- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

«جامعه» نظارت بر حسابداران را افزايش مي‌دهد

دبيركل جديد جامعه‌ حسابداران رسمي با تشريح برنامه‌هاي جاري اين تشكل حرفه‌اي، گفت: حمايت، هدايت و نظارت بر حسابرسان را در سرلوحه كارها قرار مي‌دهيم.


محمدتقي شيرخاني گفت: رخدادهاي اقتصادي سال‌هاي گذشته، از فساد سه هزار ميليارد توماني تا پرونده‌هاي مالي اخير، همه نشان از ضرورت حضور بيشتر حسابرسان و نظارت دائمي آنها بر عملكرد واحدهاي اقتصادي بزرگ و متوسط دارد.
وي اظهار كرد: نخستين وظيفه ما داشتن بيشترين تعامل با دستگاه‌هاي اجرايي دولت و سازمان‌هايي مانند سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان امور مالياتي، بازرسي كل كشور و… است تا اين نهاد‌ها از گستره خدماتي كه حسابداران حرفه‌اي ارائه مي‌كنند، آگاه‌تر شوند.
دبير كل «جامعه» افزود: شوراي عالي «جامعه» و هيات‌مديره‌هاي وقت، با هماهنگي با وزارت امور اقتصادي و دارايي، همه تلاش خود را براي تدوين استراتژي مناسبي براي اين تشكل حرفه‌اي برداشته‌ و در اين زمينه كم‌وبيش به موفقيت‌هايي رسيده‌اند. بديهي است كه هيات مديره جديد هم در چارچوب راهبردها و سياست‌گذاري‌هاي عمومي شوراي عالي و در استمرار و تكميل تلاش هيات مديره‌هاي قبلي بايد گام بردارد.
شيرخاني درباره برنامه‌هاي اين دوره براي ارتقاي جايگاه جامعه حسابداران رسمي، اظهار كرد: برنامه‌هاي هيات مديره جديد در چارچوب برنامه راهبردي مصوب شوراي‌عالي جامعه و نيز استمرار و تعميق بيشتر تلاش‌هاي مديران پيشين، در سه محور حمايت از حسابداران رسمي، هدايت آنان و نظارت مناسب بر عملكردشان قرار دارد.
دبيركل جامعه حسابداران رسمي، بيان كرد: در كنار اقدامات صنفي ـ رفاهي ما بايد مجموعه‌اي از سياست‌هاي مستمر براي شناساندن خدمات اطمينان‌بخشي كه حسابداران رسمي انجام مي‌دهند در سطح عمومي جامعه انجام دهيم و اين نيازمند تعامل مستمر با دولت، مجلس و قوه قضائيه است. كاهش ريسك محيطي فعاليت حسابداران رسمي با توجه به توقعات استفاده‌كنندگان از خدمات جامعه، بخش عمومي و نهادهاي نظارتي است كه شرط ضروري آن تاكيد بر استقلال حرفه‌اي حسابرسان است.
شيرخاني در مورد اقدامات هدايتي و نظارتي، گفت: هدايت و نظارت دو محور ديگري است كه سرلوحه كارمان قرار داده‌ايم. منظور از هدايت، ارتقاي سطح دانش حرفه‌اي حسابداران رسمي است.
وي تصريح كرد: در دوره جديد فعاليت، بيش از گذشته بر امر آموزش و اطلاع‌رساني تاكيد داريم. علاوه‌بر آن، هم بر تعامل‌مان با جوامع حرفه‌اي بين‌المللي اضافه مي‌كنيم و هم دامنه و مباحث كارشناسي در نشريات حرفه‌اي خود را گسترش مي‌دهيم.
دبيركل جامعه حسابداران رسمي اظهار كرد: سلب اعتماد مردم از كيفيت فعاليت حسابداران رسمي بيشترين ضربه را به حيات درازمدت اين تشكل حرفه‌اي مي‌زند. به همين منظور جامعه حسابداران بايد به‌طور دائم به نظارت بر فعاليت حسابداران و كنترل كيفيت دائمي خدمات حسابرسي بپردازد.
منبع : فارس