- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ماليات و عوارض ارزش افزوده سال ۹۳ و تفكيك ضرايب آن

سازمان امور مالياتي کشور طي اطلاعيه اي خطاب به موديان نظام ماليات بر ارزش افزوده ، موضوع افزايش نرخ اين ماليات را در سال ۹۳ به هشت درصد ( ۸ % ) اعلام کرد.


به گزارش رسانه مالياتي ايران در متن اين اطلاعيه ذکر شده است: به موجب مفاد تبصره ( ۲) ماده ( ۱۱۷ ) قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مقرر گرديده ” دولت مکلف است نرخ ماليات برارزش افزوده را از سال اول برنامه ساليانه يک واحد در صد ( ۱% ) اضافه نمايد به گونه اي که در پايان برنامه به هشت ( ۸ % ) برسد .

سهم شهرداريها از نرخ مزبور سه در صد ( ۳ % ) و سهم دولت پنج در صد ( ۵ % ) تعيين مي شود “. اين اطلاعيه مي افزايد : ضمنا حکم بند ( ط ) تبصره ( ۹ ) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور مقرر نموده ” از ابتداي سال ۱۳۹۳ علاوه بر افزايش قانوني نرخ ماليات بر ارزش افزوده ، يک واحد در صد به عنوان ماليات سلامت به نرخ ماليات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه شود ” لذا با عنايت به احکام فوق الذکر ، نرخ ماليات و عوارض ارزش افزوده از ابتداي سال ۱۳۹۳ هشت درصد ( ۸ % ) خواهد بود.

در ادامه اين گزارش تاکيد شده است : به منظور اطلاع موديان از احکام مقرر قانوني و در راستاي اجراي دقيق قانون و مقررات ، يادآور مي شود کليه موديان مشمول نظام ماليات بر ارزش افزوده ، از ابتداي سال ۱۳۹۳ مکلف هستند در کليه مبادلات في ما بين ( عرضه کالاها و خدمات ) ماليات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ ( ۸ % ) هشت در صد { ( ۵،۳ % ) ماليات و ( ۲،۷ % ) عوارض } در صورتحسابهاي صادره درج و از خريداران وصول نموده و برابر مقررات به حسابهاي تعيين شده سازمان امور مالياتي کشور واريز نمايند.