نرم افزارحسابداری صدگان

ماليات بر جمع درآمد، نقطه قوت اصلاحيه قانون ماليات هاي مستقيم

0 475

حسابداراپ

عضو شوراي عالي جامعه حسابداران رسمي ايران گسترش پايه هاي مالياتي را يکي از راهکارهاي اصلاح نظام مالياتي دانست و گفت: ماليات بر مجموع درآمد است نقطه قوت اصلاحيه قانون ماليات هاي مستقيم است.


به گزارش رسانه مالياتي ايران، عباس هشي در خصوص لايحه اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم، گفت: اصلاحيه قانون ماليات هاي مستقيم بايد اين قابليت را داشته باشد که سه نقص عمده در نظام مالياتي شامل نقش اندک ماليات در تامين مالي، وجود گريزگاه هاي قانوني براي فرار ماليات و ناکارآمدي در اجراي قانون را برطرف کند.

پندار سیستم

وي گسترش پايه هاي مالياتي را يکي از راهکارهاي اصلاح نظام مالياتي دانست و با اشاره به اين که احياي قانون ماليات بر جمع درآمد يکي از نکات مثبت اصلاحيه قانون ماليات هاي مستقيم است، افزود: ماده ۱۲۹ در قانون سابق ماليات هاي مستقيم وجود داشت که به دليل نفوذ غيرمستقيم اقتصاد زيرزميني و نقص اطلاعات ، اجرا نمي شد تا اين که در سال ۱۳۸۰ صورت مسئله پاک شد.

اما خوشبختانه با مدنظر قرار دادن اين ماده در اصلاحيه جديد قانون ماليات هاي مستقيم مي توان به کاهش فرار مالياتي اميدوار بود.

 عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي همچنين با اشاره به اين که ضعف اطلاعاتي مهم ترين عامل فرار مالياتي است، خاطرنشان کرد: در لايحه جديد دسترسي به اطلاعات بانکي و معاملاتي اشخاص و ماليات دهندگان حقيقي و حقوقي به موجب قانون به سازمان مالياتي واگذار مي شود و اين نکته بسيار مثبت اصلاحات است.

 نکته اي که جزء اختيارات قانوني نظام مالياتي در سايرکشور ها است اما تا پيش از اين اصلاحيه در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته بود.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.