر پسر بزرگ با ارائه سند ادعا دارد زمین متعلق به او می باشد . با توجه به اینکه مدت بیش از سی سال زمین توسط وراث کشت و زرع می شود و شماره ثبت سند با قولنامه تفاوت دارد تکلیف پیگیری از سوی وراث چگونه است

  50. علیرضا ط می گوید

    ششدانگ یک واحد مسکونی که دارای سند است .سندش تک برگ نیست از این دفترچه ای هاست . از صاحب سند خریداری کردم و قولنامه که کد رهگیری دارد و وکالت تام والاختیار برای فروش و نقل و انتقالات از صاحب سند گرفتم .تازه متوجه شدم دو دانگ منزل رو بصورت قولنامه ای فروخته طرف هم میگه قولنامه دارد ..وصاحب سند به ایشان قول داده درآینده براش سند بزنه..صاحب سند هم فراری شده . تکلیف ما چیست؟

  51. داود قزلباش می گوید

    سلام من یه زمین قولنامه ای بابت باغچه خریداری کردم فروشنده قول لوله کشی اب و برق بصورت شفایی داده ولی به قولش عمل نکرده در ضمن ابعاد زمینم اون ابعاد قولنامه نیست منم زمین و چهار دیواری کردم میخواستم بدونم الان شکایت کنم میتونم زمین پس بدم و ضرر وضیانمو از فروشنده بگیرم ممنون میشم راهنمایی کنید

  52. نوبري می گوید

    سلام باتشكر سوالي در باره سند عادي دارم راه هاي اثبات سند عادي (فولنامه بنگاه) در دادگاه به جه روشي است وايا از نظر قانوني مدعي نحوه اثبات سندش را بايد در دادگاه ثابت كند يا قاضي از مدعي شواهد را ميطلبد لطفا راهنمايي فرماييد

  53. خلیل می گوید

    با سلام و ارزوی قبولی طاعات. سال ۱۳۴۰ زمینی توسط پدرم از مالک بصورت خط دستنویس خریداری شد. متاسفانه آن دستنوچه را هم گم کردیم و پدرم هم سال ۱۳۹۳ به رحمت خدا رفت. هیچ مدرکی دال بر مالیکیت نداریم. حال با شرایط فعلی به چه صورت می توانیم در خواست سند مالکیت کنیم؟ متزاژ زمین حدود ۵۰۰ متر با کاربری مسکونی است. التماس دعا

  54. شايان می گوید

    سلام
    پدر بزرگ من در شهرستاني صاحب زمين هاي زيادي بود
    ولي ما سندي نداريم
    چگونه ميتوان فهميد كه ايشان در ان منطقه صاحب زمين بودن
    ايا ثبت اون منطقه به ما پاسخ گو خواهد بود

  55. خلیل رفیق دوست می گوید

    باسلام احتراما پدرمن درسال ۱۳۶۳حدود۴۸ متر زمین ساختمانی که در جوار زمین خودمان بوده راخریداری کرده واز همان سال تا به امروز ۳بار تخریب وساخت ساز شده در سال ۸۴ این زمین به عنوان ارث به من داده شده .البته پدرم باتوجه به اینکه همسایه طرف بوده ازش قولنامه نگرفته .فرشنده سال ۷۹ و پدرم که خریدار بوده سال۹۳فوت شدند .چندروز پیش یکی از فرزندان فروشنده که متولد ۷۲میباشدادعای مالکیت میکنه واز ابنده شکایت کرده است .لطفاً راهنماییم کنید

  56. صادقیان می گوید

    سلام .ما دارای یک قطعه نه هکتاری زمین در روستا هستیم که شصت سال قبل خریداری شده و سند هم داریم در زمان مرحله دوم اصلاحات ارضی فقط امار گرفته شد و کشاورزی که روی زمین ما کار میکرد نام خودش را امار داده البته این مرحله اصلاحات ارضی ناتمام ماند و چون ما خبر نداشیم اقدامی هم نکردیم و تا سال ۶۹ این کشاورز برایمان کار میکرد و کلیه محصولات را برایمان می اورد و دستمزد خودش راهم میگرفت هیچ رسیدی هم بین ما رد و بد نمی شد.بعد از فوت ککشاورز دیگر در زمینها کشاورزی نشده و فقط از ده سال قبل مجدد یکی از فرزندان این کشاورز بداخل خانه خرابه موجود در زمین در بعضی از روزهای تابستان می رفته و در این سالها مفداری درخت کاری هم کرده است و ما بخاطر اختلافات ورثه ای که بین خودمان برای این زمین داشتیم زیاد اعتنا نمی کردیم .در پاییز ۹۴ متوجه شدیم که نوه های کشاورزمان حدود ۴۴۰۰۰ متر زمین را محصور و فنس کشی کرده اند و به همین جهت با در دست داشتن اسناد مالکیت زمان شاه و سند تک برگی که به تازگی دریافت نموده ایم شکایت کیفری تصرف عدوانی نمودیم .حال فرزندان و نوه های کشاورز ما علیرغم اینکه ما حدود شصت سال میباشد که این زمین را خریده ایم ادعای صد سال تصرف و مالکیت مینمایند و چون در این روستا املاک بسیاری از مالکین که مجهول الهویه و یا مکان میباشند و توسط روستاییان تصرف و بعضا به افراد غیر مز فروشند در نتیجه از همان افراد برای شهادت تصرف صد ساله خود اورده اند هر چند بیشتر شاهدین در بازجویی اعلام کرده اند که مالک این زمینها ما هستیم و فقط انها تصرف داشته و کشاورزی مینمایند خواهش میکنم ما را راهنمایی کنید که چگونه میتوانیم اینها را از زمینمان بیرون کنیم .لطفا سریعتر راهنمایی کنید چون چند روز دیگر با این اشخاص دادگاه داریم .اگر هزینه ای بابت راهنمایی میباشد اعلام بفرمایید.متشکرم

  57. علیرضا فاضل می گوید

    با سلام به اطلاع میرساند اینجانب منزل مسکونی واقع در شهرضا پلاک ۳۲/۶۸ که دارای کسر مدرک مالکیت میباشد بخاطر اینکه سهوا سهم مالکیت کم انتقال داده شده است و متاسفانه اولین مالک کم انتقال داده است و هم اکنون در دادگاه حقوقی شهرضا دعوی شده است لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه ادعای مالکیت گردد وچگونه با استفاده از ادله چه مدارکی اثبات مالکیت گردد. با تشکر فاضل

  58. مریم م می گوید

    با سلام،یکسال است که پدرم فوت شده،در سن ۹۳سالگی فوت کردند،قبل از فوت نا مادری ام یک وکالت تام الختیار از پدرم گرفته بود و با همین وکالتنامه بیشتر اموال پدرم که مغازه و زمین کشاورزی بود را به نام خودش کرد،نه موقع وکالتنامه گرفتن نه موقع انتقال اموال هیچ کسی از بزرگای فامیل و خونواده اطلاع نداشتن و حضور نداشتن،تنها شاهدای این کارهاش که در محضر بودن از اقوام خودش بودن،سوالم این بود که ایا اکنون که پدرم فوت کرده امکان شکایت و اثبات سو استفاده از وکالتنامه توسط نامادری ام و پس گرفتن اموال پدری مان هست؟؟نامادرام ۳فرزند دارد و پدرم از دو ازدواج قبلی اش ۸فرزند دیگر دارد ولی مادرم در قید حیات نیست،با تشکر

  59. ahmad می گوید

    با سلام .
    از شرکت (حقوقی)طلب کارم ودارای حکم قضایی و قبلا کارخانه ای بنام شرکت بود چگونه می توان به دارایی شرکت وخصوصا مالکیت کارخانه اطلاع حاصل کرد
    ایا در صورت مالک کارخانه بودن می توان کارخانه ویا محصول کارخانه را توقیفففففففففففففففففففففففففففففف

  60. معتمد می گوید

    باسلام آیا زمینی که از پدر به پسر جدا از ارث واگذار می گردد وبروی کاغذ نوشته ودر بنگاه ثبت وقولنامه ششود دارای اعتبار قانونی است؟

  61. یاشار می گوید

    سلام پدر من زمین را سال ۷۲ خریداری کرده و وقتی برای سند اقدام کردم رای دادگاه منفی بود نوشته شده بود که جز اراضی دولتی است در صورتی که خانه های کناری و پشت ملک ما دارای سند میباشد وزن کپی اسناد را داده بودم چیکار کنم

  62. رها می گوید

    با سلام.
    میخواستم بدونم اگر کسی منزل یا مغازه ای رو که به نامشه به صورت کاغذ نوشته در محضر به نام همسرش بزنه با مهر و امضای محضر… ولی سند اصلی به نام خود شخص قبلی باشه اینگونه کاغذ نوشته اعتباری دارد یا خیر؟ فرد میتونه بعدها ادعای مالکیت کنه یا نه؟

  63. روح اله می گوید

    با سلام
    پدر بنده دارای ۲ فرد کشاورزی در روستا بود که در تقسیمات اراضی یک فرد از زمینهایش را به زارع دادن بعداز چندین سال که اعلان کردن برای گرفتن اسناد کشاورزی به اداره اراضی مراجعه کنید بنده مراجعه کردم دیدم که ۲ فرد هم در سند به نام پدر بنده میباشد و اون ارع اسمش هست ولی چیزی در مورد انداره ی شهم ایشان نبود یعنی معلوم نبود که ۱ فرد داره یا نه .ایا بنده میتونم الان شکایت کنم و زمینهامو ازش پس بگیرم ضمنا زارع از سال ۴۲ در زمینها کشاورزی میکنن .ممنون

  64. روح اله می گوید

    سلام
    ما هم این مشکل و داشتیم اما خدایی بلانسبت این روستایی ها بیشترشون حق و ناحق زیاد دارن الکی برای شهادت میان قسم هم میخورن

  65. تقی پور می گوید

    باسلام . سال ۵۳زمینی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع چسبیده به زمین خودمان خریداری شدومالک ازایران خارج گردیدازآن سال زمین بایرراآبادکرده وازآن حفاظت کردم اکنون شخصی ادعای وکالت ازطرف فرزندان آن مرحوم وارایه سندخواستارزمین میباشدآیا بنده هیچ حقی درقبال آن بعدازچهل سال ندارم؟درضمن آنهاخواستارخریداری زمین ازطرف مارادارندلطفا راهنمایی کنید

  66. رضا مرادی نژاد می گوید

    با سلام بک تیکه زمینی دارای سند منگوله دار ولی مشا در اراک رو بروی بهشت زهرا پدر خانمم از داماد ما خرید که یک مقدار از مبلغ ان را من دادم ولی او کامل سند را به من ودخترش داد که در اینده چیزی بشود ولی من چون با داماد مان رودرواسی داشتم زیاد به ان گیر ندام برای به نام کردن تا اینکه پدر خانمم به رحمت خدا رفت به اسرار خانمم رو درواسی را کنار گذاشتم کنار که حتی داماد ما طرفه میرفت تا اخر وکالت قطعی داد حالا که دنبال زمین رفتم کمر بندی از ان گذر کرده به نظر شما به نتیجه میرسم که دنبالش بروم حقیقت از نظر مالی ضعیف هستم

  67. سردار نوری می گوید

    با سلام
    زمین کشاورزی داریم حدوا۵۹سهم یعنی ۲۵۰هکتار سند مشاع دارد سال ۱۳۵۰بابام با پسرعموهایش تقسیم میکنه حال من احساس میکنم تمام زمینهای خوب را اونها برداشته واضافه هم برداشتن در حال حاضر سندش مشاع است آیا امکان قانونی هست الان داد خواست تقسیم نامه بدیم موفق میشیم یا نه
    باتشکر

  68. آرش می گوید

    با سلام
    پدر من در سال شصت و هفت ملکی خریداری کرده که اکنون ما اقدام به انتقال سند از فروشنده کرده ایم با این حال فروشنده اکنون مدعی است مقداری از پول را دریافت نکرده و از امضا زدن طفره می رود،آیا وی می تواند پس گذشت سالیان دراز مدعی پولی شود که اساس آن معلوم نیست؟

  69. قاسم باقری می گوید

    زمین مربوط به پدر بزرگم هستاد سال پیش مرحوم شده واهالی زمین را تصرف وسند گرفتند وتعدادی از روستایی ها حاضر به شهادت دادن هستد وا ما نمی دانیم اینها چطوری سند گرفتند ایا می شود ادعا نکود واثبات کرد ویا ایا در ان زمان ثبتی بود که ما پیگیری کنیم ویا از چه کسی خرید نمودهاند لطفا ذاهنمایی نمایید با تشکر

  70. جلالی می گوید

    در صورت عدم وجود اسناد عادی و رسمی مطابق ماده ۳۵ قانون مدنی تصرف دلیل مالیک بوده و با توجه به تصرفات شما خلاف آن باید از ناحیه شهرداری اثبات گردد . ام این امکان دارد که شهرداری در جهت طرح تعریض و یا گسترش آبادانی قصد چنین اقدامی را داشته باشد که آنهم میبایست بر اساس قانون خاص قیمت رقبه را پس از جری تشریفات به متصرفین تادیه نماید .پاسخ بیشتر نیاز به دیدن مدارک و ملاحظه دادخواست دارد

  71. جلالی می گوید

    با سلام -اسناد نسقی دارای حدود اربعه نبوده مگر با از طریق همجواران یا تصرفات موضوع اثبات گردد تا مطابقت آن مورد ملاک قرار گیرد ولی با توجه به نحوه سوال شما گویا شما دارای یک سند عادی بوده این که موضوع در صورت صحت و مطابقت شرایط آن با عقد بیع و ماده ۱۹۰و۱۹۱ قانون مدنی میبایست از طریق مرجع قضائی با موضوع اثبات مالکیت و خلع ید مطرح شود این در صورتی است که زمین دارای سند مالکیت نباشد . موفق باشد

  72. حسین می گوید

    سلام بعد از عبور خیابان در ملک ما در سال ۷۰ زمین به دو بخش تقسیم شده
    بخش اول که ۹۰ درصد زمین است در یک سمت و ۱۰ درصد باقی مانده در سمت دیگر خیابان قرار دارد. سند مالکیت برای ۹۰ درصد زمین صادر شده اما باقی زمین که همان ۱۰ درصد است و در ان سمت خیابان واقع شده در سند قید نشده و بعد از گذشت ۲۵ سال هم اکنون در اداره ی ثبت .مالک شهرداری و به نام فضای سبز است. هنوز دیوار های قدیمی و دو عدد نخل قدیمی در ان ۱۰ درصد زمین موجوده ایا راهی برای اثبات مالکیت وجود داره؟

  73. عباس می گوید

    باسلام
    آیا خونه ای را که در حیاط پدری ساختم وفیش آب وبرق و گاز و پروانه ساخت به نام خودم است ولی فروشنامه زمین بنام پدرم همسرم برا مهریه اش می تواند آنرا تصاحب کند.
    باتشکر

  74. س می گوید

    باسلام زمینی داریم که از سال ۱۳۳۵ پدر بزرگ بنده خریداری کرده ودر حدود مشخص شده خودش مشغول به کشاورزی بوده و در سال ۱۳۶۷ به پدر بنده فروخته است .و از آن زمان مشغول به کشاورزی هستیم یعنی از سال ۱۳۳۵ خانواده ما تصرف داشته اند سال گذشته همسایه کناری ما ادعا کرد یک هکتار از زمین متعلق به اوست و سند او زمین ما را نشان می دهد و از ما شکایت کرد البته پدر بزرگ من نیز یک تفاهم نامه به تاریخ سال ۱۳۵۳ از آنها دارد که مقداری زمین از انها خریداری کرده است از همان پلاک سند انها که تفاهم نامه موجود است اما کمی گنگ و شاهدین که زیر ان امضا کرده اند فوت شده اند بغیر از همان پسر همسایه که الان مارا شکایت داده است و از ماجرا و مفاد توافق اطلاع کامل دارد و شاهدین هم به اینکه زمین از ابتدا مال ما بوده و هیچ مشکلی نبوده شهادت داده اندواز زمان بایری ما انجا کشاورزی کرده ایم شهادت داده اند به نظر شما حکم قاضی چیست و چه راه حلی برای ما وجود دارد

  75. بهزاد می گوید

    شما باید دعوی اثبات مالکیت و خلع ید مطرح نمایید.

  76. بهزاد می گوید

    بله

  77. فاطمه می گوید

    سلام پدر بزرگ من دوسال است که فوت کردن ایشون تعداد زیادی زمین های قولنامه ای دارن دایی های بنده تمام زمین ها را مخفی کردند و میگویند دیگر چیزی نیست میخواستم بدونم راهی هست که ما ثابت کنیم وبفهمیم این زمین ها کجاست ؟

  78. انور می گوید

    سلام خوب هستین من تو شهرستان زندگی میگردم ولی از روزی که بازنشسته شدم نمیتوانم بمانم رفتم از یگوشه دهات یه خونه ۶۰ متری ساختم بغل خونه ایکه که هیچ چیزی ندارن وای ادعای تصرف میکن که شما جایه مرا تصروف عدوانی کردی ولی از خانه او۲۰متر فاصله دارد رفته شکایت کرده اینم عرض کنم که مردم و از شورایه محترم روستا بهم اجازه دادن که از این زمین استفاده کنم حالا نظر شما چیست بهم پاسخ بدین

  79. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    سوالتان حقوقی است و اطلاعات بنده ناچیز
    لطفا در سایتهای پرسش پاسخ حقوقی مطرح بفرمائید.

  80. بي نام می گوید

    سلام خسته نياشيد ببخشيد كجا بايد برم براي اينكه بفهمم ملكي كه همسرم داره و سند داره هنوز به نامه همسرم هست ؟!

  81. مریم می گوید

    سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    چندین ملک هست که به مادر بزرگ من و برادرشون ارث رسیده اما متاسفانه برادر ایشون با زیرکی از مادربزرگم وکالت گرفتن و ظاهرا بیشتر املاک رو فروختن در حال حاضر مادربزرگم فوت کردند و مسلما این وکالت نامه باطل شده است سئوالی که از شما داشتم این هست که چگونه وارثین مادربزرگم میتوانند بفهمند که این املاک فروخته شده یا نه وچگونه میتوانند پیگیری کنند
    ممنون از راهنماییتون

  82. پریناز می گوید

    با سلام پدر بزرگ اینجانب قولنامه ای قدیمی از یک زمیندارد که باید تعویض میشد و به دلبل کمی سواد و اطلاعات به دریافت قولنامه جدید اقدام نکرده و تمام شاهدین که قولنامه را امضا کرده اند فوت شده اند در آن زمین یک مدرسه بنا کرده اند وی به دادگاه شکایت کرده و در دادگاه قرار شده بود که پول زمین را بدهند ولی پدربزرگم با بیان اینکه او خود زمین یا زمینی مثل آن میخواهد دیگر مسئله حل نشده باقی مانده است و مدت زمان زیادی میگذرد چگونه می توان دوباره این مسئله را پیگیری کرد؟

  83. پریناز می گوید

    با سلام پدر بزرگ اینجانب قولنامه ای قدیمی از یک زمیندارد که باید تعویض میشد و به دلبل کمی سواد و اطلاعات به دریافت قولنامه جدید اقدام نکرده و تمام شاهدین که قولنامه را امضا کرده اند فوت شده اند در آن زمین یک مدرسه بنا کرده اند وی به دادگاه شکایت کرده و در دادگاه قرار شده بود که پول زمین را بدهند ولی پدربزرگم با بیان اینکه او خود زمین یا زمینی مثل آن میخواهد دیگر مسئله حل نشده باقی مانده است و مدت زمان زیادی میگذرد چگونه می توان دوباره این مسئله را پیگیری کرد؟

  84. منصور تبرایی می گوید

    سلام وقت بخیر …بنده خانه ای خریدم که در قولنامه ذکر کردند که ۱۶۷متر است وسند مالکیت آن ۱۶۵ متر است حدود ۴۵ متر ملکم را برادر فروشنده تصرف کرده وهر طور که باش دوستانه میگم واگذار نمیکند و میگوید من این را از شخص دیگری خریداری کردم و مدارک هم ندارد لطفا راهنمایی کنید

  85. منصور تبرایی می گوید

    سلام بنده خانه خریداری کردم که در قولنامه ۱۶۷ مترفروختندوسندان هم ۱۶۶متر است حدود ۴۵ متر آن را برادر فروشنده تصرف کرده وآگار نمیکند فروشنده حدود ۱۲۱متر را تحویل داده نومید مابقی راتحویل دهد وردار فروشنده قولنامه را امضا نموده است بنده هم سند مالکیت به نامم است وهم قولنامه باید چه کار کنم که ملکم یا اضافه پولم را بگیرم

  86. فرج می گوید

    باسلام :بنده دارای منزل مسکونی درروستای درخوزستان می باشد که حدود۱۳۰سال پیش جدم ازمالکان آن زمان بصورت سندعادی خریده است وتاسال ۱۳۵۴درآن مکان محل زندگی بود تااینکه کل روستا به شهرمهاجرت نموده اند.حال قصد بازسازی منزل خویش رادارم .اما تعدادی ازروستائیان دارای سندکشاورزی هستند ادعامی کنذ.چون شما سندکشاورزی ندارد نبایدمنزل خودرابازسازی نمایید. تقاضادارم بنده راهنمای کنید که آیا این افراد ازنظرقانونی می توانند چنین ادعا کند

  87. atefeh می گوید

    سلام وقت بخیر
    خیلی ضروری هست لطفا جواب بدید
    پدر من سال ۹۱ یک زمین خریداری کردن که بابتش ۴۷۰۰۰۰۰۰تومان پول دادن اما سند یا قولنامه دریافت نکردن فقط یه رسید بعنوان رسید پول دریافت کردن اما هنوز که هنوزه طرف حاضر نمیشه سند بده یا پولو برگردونه آیا راهی هست که شکایت کنیم؟؟

  88. فرتاش می گوید

    باسلام . زمینی با سند منگوله دار در جنوب غرب تهران داریم . و حدود سی سال است که تصرف شده و در آن زمین ساختمان خشتی قدیمی درست شده. شما بفرمایید که در حال حاضر چه کنیم . راه و روش پیگیری را بلد نیستیم. با تشکر

  89. Niloufar می گوید

    سلام. لطفا بنده رو راهنمایی بفرمائید.
    پارسال شهریور ماه پدرم این دنیای فانی را ترک گفتند. حدود ۱۲ سال پیش هم خواهرم با آقایی ازدواج کرد که البته به او گفته بود خانه ای دارد و سند به نامش است. و این آقا هم که در حال حاضر شوهرخواهر ما محسوب میشه تمام اختیار خواهرم را به دست گرفته. و بخاطر همین خانه هم با او ازدواج کرده.
    بعد از فوت پدرم، ملکی قدیمی و کلنگی به نام ما به ارث رسیده. من و برادرم و همین خواهرم. پدرم قبل از فوتشان، سند را به خواهرم دادند و به او گفتند هر زمانی که مسکن گران شد آنرا بفروشید. که او هم سند را به شوهرش داده. و من و برادرم در اصل هیچ سند و مدارکی مبنی بر اینکه هر کداممان مالک دو دانگ از این ملک هستیم نداریم. و هر بار هم که به خواهرم میگیم یه کپی از سند به ما بده بهانه میاورد. و تازگیها میگوید کی گفته که شماها مالک این ملک هستید؟ بروید و مدرک بیاورید. البته خواهرم و شوهرش در این ملک زندگی هم میکنند. لطفا بفرمائید با توجه به اینکه ما هیچ مدارکی نداریم و فقط میدانیم که سند ملک به نام ما سه نفر است. حتی هنوز سند را هم ندیده ایم. بفرمائید باید چکار کنیم؟

  90. اسماعیل می گوید

    با سلام/ در دعوی مالکیت دو نفر با قولنامه های مقدم وموخر حق با کیست؟ قولنامه موخر اقدام به تصرف ملک به شیوه رعب و وحشت و یاغی گری کرده ولی در عین حال قولنامه مقدم طبق نظریه کارشناس سه نفره دارای قولنامه درست میباشد.( متصرف ادعای جعلی بودن قولنامه با تاریخ مقدم را داشت) حال تکلیف چیست؟ امیدی به خارج کردن ملک از تصرف میباشد؟

  91. ... می گوید

    با سلام.من سند زمینم گم شده.کپی هم ازش ندارم.ایا میشه دوباره سندی مثله اون بگیرم؟اگر میشه چطوری؟

  92. مهندس رحیمی می گوید

    با سلام به واحد ثبتی مراجعه و درخواست المثنی نمایید

  93. مهندس رحیمی می گوید

    بله ، برای رفع این مشکل از طریق ماده۱۴۷ درخواست سند نمایید

  94. مهندس رحیمی می گوید

    با سلام ، اگر در هنگام پرداخت پول و دریافت رسید شاهدی وجود داشته و اگر در سایت مشاورین املاک که دارای عضو رسمی اتحادیه هستن صورت گرفته قابل پیگیری هستش

  95. بابک می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    پدر من زمان انقلاب از روستای خود به کرج مهاجرت کرد،در انجا زمینی دارد که با گذشت این همه سال بنچاق خرید این زمین را گم کرده اما بنچاق صاحب قبلی که یک دست نوشته با چندین شاهد است را هنوز دارد
    ایا امکانش هست که اقدام کنم برای گرفتن سندی جدید؟
    اگر هست ممنون میشم راهنمایی کنین

  96. شریفی فرد می گوید

    باسلام.منزل مسکونی ما در یکی از روستاهای لرستان را دامادمان آباد کرده و بدون اجازه برای آن سند دریافت کرده است.همه اهالی هم به صحت مالکیت ما شاهد بوده و شهادت میدهند.ذاه حل چیست؟

  97. مهراب عبدی می گوید

    با سلام خسته نباشی. بنده با ۳ برادرم یک قطعه زمین در سال۷۳ با قول نامه دستی خریداری کردیم و بعداز ۱۰ سال از فروشنده وکالت محضری خرید وفروش وتام گرفتیم بعداز چند سال متوجه شدیم کل نسق زراعی فروشنده به کس دیگه انتقال داده شده وزمین مورد نظر از سال ۷۳ تا کنون درست ما می باشد وحال شخص فروشنده ادعا میکند قولنامه سوری بوده و نفروختم ما شکایت کردیم حکم قرار عدم استماع صادر شده باتوجه به اینکه نسق بنام فروشنده موجود نیست چکار باید بکنیم . ممنون اگه راهننای بفرمائید.

  98. بهنام می گوید

    سلام بنده پارسال یک اپارتمان پیش فروش خریدم قراربودبرج۷تحویل شود اماتابرج۱۲طول کشید وقتی رفتیم اپارتمان رو تحویل بگیریم حنوز کابینتش اماده نبود فروشنده گفت خودتون درست کنید بعد چک تحویل رو پاس کنید امافرشنده روز بعدرفت چک روبرگشت زد تافصخ قراردادبگیره بعد از چندروز به ده میلیون بشتر راضی شد که بیشتر بگیره واپارتمان روتحویل بده امامااین کارو نکردیم ورفتیم شکایت کردیم اوهم رفته اپارتمتن روبدون اجازه نا به کسی اجاره داده حالا میخاستم ببینم چطور میشه ازش پس بگیریم با تشکر

  99. bahar می گوید

    سلام بنده ۱۴ سال پیش زمینی را خریداری کردم هم مباینامه تنظیم شد و هم وکالت کاری در دفتر خانه حال که زرای ستد اقدام کردم مالک قبلی امضاء نمبکند و مبلغ زیادی به عتوان شیرینی تقاضا میکند چگونه میتوانم بدون ان فرد سند بگیرم؟

  100. فرخنده می گوید

    سلام خسته نباشید.دو سال پیش چند نفر اومدن یه برگه دادن گفتن امضا کنید پدر شما سال هفتاد و خورده زمین داشته در مرودشت حالا مال اون نیست و شما باید امضا کنید چیز مهمی نیست و این چیزا.ما هم امضا کردیم اما حالا به این فکر افتادم چکار کنم که ثابت کنم زمین مال ماست یا نه.چون ما گول خوردیم امضا کردیم

  101. نوروزی می گوید

    با عرض سلام
    من با یک نفر از اهالی مردم روستامون در مورد مالکیت زمین دعوا کردیم و هردو ادعا مالکیت میکردیم و اون رفت از من شکایت کرد که زمینشو تصرف کردم در حالی که من ۳۰سال در آنجا زندگی میکنم و من در آنجا تنور محلی و درخت بادام دارم و طرف مقابل هم سه نفر شاهد پیدا کرده که میگن زمین مال اون هستش میخواستم بدونم دادگاه رای را به نفع کی اعلام خواهد کرد
    تشکر

  102. فاطمه بحرینی دراگاهی می گوید

    سلام خسته نباشیدسوالی داشتم چندسال پیش زمینی بدون سندبرادرم بدون سند بهم دادمنم باهربدبختی خونه ساختم شوهرم خونه رو به زور فروخت وجای دیگه خریدیم سندنداردولی اب وبرق به نامم است شوهرم یه زن دیگه ودوتافرزنداززن دومش دارد ایامالک خونه من هستم اگه بعدا کسی ادعای خونه راکند؟

  103. حمید رضا خچک می گوید

    با سلام در سال ۵۷ پدرم زمینئ را در یک روستا خریداری کرد و قسمتی از آن را مسکونی و قسمتی دیگر را باغچه قرار داد در سال ۶۲ ایشان فوت نمودن بعد از آن مادرم تا سال ۹۴ در آن ملک زندگی مینمود. و اینک بعد از ۴۰ سال شخصی ادعای بخشی از باغچه ی ملک مارا مدعی شده است ما هم قولنامه ی خرید داریم هم فیش برق و تلفن بنام ما میباشد هم تمامیه اهل روستا شهادت به مالکیت ما بر این زمین میدهند . سوال:
    این آقایه مدعی طی این ۴۰ سال ک در این روستا رفتو آمد داشته است چرا از پدرم و یا مادرم شکایتی نداشته ک دور زمین مرا دیوار کشیده اید ؟چرا خریدار ،فروشنده،شاهدین قلنامه ،نویسنده ی قلنامه فوت نمونده اند ایشان پیدا شده است؟ لطفا مارا راهنمایی بفرمایید. چون ۲۷ خرداد ۹۶ مرا جهته دعوا به دادگاه خواسته است. با تشکر

  104. علی بیات می گوید

    با سلام و احترام
    برای یک مغازه ۱۰۰ متری که تفکیک نشده اما سالهاست به دو قسمت ۵۰ متری با شیشه سکوریت تقسیم و هر کدام یک شغل و کسب متفاوت راه اندازی کرده اند.
    آیا میتوان با همین حالت و بدون تغییر برای هر کدام یک سند شش دانگ دریافت کرد. تسریع در پاسخ مزید امتنان است.
    با تشکر وسپاس فراوان

  105. اسماعیل میرزاپور می گوید

    با سلام البته سند شش دانگ کل اپارتمان در اختیار صاحب ملک میباشد که میگه قانون هر کس را مالک بشناسه و من را ملزم به تنظیم سند کنه من سند را بنام اون میزنم . و هر دو طرف از صاحب خانه شکایت الزام به تنظیم سند کردیم .در واقع ملک مشارکتی با سازنده متواری بوده است

  106. سعید صفرخانی می گوید

    سلام.پدرم ۴۰ سال پیش یه زمین بدون سند (سند مادر) بود رو گرفت در تهرانپارس و ساخت.و الان صاحب ملک فوت شده و از دارایی یه مامور اومد که ببینه ما از چه زمانی مالیات دادیم.میگفت وراث اومدن زمینشونو پس بگیرن.میخواستم ببینم ما چیکار میتونیم بکنیم؟ آیا باید خونه رو بذاریم بریم؟ یا میتونیم زمینو بخریم ازشون؟ و اگه امکان خرید هست میشه قسط بندی کردش؟

  107. سعيد می گوید

    چگونه ميشود يه بنچاق قديمي را يافت کجا بايد اقدام کرد براي پيدا کردنش در کدام جاي دولتي اقدام کنم زمين حداقل براي ۹۰ سال پيش هيچي نداريم که اقدام کنيم اثبات براي مالکيتش زمين واسه پدربزرگمه

  108. مسعود می گوید

    باسلام وخسته نباشید،پدرم زمین زراعی را که از پدرش به ارث رسیده وفاقد سند میباشد ولی دارای قولنامه عادی از فروشنده گان میباشد،این زمین سالیان گذشته توسط نسل ما کشت میشده اما به تازه گی همسایه زمین زراعی ما ادعا میکنه که زمین از ان اوست برای ادعا از ملک چیکارکنم

  109. وکیل می گوید

    سلام
    نسق فقط مربوط به زمینهایی است که از طریق اصلاحات ارضی بدست آمده باشد و اگر سند اصلاحات ارضی ندارد نسف آن اثبات نمی شود
    در مورد نسق زمینهای اصلاحات ارضی باید بدانید قابل خرید و فروش نیست – پس در محل تحقیق کنید که اگر زمینهای آن منطقه اصلاحات ارضی است کل معامله شما باطل است و باید پولتان را پس بگیرید

  110. ابوالفضل می گوید

    سلام خسته نباشید
    در تاریخ ۱۳۵۳ یه قطعه زمین که به نام پدر بزرگ بود که تمام وراث پدر بزرگم به غیر پدر مرحوم اون موقع به نماینده قانون نیرو گاه حرارتی می فروشن ( از پانزده سهم سیزده سهم را نماینده قانون می خرنن این وسط دو سهم پدرم می مانه ) قطعه زمین مزبور سند نداشته اما در ثبت اسناد رسمی این قطعه ثبت شده حالا که من رفتم ثبت اسناد برای این که آخرین وضعیت سند ثبتی را استعلام کنم چون گفتن سند رسمی نداری نمی تونیم استعلام زمینو بهت بدیم…… حالا من برای استعلام چیکار کنم …… لطفا راهنماییم کنید

  111. ناوك می گوید

    با سلام سوالي داشتم در اين خصوص كه شش سال پيش پدرم در كمال صحت وسلامت مغازه خود را به خواست خود به طور يكسان بنام فرزندان كرد كه چهار دختر ودو پسر هستيم والان يك سند دفترچه اي منگوله دار داريم كه به نام شش تاييمون هست ميخواستم بدونم اگه سند تك برگي نداشته باشيم ايا ممكنه بتواند يكي از پسران ادعا كند كه من دو برابر ميخواهم اگر لطف كنيد جواب دهيد ممنون ميشم

  112. شهریار اکبری می گوید

    چرا سندهای کشاورزی که ارم شاهنشاهی روی انها است را عوض نمیکنین

  113. حسین صنعتی می گوید

    بنده درسال ۱۳۴۶زمین کشاورزی ذخیره به مساحت ۱۰هکتار تصرف نمودم ودر سال ۱۳۵۸موفق به دفترچه نهاده های کشاورزی و کارت شناسایی مددکار آب و خاک ازاداره جهادکشاورزی بنام خودم اخذنمودم و برادر بنده من وتهدید می کند که زمین شما مال پدرمن است به من گفت نصف زمین رابده به من مگرنه دردادگاه با۴نفرشهود زمین شما راخلعید می کنم درحالی که زمین متعلق به اینجانب می باشدوزمین فاقد سند مالکیت میباشد لطفا راهنمایی ام کنید خیلی ممنونم.

  114. معصومه مرادی می گوید

    من زمینی خریداری کردم که متاسفانه جعل اتناد بوده به من داده اند و یکماه است این زمین را خریداری کرده ام،صاحب اصلی این زمین هم پیدا شده این زمین نصفی از ان مطلق به او است ونصفی دیگر زمین منابع طبیعی بوده حال من نمیدانم چه کنم و طرفی که زمین از او خریداری کرده ام یکماه است میگوید من مسافرتم و نمیدانم چطور شکایت کنم.

نظرات بسته شده است.