نرم افزارحسابداری صدگان

چرا بانك مركزي نرخ سود تسهيلات را بي‌خبر افزايش داد؟

0 493

حسابداراپ

شورای پول و اعتبار در جلسه‌ای که طی ماه‌های اخیر داشت بانک‌ها را در این زمینه آزاد گذاشته است.» وی افزود:«در آن جلسه به بانک‌ها اجازه داده شد که به‌صورت توافقی با یکدیگر نرخ سود تسهیلات را افزایش دهند.


ديروز مشخص شد كه بانك‌هاي خصوصي و دولتي حدود دو ماه است كه نرخ سود تسهيلات خود كه به مشتري ارايه دادند را افزايش داده و به ۲۶ درصد رسانده‌اند. اين در حالي‌است كه پيش از اين بانك‌هاي سودي كه براي تسهيلات خود از مشتري دريافت مي‌كردند چيزي در حدود ۲۱ درصد بود. با اين وجود اما بانك مركزي تصميم گرفته كه نرخ سود تسهيلات بانك‌ها را بي‌خبر و بدون اطلاع‌رساني افزايش دهد و در اين زمينه مشتريان را آگاه نكند.  

پندار سیستم

يك عضو شوراي پول و اعتبار هم اين خبر را تاييد كرده و گفته بانك مركزي از بانك‌ها و شوراي پول و اعتبار خواسته كه اين موضوع را علني و رسانه‌اي نكند. محمد حسن‌نژاد عضو ناظر شورای پول و اعتبار در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که آیا اخذ سود ۲۶درصدی توسط بانک‌ها برای تسهیلات بانکی با مجوز شورای پول و اعتبار بوده است یا خیر اينطور گفته:«شورای پول و اعتبار در جلسه‌ای که طی ماه‌های اخیر داشت بانک‌ها را در این زمینه آزاد گذاشته است.» وی افزود:«در آن جلسه به بانک‌ها اجازه داده شد که به‌صورت توافقی با یکدیگر نرخ سود تسهیلات را افزایش دهند.»

این عضو ناظر شورای پول و اعتبار با تأکید بر اینکه هدف شورا از این مجوز نزدیک شدن سود تسهیلات مبادله‌ای و مشارکتی بوده است، تصریح کرد:«به همین منظور شورا مجوز داد که بانک‌ها سود تسهیلات مبادله‌ای را تا ۲۰ درصد و مشارکتی را تا ۲۶ درصد افزایش دهند.» وی البته این را هم گفت که شورای پول و اعتبار مجوز افزایش نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری را نیز به بانک‌داران دولتی و خصوصی داده است. حسن‌نژاد درباره علت عدم اطلاع رسانی درباره این مجوز شورای پول و اعتبار به بانک‌ها گفت:«شاید به‌دلیل آثار روانی بانک مرکزی تشخیص داده که اطلاع رسانی در این زمینه انجام نشود.»

به نظر مي‌آيد كه بانك مركزي اين روزها به شدت درگير متعادل كردن وضعيت تسهيلاتي و سوددهي بانك‌هاست و تصميماتي از اين دست هم به همين منظور صورت مي‌گيرد. گفتني‌است كه ماه‌هاست شعب بانك‌ها به دليل فقدان منابع لازم، از ارايه تسهيلات هميشگي به متقاضيان و مشتريان خود معذورند و روند تسهيلات‌دهي چه به منظور وام ازدواج و چه به منظور خريد كالاها و خودرو با در بسته روبه‌رو شده است. از همين‌رو بانك مركزي تصميم گرفته كه نرخ سود تسهيلات بانك‌ها را افزايش دهد تا از اين مسير شايد اميدواري بيشتري در ميان بانك‌هاي خصوصي و دولتي كشور به وجود بيايد. البته مشخص نيست كه آيا بانك مركزي تصميماتي هم براي جلب رضايت مشتريان اتخاذ خواهد كرد يا خير؟!


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.