نرم افزارحسابداری صدگان

سیر نزولی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار

0 867

حسابداراپ

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه ۹۲.۱۲.۱۸ شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با ۵۵۰ واحد افت به رقم ۵۷۳۶۵ واحد رسيد.

همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت ۱۲۷۶ واحد کاهش عدد ۱۵۰۲۲۷ واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با ۷۱۵ واحد افت به رقم ۷۷۵۱۵ واحد رسيد.

همچنین در این روز نفت بهران با ۱۸ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر با ۶۴ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۹ واحد کاهش به رقم ۷۳۷ واحد رسید.

در این شرایط امروز تولید برق عسلویه مپنا با ۰.۱۱ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی جم با یک واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم ۳۱۶۹ میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس طی روز جاری با ۷۱۵ واحد کاهش، خود را در مدار ۷۷ هزار واحدی تثبیت کرد تا نشان دهد سیر نزولی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار کشور همچنان تداوم داشته و خط بطلانی باشد بر گفته برخی کارشناسان بازار سرمایه که علت روند نزولی هفته های اخیر شاخص کل را عدم حضور نمادهای پتروشیمی در تابلوی بورس می دانستند و بازگشت روند صعودی به بورس را منوط به تعیین تکلیف سود پتروشیمی ها عنوان کرده بودند.

براساس گزارش بورس نیوز، شاید بتوان در شرایط فعلی ادعا کرد که بازار سرمایه هرچه در ابتدای سال ۹۲ داده بود در سه ماه پایانی سال پس گرفت تا جایی که برخی از سرمایه گذاران به بازار سرمایه بدهکار هم شده اند.

پندار سیستم

اما نکته قابل توجه این روزهای بورس تغییر معنی و مفهوم جذابیت در این بازار می باشد.

بطوریکه روی قیمت سهام اغلب شرکت های بورسی هر اسمی می توان گذاشت به جز جذاب چراکه این روزها سهامداران هر سهم جذابی از نگاه قیمتی طی روزهای اخیر یافته و در آن سرمایه گذاری کرده اند پس مدت کوتاهی دریافته اند که آن سهم جا برای جذابیت بیشتر داشته و آنها زود قضاوت کرده اند به عبارت بهتر به نظر می رسد جذابیت شناسی اهالی بازار سرمایه دچار مشکل شده است.

از سویی دیگر اهالی بازار سرمایه این روزها شاهد بشکن بشکن های متوالی در تالار حافظ می باشند چراکه چارتیست های بورس شاهد شکسته شدن نقاط حمایتی اکثر قریب به اتفاق قیمت سهام شرکت های بورسی می باشند چراکه هرجا تحلیل تکنیکال نقطه حمایتی را نشان می دهد ظرف ۲۴ ساعت آن نقطه شکسته که نه متلاشی می شود.

به هر حال علی رغم اینکه به نظر می رسید اسفند ماه بازار سرمایه داغ باشد اما متأسفانه آنچه مشخص است بازار تحقق زیان های فعالان داغ شده و سال طلایی بورس به سال زغالی بورس تبدیل گردیده است.

همچنین در پی دادمه سریال تغییر قوانین در بازار سرمایه امروز هم شاهد رونمایی از آنونس جدیدی بودیم و کارگردان این سریال که اتفاقاً در نقش بازیگر، فیلم نامه نویس، نورپرداز، حمل و نقل، گریم و تهیه کننده هم فعالیت دارد امروز تصمیم به افزایش سقف فروش سهم در بازار فرابورس از ۵۰ هزار به ۱۰۰ هزار سهم طی ساعت ۹ تا ۱۲ گرفت.

بنابر این گزارش اتفاقات این روزهای بورس بیشتر شبیه به سریال “شب های برره” شده چون در زمان پخش این سریال هر وقت از کارگردان آن سوال می کردند “آخر این سریال چه خواهد شد؟” پاسخی برای آن نداشت چراکه فیلم نامه هر قسمت از این سریال به صورت فی البداهه سر صحنه فیلم برداری نوشته می شد و پایان آن مشخص نبود.

این روزها هم شاهد اکران سریال “بورس برره” هستیم که کارگردان خوش ذوق آن معرف همه هست و نیازی به معرفی بیشتر ندارد. ایشان که کلاً همه کاره این سریال از خدمات تا تهیه کننده می باشد پاسخش در مواجه با سوال سهامداران مبنی بر زمان اتمام و نتیجه این تغییر قوانین، همانی است که کارگردان شب های برره می داد.

چراکه فیلم نامه تغییر قوانین بورس نیز هر روز در ساعت معاملات به صورت فی البداهه نوشته می شود و کسی از پایان آن و نتیجه ای که در بر دارد خبری ندارد.

به هر حال به نظر می رسد عید ۹۳ این کارگردان خوش ذوق قسمت های جذابی از این سریال را در تالار به نمایش گذارد که جز خنده و شادی مخاطبان هیچ نتیجه دیگری در بر ندارد. آرزو داریم خداوند متعادل طول عمر با عزت به این کارگردانان خوش ذوق عطا کند که خنده و شادی مخاطبانشان را در این روزهای پرکار و مشغله فراهم می کنند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.