نرم افزارحسابداری صدگان

ضرورت تقویت بانک اطلاعاتی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی/ افزایش یک درصد به مالیات برای حمایت از بهداشت و درمان

0 642

حسابداراپ

برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی باید بانک اطلاعاتی را تقویت کرد، چرا که دلیل فرارهای مالیاتی عدم وجود سامانه اطلاعاتی است.


قاسم عزیزی  عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده طبق قانون در سال آینده ۸ درصد خواهد شد که از این مبلغ ۲.۷ درصد عوارض، ۴.۳ درصد مالیات و ۱ درصد به منظور حمایت از بهداشت و درمان است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قانون آمده بود که مالیات تا سال ۹۴ از ۳ درصد به ۸ درصد افزایش یابد، اما نمایندگان مصوب کردند که امسال هم یک درصد به منظور حمایت از بهداشت و درمان به مالیات سال ۹۳ اضافه شود که با این تفاسیر مالیات ارزش افزوده در سال ۹۴ به ۹ درصد خواهد رسید.

وی افزود: البته باید توجه داشت که مالیات بر ارزش افزوده به گونه ای نیست که هر واحد تولیدی ۸ درصد پرداخت کند، بلکه این پرداخت به صورت زنجیره ای از سوی مصرف کننده نهایی دریافت می شود.

پندار سیستم

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: زمانی که تولیدکننده مواد اولیه را خریداری می کند ۸ درصد از کل مبلغ را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده می پردازد، اما زمانی هم که محصول را می فروشد مالیات پرداخت شده را از خریدار دریافت می کند و تنها مالیات بر سود خود را می پردازد، این گونه مالیات از سوی آخرین خریدار پرداخت خواهد شد.

عزیزی ادامه داد: با این تفاسیر مبلغ مالیات بر ارزش افزوده به گونه ای بوده که مصرف کننده نهایی پرداخت کننده مالیات است و تولیدکننده فقط مالیات سود را پرداخت می کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت مالیات کمکی به تولید خواهد کرد نیز اظهار داشت: در بحث فاز دوم قانون هدفمندی که از سال آینده اجرا می شود، ارقامی برای حمایت از تولید دیده شده که این رقم ۳۰ درصد از منابع حاصل از هدفمندی است، لذا با این حمایت می توان تولید را تا حدی رونق بخشید.

وی همچنین با اشاره به معضل فرارهای مالیاتی و لزوم مبارزه با آن بیان داشت: با تقویت بانک اطلاعاتی می توان راه فرارهای مالیاتی را بست، چون آنچه مهم است گستره مالیاتی بوده که باید گسترده تر شود، از همین رو قانون مالیاتهای مستقیم در دست بررسی بوده و طرح جامعه مالیاتی نیز از سوی سازمان مالیاتی تهیه شده است، از این طریق می توان تا حد بسیاری راه را برای فرارهای مالیاتی مسدود کرد، چرا که همه افراد باید بر اساس درآمد مالیات پرداخت کنند.

وی در رابطه با ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی نیز گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی که خواسته مقام معظم رهبری نیز هست باید تا حد توان از اتکا به فروش سرمایه کاست و با افزایش تولید و درآمد، منابع لازم برای هزینه های جاری کشور را تامین کرد.

نماینده مردم شازند در مجلس تصریح کرد: از این رو باید تلاش شود که با تکمیل بانک اطلاعاتی و گسترش پوشش مالیاتی، پرداخت نکردن مالیات از اقتصاد ایران حذف شود تا منابع درآمدی دولت هم افزایش یابد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.