نرم افزارحسابداری صدگان

قانون بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان تمدید نمی‌شود.

0 880

حسابداراپ

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی آخرین مهلت استفاده از قانون بخشودگی جرایم را ۱۹ دی ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: تاریخ بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان پس از این تاریخ غیرقابل تمدید است و تنها در زمان اعلام شده اجرایی می‌شود. در سال آینده نیز در قانون برنامه بودجه پیش‌بینی نشده است.


به گزارش اداره‌کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، محمد حسن زدا در جمع خبرنگاران به قانون بخشودگی جرایم اشاره کرد و گفت: زمان اجرای این قانون ۱۹ دی ماه سال جاری به پایان می‌رسد و به هیچ وجه قابل تمدید نخواهد بود، به همین دلیل از کارفرمایان صنعتی، کشاورزی و صنفی دعوت می‌کنیم که تا قبل از پایان مهلت باقی مانده برای استفاده از قانون بخشودگی جرایم به شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور مراجعه کنند.

به گفته معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، این سازمان تا پایان شهریور ماه امسال با دریافت ۵۲۴ میلیارد تومان اصل حق بیمه، ۳۳۳ میلیارد بخشودگی جرایم کارفرمایی را اجرا کرده است. همچنین میزان مطالبات سازمان تامین اجتماعی  ۴ هزار میلیارد تومان و کل جرائم مربوط به تاخیر در پرداخت حق بیمه نیز ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان است.

زدا با اشاره به اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارفرما در سراسر کشور وجود دارد، گفت: بسیاری از کارفرمایان دارای مانده بدهی به سازمان تامین اجتماعی هستند و با توجه به اینکه قانون بخشودگی جرائم در سال‌های قبل نیز اجرایی شده است، این تصور وجود دارد که قانون بخشودگی جرائم در آینده نیز اجرا می‌شود.

زدا اجرای قانون بخشودگی جرائم در وضعیت فعلی را دارای ایراد ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر برای کارفرمایان خوش حساب اقدامی انجام نمی‌شود.

وی در مورد بیمه کارگران ساختمانی نیز گفت: تا پایان سال ۹۲ بر اساس قانون، مکلف هستیم که ۸۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و علی رغم تخصیص بخش اندکی از اعتبارات توانستیم ۷۵۰ هزار نفر از آنان را تحت پوشش قرار دهیم و به محض دریافت باقی‌مانده اعتبارات اختصاص یافته، ۵۰ هزار نفر باقیمانده را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: حق بیمه کارگران ساختمانی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از اول تیرماه ۹۲ به بعد از محل مالیات بر ارزش افزوده و از طریق سازمان امور مالیاتی دریافت می‌شود. در سال جاری بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تحت پوشش قرار گرفتن ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی جدید مبلغ ۹۰۰میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است که تاکنون از این مبلغ تنها ۳۰۰ میلیارد تومان دریافت شده و با وجود دریافت این اعتبار اندک ۱۵۰ هزار نفر کارگر ساختمانی جدید تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

زدا اظهار امیدواری کرد که با دریافت ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار باقی‌مانده؛ امکان استفاده ۵۰ هزار کارگر ساختمانی دیگر تا پایان سال فراهم شود.

پندار سیستم

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در خصوص افزایش مرخصی زایمان نیز گفت: تا زمانی که اعتبار مورد نیاز برای اجرای این موضوع پیش بینی نشده باشد، امکان اجرای آن توسط سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد. اجرای این گونه قوانین نیازمند تخصیص اعتبارات مربوطه است و یکی از دلایل تاخیر در اجرای این چنین قوانینی می‌تواند عدم تخصیص بار مالی باشد.

زدا در مورد بازنشستگی افراد دارای ۶۰ سال سن با کمتر از ۱۰ سال سابقه نیز گفت: منابع مربوط به اجرای قانون بازنشستگی با کمتر از ۱۰ سال سابقه؛ از محل یک در ده هزارم حق الثبت اموال غیرمنقول پیش‌بینی شده است.

 وی ادامه داد: این قانون با توجه به اینکه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، لازم الاجرا است و ما نیز مقدمات اجرای آن را فراهم کرده‌ایم و منتظر تخصیص اعتبارات لازم برای آن هستیم.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در ادامه در مورد افرادی که طی مدت مشخصی شاغل بوده و حق بیمه آنها توسط کارفرما یا سازمان مربوطه پرداخت نمی‌شود، اظهار کرد: بخشنامه ۵۳۹ به واحدهای نام‌نویسی شعب تامین اجتماعی در راستای پیگیری حقوق این گروه از کارگران صادر شده است.

زدا اظهار داشت: کارگرانی که طی سالیان گذشته شاغل بوده و به هر دلیل کارفرمایشان نتوانسته حق بیمه آنها را به واحدهای سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند، می‌توانند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی سراسر کشور نسبت به پیگیری حقوق قانونی خود اقدام کرده و فرم مربوطه را برای احیای سوابق گذشته خود دریافت کنند.

زدا در مورد بیمه زنان سرپرست خانوار، تاکید کرد: در قانون بودجه سال ۹۳ پیش‌بینی شده است که از محل اعتبارات دولت، ۱۰۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد تا از این محل، ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار توسط صندوق بیمه عشایری و سازمان تامین اجتماعی تحت پوشش قرار گیرند.

وی از تدوین آیین‌نامه بیمه زنان سرپرست خانوار در این وزارتخانه خبر داد و عنوان کرد: در این رابطه مباحثی همچون شرط سنی، سابقه کاری و سهم هر صندوق از تعداد بیمه‌شدگان در حال بررسی است، اما تدوین آیین‌نامه تقریبا در حال اتمام است.

زدا با اشاره به اینکه اعتبار طرح مذکور در حال وصول است، بیان کرد: به محض وصول اعتبار طرح زنان سرپرست خانوار، به زودی این افراد تحت پوشش قرار می‌گیرند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در مورد نحوه تحت پوشش قرار گرفتن زنان سرپرست خانوار در سازمان تامین اجتماعی، خاطر نشان کرد: درصورتی که زنان سرپرست خانواری بخواهند تحت پوشش قرار بگیرند، هفت درصد حق بیمه را خودشان و مابقی آن را دولت پرداخت می‌کند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.