نرم افزارحسابداری صدگان

تصویب درآمد ۶۶هزار میلیاردی دولت از مالیات

0 569

حسابداراپ

سخنگوی کمیسیون تلفیق ضمن تشریح مصوبات کمیسیون متبوعش گفت که براساس مصوبه کمیسیون، درآمد دولت از مالیات در سال آینده با رشد ۱۸ درصد ۶۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد.


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۳ ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین مصوبات این کمیسیون اظهار داشت: روز گذشته در مورد درآمدها اعم مالیات و واگذاری‌های سرمایه‌ای صحبت کردیم. در بخش مالیاتی ۱۸ درصد افزایش دیده شده است که سرجمع درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده ۶۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود و قرار شد سایر درآمدها را افزایش ندهیم یکی به دلیل کنترل تورم، دیگری کنترل قیمت کالا و خدمات است و دولت برای اینکه بتواند تورم را کنترل کند به دنبال این است که قیمت کالا و خدمات را افزایش ندهد و اعضای کمیسیون نیز در این نکته توجه و تاکید داشتند.

وی افزود: همچنین سومین دلیل اینکه سایر درآمدها را افزایش نداده‌ایم واقعی شدن بودجه بود چرا که افزایش خدمات در درآمدها را منطقی نمی‌دانستیم و واقعی نبود.

وی اضافه کرد: نرخ محاسباتی ارز نیز بنا به پیشنهاد دولت مقرر شد به قیمت ۲۶۵۰ تومان محاسبه شود البته باید توجه کرد که ۲۶۵۰ تومان برای تعیین قیمت دلار نیست چرا که طبق قانون برنامه پنجم نرخ ارز در بازار از طریق روش شناور مدیریت شده به دست می‌آید و به همین خاطر ما فقط قیمت محاسباتی دلار در بودجه سال ۹۳ پیش‌بینی می‌کنیم.

پندار سیستم

کاتب همچنین در ادامه گفت: سوالی را که در کمیسیون اعضای کمیسیون، مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبت مکررا داشتند، بحث افزایش درآمدهای مالیاتی بود و آنچه که ما در حال حاضر نسبت به عملکرد سال گذشته افزایش دادیم، ۳۴ درصد بود اما به نسبت قانون بودجه ۹۲ سرجمع درآمد مالیاتی ما ۱۸ درصد افزایش داشته است و این سوال مطرح می‌شد که چگونه این میزان درآمد مالیاتی تحقق پیدا خواهد کرد و آیا اخذ مالیات زیاد به تولیدکنندگان ضرر نمی‌زند چرا که ما به دنبال افزایش مالیات بر ارزش افزوده و مستقیم و غیرمستقیم نیستیم که دولت در این باره اعلام کرد که طرح نظام جامع اطلاعاتی و مالیاتی را که بنا است در ابتدای سال ۹۳ افتتاح کند، باعث می‌شود فرارهای مالیاتی کاهش پیدا کرده لذا درآمدهای مالیاتی افزایش یابد. پس نرخ مالیات افزایش نمی‌یابد مگر اینکه قانون مالیات‌ها که در دستور کار کمیسیون است به صحن علنی بیاید و تصویب شود که یقینا جوابگوی ما در قانون بودجه سال ۹۳ نخواهد بود.

وی یادآور شد: سوال دیگری که به طور مکرر در بحث شفافیت بودجه مطرح می‌شد و می‌خواهیم دولت به آن دقت کند این است که ما درآمدهای نقل و انتقالات سرقفلی را ۳۸۴ میلیارد تومان در نظر گرفته بودیم که عملکرد ما ۴۱۶ میلیارد تومان بوده است که نشان می‌دهد افزایش ۵ درصدی منطقی بوده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مطالبات پیمانکاران از دولت گفت: پیمانکاران ۱۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند که اگر در تملک دارایی به میزان درآمدهای سال ۹۲ درآمد داشته باشند، ۱۱ هزار میلیارد تومان می‌شود که فقط پاسخگوی مطالبات پیمانکاران است اما دولت برای سال ۹۳ پیش‌بینی کرده که از صندوق توسعه اسلامی در قالب اوراق مشارکت که خود پیمانکاران می‌توانند بخرند، این بخش از مطالباتشان را دریافت کنند. پس اگر  درآمد تملک دارایی ۳۷ هزار میلیارد تومان باشد به رونق اقتصادی سال آینده کمک می‌کند.

کاتب در پاسخ به سوالی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده کماکان در کمیسیون مسکوت مانده است، گفت: طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده سالی  یک درصد افزایش پیدا می‌کند اما این مورد به حکم نیز دارد اما به همین خاطر در بخش تبصره‌ها می‌آید که اگر حکم آن تصویب شد میزان یک درصد افزایش داشته باشد وگرنه همان میزانی که دولت پیشنهاد کرده، همان خواهد بود.

وی ادامه داد: دولت برای مالیات بر ارزش افزوده نسبت به سال جاری ۶۰ درصد افزایش درنظر گرفته است که از ۹۵۰۰ میلیارد تومان سال ۹۲ به ۱۵ هزار میلیارد تومان درسال ۹۳ برسد البته پیشنهاد دیگری نیز کمیسیون داشت که چون نیاز به حکم دارد، قابل طرح نبود.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.