نرم افزارحسابداری صدگان

دستورالعملی که جاده بورس را یکطرفه کرد.

0 584

حسابداراپ

به متولیان بازار سرمایه توصیه می شود که رویکرد بازار محور داشته باشند و به عرضه و تقاضای بازار احترام گذاشته و از صدور دستورالعمل های یک شبه به منظور حفظ برخی از شاخص ها پرهیز نمایند.


با گذشت حدود دو هفته از زمان اجرایی شدن ضوابط جدید معاملاتی، کارشناسان نسبت به مزایا و معایب آن اقدام به ارایه تحلیل ها و انتقادات متعددی کرده اند و بدین وسیله بورس نیوز آمادگی خود را برای انتشار این نظرات اعلام می دارد. آنچه که در ادامه آمده انتقادات و نظرات یکی از فعالان بازار سرمایه است که در ذیل شرح آن را می خوانید.

بازارهای مالی بر اساس انتشار، به دو بازار دست اول و دست دوم یا ثانویه تقسیم می­ شوند. کارکرد بازار مالی اولیه تامین مالی شرکت هایی است که برای بار اول اقدام به انتشار اوراق نموده­اند و به ازاء دریافت منابع مورد نیاز، مالکیت خود را طی سهام منتشره، به سرمایه گذاران منتقل می نمایند. کارکرد بازار ثانویه ایجاد بازار و فضایی است که این اوراق قابلیت نقل وانتقال داشته باشند. در واقع فلسفه ایجاد بازار ثانویه ایجاد قابلیت داد وستد برای اوراق منتشره بازار اولیه است. در حالی که این بازارها از حدود ۳۰۰ سال پیش در حال ایجاد بود، کمیسیون اوراق بهادار (سازمان بورس اوراق بهادار) برای بازارها شکل گرفت.

پندار سیستم

وظیفه این تشکل­ها ساختارمند نمودن بازارها، وضع قوانین، اعطای مجوزها، طراحی اوراق بهادار نوین و … به منظور تسهیل در کارکرد بازارهای مالی تعریف شد. دو اصل اساسی که فلسفه وجودی این بازارهاست نقدشوندگی و شفافیت است. یعنی اگر بازاری از این دو اصل دور باشد در کارکرد خود دچار مشکل می­شود. کمیسیون های بورس و اوراق بهادار سعی می­کنند با وضع دستورالعمل ها و قوانین موجبات شفافیت و نقدشوندگی بازارهای مالی را افزایش دهند.

حال سوال این است دستورالعمل معاملاتی اخیر به کدامیک از دو اصل فوق کمک می­کند؟ آیا دستورالعملی که فروش سهام را به شدت محدود کرده می­تواند به نقدشوندگی بازار کمک کند؟ آیا دستورالعملی که یک شبه بر بازار تحمیل می ­شود و مدت زمان اجرایی آن مشخص نیست به ابهامات بازار افزوده یا اینکه از بازار رفع ابهام کرده است؟ اگر به سرمایه گذاری پیشنهاد خرید دارایی را بدهید که بازده آن حدود ۱۴ درصد است(متوسط p/e بورس) در حالی که وی می­تواند سود روز شمار ۲۴ درصدی از بانک دریافت نماید (بازده مؤثر سود سیستم بانکی با پرداخت ماهانه) و از طرفی به وی بگویید که حق فروش آن دارایی را ندارید، برای خرید آن دارایی تبلیغ مثبت انجام داده­اید یا منفی؟ آیا انگیزه سرمایه گذارانی که با دیده کوتاه مدت و استفاده از نوسانات بازار (capital gain) اقدام به خرید سهام می کردند، در نظر گرفته شده و این دسته از سرمایه گذاران کماکان به فروش سهام خود امیدوارند؟ چرا سازمان بورس می بایست از وظیفه اصلی خود که ایجاد بستر مناسب و شفاف برای داد و ستد اوراق بهادار است دور شود و اهداف کوتاه مدت بهانه ای باشد که فلسفه وجودی بازارهای مالی نادیده گرفته شوند؟ در کجای قانون بازار سرمایه جلوگیری از ریزش شاخص وظیفه سازمان بورس تعریف شده است؟

در انتها به متولیان بازار سرمایه توصیه می شود که رویکرد بازار محور داشته باشند و به عرضه و تقاضای بازار احترام گذاشته و از صدور دستورالعمل های یک شبه به منظور حفظ برخی از شاخص ها پرهیز نمایند. نتیجه این دستورالعمل تبدیل کردن بورس به جاده­ای یکطرفه است که فقط می توانید در آن سهام بخرید و فروش سهام به شدت محدود است؛ در نتیجه فعالان اصلی بازار به حاشیه رفته و در این روزها کنج عافیت را به خرید سهامی که قابلیت فروش ندارد، ترجیح می دهند و ادامه این روند به جذاب شدن بازارهای دیگر منجر شده و در دراز مدت موجب رکود در بورس می گردد.

منبع : بورس نيوز


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.