نرم افزارحسابداری صدگان

آخرين اخبار وتحليلهاي بورس

0 543

حسابداراپ

توصیه به سهامدارانی که میخواهند از بورس بروند.

شاخص بورس این روزها برخلاف روند گذشته که هر روز گزارش‌هایی از رشد قابل توجه بورس منتشر می‌شد، هر روز رو به کاهش است؛ تا جایی که در نزدیکی‌های کانال ۷۸ هزار واحد قرار گرفته است.

این در حالی است که شاخص کل بورس در روندی که طی یکی، دو ماه اخیر به خود گرفته بود، حتی تا نزدیکی‌های کانال ۹۰ هزار واحد هم اوج گرفته بود، اما به یکباره این روند نزولی شد و حالا فقط روزهای کابوس بورس را شاهد هستیم..
شاهین شایان آرانی تحلیلگر ارشد بورس درباره دلایل افت شاخص بازارسرمایه با بیان این‌که افت شاخص کل بورس در مدت اخیر طبیعی بوده است به اقتصادپرس گفت: همواره شاخص کل بورس توسط سهام‌داران به عنوان معیاری برای سنجش در نظر گرفته می‌شود.
وی افزود: حجم محدود شرکت‌ها، ثابت بودن شاخص و شناور نبودن آن، معیاری درست برای سنجش واقعی بازار سرمایه نیست، ولی توجه و دقت روی آن و افت‌وخیزهای شاخص کل، باعث تلاظم در بازار می‌شود.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این موضوع موجب شده که سهام‌هایی با EPSمنفی که در نتیجه شایعه‌ها در بازار با افزایش مواجه شده‌اند، در زمان افت شاخص، سهامداران آنها نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.

پندار سیستم

شایان‌آرانی با اشاره به این‌که بعضی از سرمایه‌گذاران که به‌طور غیرکارشناسی و به منظور دستیابی به سود بالا در کوتاه‌مدت وارد بازار سرمایه می‌شوندعنوان کرد: این گروه از سرمایه‌گذاران به‌علت این‌که اطلاعات دقیق و درستی از بازار سرمایه و نحوه عمل در بازار ندارند، با هم اتفاق منفی‌ای در بازار، سرمایه‌های خود را که به‌طور هیجانی وارد بازار کرده‌اند، از بازار خارج می‌کنند. وی در عین حال با انتقاد از نبود ثبات تصمیم‌ها در بازار سرمایه متذکر شد: نبود امنیت و اطمینان در میان فعالان بازار سهام، چشم‌اندازی است که فعالان بازار در بورس متصور می‌شوند و اگر دولت به این موضوع توجه نکند، به‌طور قطع با کاهش بیشتر سرمایه‌ها از بورس مواجه می‌شوند.
کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تغییر مدام تصمیم‌ها و نبود ثبات نسبی در تصمیمات اقتصادی، از جمله عواملی است که منتهی به فرار سرمایه می‌شود. این در حالی است که منافع میلیون‌ها نفر در بازار سرمایه در گرو تصمیم‌های اقتصادی دولت و مجلس است و سود و زیان آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
شایان‌آرانی درادامه گفتگوی خود اظهار داشت: در حال حاضر که نرخ خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه باعث منفی شدن شاخص بورس شده است، با سهامداران بسیاری روبه‌رو خواهیم بود که به هیچ‌وجه نخواهد توانست برنامه‌ریزی بلندمدت برای آینده خود داشته باشند و همیشه به این موضوع فکر می‌کنند که آیا از این قبیل تصمیمات در سال آینده هم منجر به افت و تلاطم بازار می‌شود ؛ این یعنی یک نوع نااطمینانی.


نظر یک کارشناس در مورد ریزش شاخص بورس
فارس نوشت:

موسی داداش‌زاده – کارشناس بورس طی یادداشتی به دلایل ریزش شاخص کل اشاره کرد. او نوشته است:

طی دو ماه گذشته اتفاقاتی در حوزه اقتصاد کشور رخ داد که صدمه اصلی آن به بورس و سهامدارانش رسید. این اتفاقات را می‌توان در حوزه مصوبه‌های مجلس و اقدامات دولت تعریف کرد. اگر بنا باشد که یک سیر تاریخی را در سقوط شاخص بورس به تصویر کشاند باید به چهار عامل اصلی در سقوط شاخص بورس اشاره کرد.

اولین عامل، عدم مدیریت و مهندسی پیام از سوی بانک مرکزی در اعلام خبر افزایش وام مسکن بود. در حالی که شاخص بورس به مدد رفع تحریم‌های صنایع بانکداری، پتروشیمی و خودرویی با شیب ملایم به سمت ۹۰هزار واحد در حرکت بود اولین اقدام تامل برانگیز دولت موجب ریزش سرمایه از بازار بورس شد. بانک مرکزی در تاریخ ۱۷ دیماه با اعلام افزایش وام مسکن به رقم ۵۰ میلیون تومان، برخی از سهامداران را به وسوسه سوداگری در بخش مسکن انداخت و موجب خروج بخشی از سرمایه بورس شد. علی‌القاعده با افزایش وام مسکن، شرکت‌های ساختمانی بورس باید رشد چشمگیری می‌کردند اما خروج سرمایه سهامدارانی که تحت تاثیر جو روانی وارد بورس شده‌ بودند موجب افت فاحش ارزش شرکتهای ساختمانی شد. شاهد مثال این مسئله، کاهش ارزش نماد ثتران (سرمایه گذاری مسکن تهران) از ۴۲۹۰ ریال به ۲۲۶۰ ریال بود که نصف شدن سرمایه سهامداران این بخش را به دنبال داشت. در واقع مدیریت نکردن زمان اعلام افرایش وام مسکن از سوی بانک مرکزی موجب بروز نوسان منفی در بورس و زیان سهامداران شد. شاید اگر اعلام این مسئله به سال ۹۳ موکول می‌شد، تبعات کمتری در بازار بورس بر جای می‌گذاشت.

مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در افزایش بهره مالکانه در تاریخ ۲۴ دی ماه (یک هفته پس از اعلام افزایش وام مسکن) دومین تاثیر منفی بر بورس بود. بر طبق مصوبه مجلس، بهره مالکانه شرکت‌های تولید کننده سنگ آهن از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد رسید. بر اساس این مصوبه، مالیات تولیدات معدنی کشور ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت. از این‌رو سود پرداختی شرکت‌های معدنی به نصف رسید و موجب بروز نگرانی در میان سهامداران این صنعت شد. همین مصوبه و رسانه‌ای شدن آن تاثیر منفی زیادی بر سه غول معدنی بورس یعنی چادرملو، گل گهر و سنگ آهن مرکزی گذاشت و سهامداران این بخش را وادار به خروج سرمایه از بورس کرد.

سومین عامل، اینبار نه از سوی دولت بلکه دوباره از سوی مجلس بود. افزایش نرخ خوراک پتروشیمی از ۲.۵ سنت به ۱۵ سنت که بهارستان نشینان آن را تصویب و از آن به شدت دفاع کردند، موجب لرزه بر بورس شد. همگان بر این مسئله اذعان دارند که با رفع تحریم‌های صنعت پتروشیمی، صادرات مواد پتروشیمی به اروپا از سر گرفته شده و موجب شکوفایی این صنعت خواهد شد. یادمان باشد که رهبر مدبر و فرزانه انقلاب همواره مسئولان نفتی کشور را از خام فروشی برحذر می‌داشتند اما به عقیده برخی از کارشناسان، مصوبه مجلس همسویی لازم با نظر رهبر انقلاب را ندارد. هم‌اکنون صنعت پتروشیمی ۴۰ درصد حجم مالی بورس را تشکیل داده است و کوچکترین نوسان در این بخش، بر تمامی بخش‌های بورس تاثیر گذاشت. با اجرایی شدن این مصوبه، ارزش سهام پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی که از سوخت متان استفاده می‌کنند افت خواهند کرد چرا که در سود پرداختی به سهام‌دارانشان تاثیر منفی خواهد داشت. اگر چه برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که پایین بودن نرخ خوراک پتروشیمی در برخی مواقع، موجب سودآوری هنگفت برای برخی از افراد سودجو شده و مفسده آور است اما باید به خاطر داشت که افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت خوراک پتروشیمی، اجرای طرح‌های پتروشیمی را مقرون به صرفه نخواهد کرد و تاثیر منفی آن بر پتروشیمی حتمی است.

از این‌رو بهتر بود مجلس محترم فرمول بهتری برای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ارائه می‌دادند. داریوش اسماعیلی ، عضو کمیسیون تلفیق معتقد است دولت باید نرخ خوراک گاز پتروشیمی را به گونه‌ای قیمت‌گذاری کند که نرخ بازگشت سرمایه داخلی آنها تا ۲۵ درصد شود.

نکته جالب اینجاست که افزایش مالیات بهره مالکانه در بخش صنعت ۱۰۰ درصد بود اما افزایش قیمت سوخت در بخش پتروشیمی که پیشانی بورس به حساب می‌آید بیش از ۶۰۰ درصد است و این یعنی افت پتروشیمی کشور و ایجاد فرصت برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به ویژه قطر و عربستان.

هم‌اکنون ارزش ریالی اکثر شرکت‌های پتروشیمی در بورس بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است و اکثر سهام‌داران این بخش در صف فروش سهام‌های خود هستند. نکته مهم‌تر اینکه صف فروش سهام‌داران پتروشیمی و پالایشگاهی بر سایر صنایع بورسی اعم از صنعت بانکداری، صنعت غذایی و دارویی و صنایع الکترونیکی هم تاثیر فراوانی گذاشته است و موجب کاهش ارزش سهام در همه بخش‌های بورس شده است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی این مصوبه موجب غیر اقتصادی شدن برخی از پروژه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی می‌شود و فرصت رقابت با قطر در منطقه پارس جنوبی از دست خواهد رفت.

در طی هفته گذشته، بانک مرکزی اعلام کرد که اوراق مشارکت با سود ۲۳ درصدی را در سه بانک ملت، تجارت و صادرات توزیع می‌کند. با این اقدام، اکثر سهام‌دارانی که سهام خود را در معرض ضرر و زیان می‌بینند ترجیح می‌دهند به همان سود ۲۳ درصدی اوراق مشارکت قانع شوند و قید سهام‌داری در بورس را بزنند.

بی تردید تا پایان عرضه اوراق مشارکت، کاهش ارزش سهام را بازار بورس را شاهد خواهیم بود.

رسانه‌ای شدن این اقدام باعث کاهش مجدد شاخص و ورود آن به کانال ۷۹۰۰۰ واحدی شد. ای کاش دولت محترم آقای روحانی که ملقب به تدبیر و امید است اجازه افزایش وام مسکن و توزیع اوراق مشارکت در سال ۹۲ را نمی‌داد و آنرا به سال آتی موکول می‌کرد.



بازگشت دوباره بورس به روند رشد تا ۲ هفته آینده

یک کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی بازگشت دوباره بازار سرمایه به روند رو به رشد خود تا دو هفته آینده گفت: در حال حاضر قیمت سهام برخی شرکتهای بورسی به زیر ارزش ذاتی آنها رسیده که برای خرید شرایط خوبی را دارند.

یک کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی بازگشت دوباره بازار سرمایه به روند رو به رشد خود تا دو هفته آینده گفت: در حال حاضر قیمت سهام برخی شرکتهای بورسی به زیر ارزش ذاتی آنها رسیده که برای خرید شرایط خوبی را دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، اصغر برزویی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به این که پس از هر رشد زیادی در بازار سرمایه باید منتظر افت زیاد هم بود گفت: روانه شدن نقدینگی جامعه به سمت بازار توسط غیرحرفه‌ای‌ها که سود خوبی هم نصیب آنها کرد باعث رشد هیجانی شاخص و قیمتها در بورس شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تصمیمات غیرمنطقی مجلس به ویژه در بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز از جمله عوامل اثر گذار بر روند نزولی این روزهای بازار سرمایه است که نشان از عدم ثبات سیاستگذاری در اقتصاد دارد.

وی با اشاره به این که پول و دارایی‌های مالی ترسو است و به سمت امنیت می‌رود اضافه کرد: طولانی شدن تصویب مباحث بودجه‌ای مربوط به بازار سرمایه در مجلس، حوصله بازار را سر برد.

برزویی با پیش بینی بازگشت دوباره بازار سرمایه به روند رو به رشد خود تا دو هفته گفت: در حال حاضر قیمت سهام برخی شرکتهای بورسی به زیر ارزش ذاتی آنها رسیده که برای خرید شرایط خوبی را دارند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با تاکید بر این که در بورس آینده را می‌خرند، به سهامداران توصیه کرد: سرمایه‌گذاران با استفاده از مشاوره‌های خوب نسبت به خرید و فروش سهام اقدام و از بروز رفتار هیجانی جلوگیری کنند.

وی افزود: بهتر است در این شرایط حقوقی‌ها نیز قدری هوای سهامداران خرد و حقیقی را داشته باشند و در مجموع خریداران وضعیت گذشته، حال و آینده سهام مورد نظر را برای خرید بررسی کنند.



دلایل ریزش شاخص ها در تالار شیشه ای/بازگشت مجدد بازار سرمایه به مدار صعود در آینده نزدیک

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره دلایل روند سقوط شاخص های بورس،گفت: شاخص بورس در روزهای اخیر به دلیل تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها با افت مواجه بوده است اما پیش بینی می شود بعد از گذشت زمان دوباره شاخص بازار سرمایه صعودی شود.

محمود شکری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت افزود: باید پذیرفت بخش قابل توجهی از معاملات بازار بورس به سهام شرکت های پتروشیمی مربوط می شود و بخشی از صعود شاخص بورس در ماههای گذشته به دلیل معاملات سهام این شرکت ها بوده است.

نماینده مردم تالش و رضوان شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت که موضوعاتی که در یک ماه گذشته درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها مطرح شد بر قیمت سهام این شرکت ها تاثیر گذار بوده و طبیعی است این موضوع در روند نوسانات شاخص بورس نیز موثر است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: پیش بینی می شود بعد از تطبیق شرکت های پترورشیمی با این شرایط و گذشت زمان، دوباره شاخص بورس صعودی خواهد شد، البته نباید فراموش کرد که در حال حاضر فعالان بازار بورس درانتظار منطقی شدن وضعیت بازار هستند.

شکری افزود: این احتمال وجود دارد خرید و فروش سهام تا مدتی کم رونق شود اما در دراز مدت این بازار دوباره رونق خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا رشد شاخص بورس در ماههای گذشته حبابی بوده است، گفت: قبول ندارم رشد شاخص بورس کاذب بوده است به دلیل اینکه اگر صعود شاخص بورس حبابی بود بعد از گذشت  دو یا سه ماه سقوط می کرد این درحالی است که در طول یک سال گذشته در بیشتر روزها شاخص بورس رشد کرده است.

شکری تصریح کرد: افزایش نرخ بهره مالکانه معادن نیز در کاهش شاخص بورس یکی از عوامل تاثیر گذاربوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور درخصوص نقش تعیین نرخ اوراق مشارکت در کاهش شاخص بورس شدگفت:با توجه به تورم موجود، تعیین نرخ اوراق مشارکت تاثیر قابل توجهی در کاهش شاخص بورس نداشته است.


 

 
محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.