- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شد.

کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با رأی موافق نمایندگان به تصویب رسید.


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۸ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی به کلیات لایحه اصلاح قانون مالیت های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن رأی مثبت دادند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در بیان ضرورت تصویب کلیات این طرح گفت: با تصویب و اجرای این طرح سهم مالیات های مستقیم در تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد.

رحیم زارع افزود: فاصله زیادی بین مالیات های پیش بینی شده با درآمدهای وصولی کاهش می یابد و پیش بینی واقعی از سهم مالیات در درآمدهای کشور خواهیم داشت.

به گفته نماینده مردم آباده، بواناتو خرمبید در مجلس شورای اسلامی این طرح ضمانت اجرایی دارد در اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی و برخی اصنافی که در پرداخت مالیات مقاومت می کردند.

حسین زاده بحرینی عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس در ضرورت تصویب کلیات این طرح گفت: زمان زیادی برای بررسی این طرح صرف شده است و برای گذر از سیستم سنتی مالیات به مدرن نیازمند تصویب کلیات این طرح هستیم.

گفتنی است این طرح با ۱۵۸ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.


درآمد شهرداری‌ها با اصلاح قانون مالیاتی کاهش می‌یابد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم میزان صدور پروانه و در نهایت درآمد شهرداری ها کاهش می یابد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (سه شنبه ۸ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن افزود: در این لایحه بر ثروت اشخاصی که ثروت آنها بیش از ۲۰ میلیارد ریال باشد مالیات وضع می شود اما هیچ ابزاری برای تشخیص اموال و دارایی آنها در نظر گرفته نشده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: این لایحه باعث فرار سرمایه ها از کشور و کاهش نقل و انتقالات مسکن و رکود بازار مسکن می شود.

وی گفت: در این لایحه گرفتن مالیات از نهادها و آستان های مقدس و بنیادهای تحت نظر رهبری مطرح شده است که به معنای افشا شدن کارهای محرمانه برخی ارگان هاست و این با اصول قانون اساسی مغایر است.

در ادامه محمود شکری به عنوان دومین مخالف گفت: با تصویب این لایحه درآمدهای مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارث از مجموع درآمدهای مالیاتی حذف می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این لایحه مشخص نیست که درآمدهای مالیاتی به میزان ۵۵ هزار میلیارد تومان را چگونه می خواهند وصول کنند.

نماینده مردم تالش نسبت به اصلاحات مکرر قانون مالیاتی انتقاد کرد و گفت: در تمام دنیا قانون مالیاتی باثبات ترین قانون است چرا که سرمایه گذاران باید تکلیف خود را با نظام مالیاتی بدانند.

وی از نمایندگان مجلس خواست تا به کلیات این لایحه رأی ندهند، چرا که نیاز است در فرصت مناسب تر و با اخذ نظر فعالان اقتصادی این لایحه بازبینی شود.

محمدحسن آصفری نیز به عنوان سومین مخالف گفت: تصویب این لایحه به فرار سرمایه ها از کشور کمک می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اجرای قانون مالیاتی پس از ۳ سال از تصویب آن گفت: در حال حاضر هیچ بانک اطلاعاتی از درآمد مردم و شرکت ها نداریم و نرم افزاری موجود نیست.

به گفته نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی این لایحه آثار تورمی دارد و نیازی به ارائه آن نبود و دولت می توانست پیشنهادش را در قالب استفساریه ای مطرح کند.

وی افزود: بنگاه های اقتصادی به طور معمول مالیات خود را پرداخت می کنند، اما کسانی مانند شهرام جزایری و بابک زنجانی که یک شبه میلیاردر می شوند از دادن مالیات فرار می کنند که باید برای آنها قانونی نوشته شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست تا به طرح ها و لوایحی که یک شبه طراحی می شوند، رأی ندهند.