نرم افزارحسابداری صدگان

ابهام جدی بازار سرمایه پس از فاز دوم هدفمندی

0 611

حسابداراپ

 قواعد جدید معاملاتی کارایی خود را از دست داده و این قواعد باید به روال عادی برگردد.

پندار سیستم

علی رحمانی، مدیرعامل سابق شرکت بورس ، عوامل شش‌گانه در افت بورس رادر گفت‌وگو با ایسنا  تشریح و اظهار کرد وضعیت فعلی بورس را موردتوجه قرار داد و با بیان اینکه شرایط فعلی بازار سرمایه متاثر از چندین عامل است، گفت: یک عامل شرایط رکودی اقتصاد کشور است که انعکاس آن، هم در گزارش عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها و هم در پیش‌بینی بودجه شرکت‌ها مشاهده شده است به طوری که ۴۵ درصد پیش‌بینی سود شرکت‌ها نسبت به سال ۹۲ کمتر بوده و ضمن اینکه شرکت‌ها برای سال ۹۲ تعدیل منفی دادند.
 وی با بیان اینکه برخی شرکت‌ها در ارایه پیش‌بینی سود خود محافظه‌کارانه رفتار کرده‌اند، افزود: به دلیل فشاری که از جانب دولت و مجلس به خصوص در صنعت پتروشیمی و صنایع معدنی وجود دارد شرکت‌ها پیش‌بینی سود خود را محافظه‌کارانه ارایه کرده‌اند. وی به دومین عامل افت بورس در روزهای اخیر اشاره کرد و ادامه داد: بخشی از کاهش بازار به دلیل اصلاح قیمت‌ها بوده است زیرا در ماه‌های گذشته قیمت برخی از سهام شرکت‌ها از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته بودند و در حال حاضر در حال اصلاح هستند. استاد دانشگاه الزهرا ادامه داد: بخشی دیگر از این افت ناشی از کاهش نقدینگی بازار است به طوری که برآورد شده بود از دو هزار میلیارد تومان اعتباری که در اختیار شرکت‌های کارگزاری بوده، اکنون این مبلغ به ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
 رحمانی با اشاره به اینکه بخشی از کاهش مربوط به اسفندماه است، عنوان کرد: از سوی دیگر قواعد معاملاتی جدید نیز در این کاهش بی‌تاثیر نبوده است به طوری که قواعد جدید معاملاتی در ابتدا خوب عمل کرد ولی در حال حاضر کارایی خود را از دست داده و موجب شده تا سهامداران حقوقی خریدهای خود را به تعویق بیندازند. وی تصریح کرد: تغییر قواعد معاملاتی برای کوتاه‌مدت مناسب بود ولی در حال حاضر باید اصلاح شده و به روال عادی برگردد زیرا مشکل نقدینگی در بازار وجود ندارد که قواعد معاملاتی به تبع آن تغییر کند. مدیرعامل سابق شرکت بورس اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را ابهام جدی برای بازار سرمایه دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه قرار است با اجرای این فاز کمک‌هایی به صنعت صورت گیرد اما اجرای فاز دوم هدفمندی مطمئنا باعث کاهش سودآوری شرکت‌ها می‌شود و با اجرای این فاز هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد.
وی عنوان کرد: این در حالی است که اگر شرایط کشور در سال ۹۳ خوب باشد و مذاکرات بین‌المللی به نتیجه برسد عرضه ارز بیشتر خواهد بود این در حالی است که دولت تمایل ندارد قیمت ارز افزایش یابد البته باید اجازه دهیم که هر ساله قیمت ارز تغییر کند. رحمانی در خصوص پیش‌بینی روند بورس در سال آینده اظهار کرد: امیدواریم وضعیت بورس در سال آینده بهتر از اسفند ماه باشد این در حالی است که ابهامات و ریسک‌های موجود در بازار سرمایه زیاد است بنابراین سرمایه‌گذاران باید با تحلیل نسبت به خرید و فروش سهم اقدام کرده و از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند. به گفته مدیرعامل سابق شرکت بورس، سودآوری ۱۲۰ درصدی بورس در سال‌جاری، در سال آینده تکرار نشده و چنین بازدهی در سال آینده اتفاق نخواهد افتاد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.