- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

پذیرش عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در سازمان بین‌المللی XBRL

باتوجه به راه‌اندازی فاز اول پروژه پیاده‌­سازی XBRL در بازار سرمایه ایران که از سوی سازمان بین‌المللی XBRL به عنوان دومین پروژه اجرا شده در خاورمیانه به رسمیت شناخته شده و همچنین گسترش تعاملات سازمان بورس با این سازمان و فضای مثبت ایجاد شده در سطح بین‌المللی، عضویت مستقیم سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در این سازمان بین‌المللی مورد موافقت قرار گرفته که فرآیندهای اجرایی آن در دست اقدام است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، دکتر علی عبداللهی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اعلام این خبر گفت: این عضویت امکان مشارکت سازمان در تمامی کمیته‌های فنی و تخصصی را فراهم کرده و سازمان صاحب حق رای در تصمیمات این سازمان خواهد شد.

وی افزود: ایجاد فرصت‌های همکاری و ارتباطات بین‌المللی، دستیابی به آخرین دستاوردهای فنی XBRL و فراهم­‌سازی زمینه تشکیل حوزه ملی ایران ازجمله دیگر دستاوردهای این عضویت می باشد که بنا به توصیهاین سازمان پذیرش و پیاده‌سازی XBRL توسط سایر بخش‌های تجاری و اقتصادی کشور مانند بانکداری، مالیاتی و سایر بخش ها باعث تسریع در تشکیل حوزه ملی ایران خواهد شد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: بر این اساس، سازمان بورس و اوراق بهادار تعاملات خوبی با سازمان بین­‌المللی XBRL آغاز کرده تا بتواند از تجارب آنها در ارتباط با پیاده‌­سازی این استاندارد در مقیاس وسیع بهره‌­گیری کند.

وی یادآور شد: مقر اصلی این سازمان در کشور آمریکا بوده و  سازمان‌های زیادی از ۶ قاره عضو مستقیم سازمان XBRL هستند. اعضای این سازمان در پذیرش، بهبود تکنولوژی و کلیه فرصت‌های مرتبط با XBRL پیشرو هستند. این در حالی است که نهاد نظارتی بورس سنگاپور، نهاد نظارتی بورس قطر، بورس استانبول و بانک اندونزی برخی از اعضای مستقیم قاره آسیا در این سازمان بین‌المللی هستند.