نرم افزارحسابداری صدگان

طرح بخشش جرایم بانکی به وزارت اقتصاد رفت/ اصلاح آئين‌نامه وصول مطالبات معوق

1 684

حسابداراپ

مدیرکل مقررات، مجوزهاي بانكي و مبارزه با پولشويي بانک مرکزی با اعلام اصلاح آئین نامه وصول مطالبات سررسيد گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول مؤسسات اعتباري، از ارسال برخی پیشنهادات مانند امکان تقسیط دوباره، استمهال و بخشش جرایم به وزارت اقتصاد برای طرح در هیئت وزیران خبر داد.


به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمهدی ارجمندنژاد با اعلام اقدامات بانک مرکزی در حوزه مقررات، مجوزهاي بانكي و مبارزه با پولشويي، اقدامات بانک مرکزی را طی دوره ۱۰۰ روزه آغازین فعالیت دولت یازدهم در حوزه تحت مسئولیت خویش تشریح کرد.

مدیرکل مقررات، مجوزهاي بانكي و مبارزه با پولشويي بانک مرکزی در خصوص  عملکرد بخش مقررات بانکی گفت: در اين حوزه، همگام با سياست‌ها و راهبردهاي دولت تدبير و اميد و در اجراي تکاليف مقرر در مصوبات هيئت وزيران مبني بر بهبود فضاي کسب و کار و رفع موانع توليد و سرمايه‌گذاري در کشور از طريق روان سازي امور مربوط به دريافت تسهيلات، “آئين‌نامه تسهيلات و تعهدات کلان” مورد بازنگري قرار گرفت.

پندار سیستم

ارجمندنژاد با اشاره به آئين‌نامه جدید تسهيلات و تعهدات کلان افزود: در آئين‌نامه جديد، مبناي محاسبه تسهيلات و تعهدات کلان از شاخص “مجموع سرمايه پرداخت شده و اندوخته” به شاخص “سرمايه پايه” تغيير يافته و همچنين سقف جمعي تسهيلات و تعهدات کلان از ۵ برابر مجموع سرمايه و اندوخته به ۸ برابر سرمايه پايه افزايش یافته است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی از ديگر موارد اصلاحي این بخشنامه به امکان يافتن دوباره ضرايب تبديل در مورد تعهدات مطابق آئين‌نامه کفايت سرمايه اشاره و اظهارداشت: تمامی این اصلاحات، با هدف افزايش ظرفيت اعتباري شبکه بانکي کشور اعمال شده است.

وی افزود: علاوه بر اين، اصلاحاتی در “آئين‌نامه وصول مطالبات سررسيد گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول مؤسسات اعتباري” که مشکلاتي را براي فعالان اقتصادي به ويژه دست‌اندرکاران بخش صنعت و توليد کشور فراهم ساخته بود نیز اعمال شد و اصلاحيه پيشنهادي اين بانک با رويکرد تسهيل تسويه بدهي‌هاي غيرجاري بدهکاران شبکه بانکي به ويژه مساعدت به آنانی که به بخش صنعت کشور تعلق دارند، از طريق اتخاذ تدابيري چون امکان تقسيط دوباره، استمهال و بخشش جرايم تنظيم و براي وزارت امور اقتصادي و دارايي ارسال شد تا نهايتا در قالب پيشنهادي مشترک در هيئت وزيران مطرح و تصويب شود.

ارجمندنژاد در ادامه به بیان اقدامات بخش مبارزه با پولشویی از آغاز فعالیت دولت یازدهم پرداخت و عنوان کرد: در این خصوص، با هدف افزايش آگاهي و تسلط مديران و مسئولين شبکه بانکي کشور براي اجراي هرچه صحيح‌تر قانون مبارزه با پولشويي، دو دوره آموزشی مختص مدیران شبکه بانکی تحت عنوان دوره تربيت مدرس مبارزه با پولشويي برگزار شد.

مدیرکل مقررات، مجوزهاي بانكي و مبارزه با پولشويي بانک مرکزی همچنین در خصوص اقدامات بخش صدور مجوزها طی دوره ۱۰۰ روزه دولت تدبیر و امید گفت: در این دوره زمانی فرآیند ساماندهي و صدور مجوز برای مؤسسات اعتباري ۱۴ گانه فعال در بازار غیرمتشکل پولی تسریع شد و در فرآیند بررسي و تأييد صلاحيت اعضاي هيئت مديره و مديرعامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباري هم تسریع به عمل آمد.


محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. محمد علی نامداری می گوید

    با سلام بخشش جرایم بانکی موجب رونق بازار کار و سرمایه است لذا بابررسی کافی و کامل صورت پذیرد تا برخی کج رفتاریها و داد وستد های ناسالم پیش نیاید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.