نرم افزارحسابداری صدگان

تسویه بدهی تولیدکنندگان با ارز ۱۸۰۰ تومانی

0 540

حسابداراپ

 کلیات طرح تسهیل تسویه بدهی ارزی واحدهای تولیدی به حساب ذخیره ارزی امروز سه شنبه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.کلیات طرح یک فوریتی تسهیل تسویه بدهی ارزی واحدهای تولیدی به حساب ذخیره ارزی در جلسه علنی امروز با ۱۳۵ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ رأی به تصویب رسید و در صورت تصویب جزئیات این طرح واحدهای تولیدی که ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به پرداخت بدهی خود به بانک های عامل اعم از معوق و سررسید نشده اقدام نمایند،



بر اساس نرخ هر دلار ۱۸ هزار ریال (هجده هزار ریال) و یورو ۲۱ هزار و ۵۰۰ (بیست‌ویک هزار و پانصد ریال) محاسبه می گردد و می توانند به صورت ریالی پرداخت نمایند.
به گزارش مهر،همچنین واحدهایی که موفق به تسویه کامل تسهیلات دریافتی از محل حساب ذخیره ارزی طی مدت یاد شده نشوند، چنانچه ظرف ۱۲ ماه اقدام به تسویه کامل نمایند، بر اساس نرخ هر دلار ۲۲ هزار ریال (بیست و دو هزار ریال) و یورو ۲۵ هزار و ۵۰۰ ریال (بیست و پنج هزار و پانصد ریال) محاسبه و می‌توانند به صورت ریالی با بانک عامل تسویه نمایند.

همچنین واحدهایی که ظرف ۱۲ ماه موفق به تسویه بدهی خود نشوند موظفند بر اساس نرخ ارز مبادله‌ای و تامین خسارت تاخیر (دیرکرد) و به صورت ریالی نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نمایند.

واحدهای تولیدی که بدهی خود را به حساب ذخیره ارزی تسویه نمایند، مجازند از محل حساب صندوق توسعه ملی جهت تکمیل و توسعه واحدهای تولیدی با رعایت سایر قوانین و مقررات بهره مند گردند.

در جریان بررسی و تصویب کلیات طرح تسهیل تسویه بدهی ارزی واحدهای تولیدی به حساب ذخیره ارزی، عبدالرضا مصری از طراحان و حامیان این طرح اظهار داشت: به دلیل نوسانات ارزی و عدم مدیریت صحیح بانک مرکزی، مشکلات جدی برای تولیدکنندگان و مردم ایجاد می شود در گذشته حسابی به نام ذخیره ارزی وجود داشت که تولیدکنندگان از آن طریق اقدام به دریافت وام می کردند، اما از ابتدا وام به صورت ریالی و اقساط آن هم به صورت ریالی توسط بانک‌های عامل پرداخت و دریافت می شد.

مصری افزود: متاسفانه در جریان نوسانات ارزِی، بانکها بهای هر قسط را تا سه برابر تعهد افزایش دادند که عموما نه تولیدکننده توان پرداخت دارد و نه ارزش روز امکانات، معادل درخواست بانکها است.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: در همه کشورهای توسعه یافته وقتی بحران اقتصادی پیش می‌آید، این بانکها هستند که ورشکسته می شوند، اما در کشور ما وقتی بحران اقتصادی می شود بانک‌ها به دلیل اینکه وسط لحاف قرار دارند ضرر نمی کنند و این تولیدکننده است که ورشکسته می‌شود.

وی گفت: تولیدکنندگان در کشور ما با احتساب افزایش نرخ ارز، مواد اولیه و نرخ حمل و نقل جمعا ۷۰۰ درصد افزایش قیمت را تحمل می کنند و با این شرایط چگونه می توانند با بازارهای خارجی رقابت کنند؟

مصری خاطر نشان کرد: طرح حاضر به منظور تشویق بدهکاران به حساب ذخیره ارزی تهیه شده که اولا بدهی های معوقه کاهش یابد و ثانیان توان جدیدی برای توسعه واحدها از طریق برخورداری از تسهیلات ایجاد شود.

پندار سیستم

در ادامه بررسی کلیات این طرح، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه به عنوان مخالف طرح مذکور گفت: این طرح همان طرح تولید ملی است که مجلس به آن رای نداد، چون قرار است پول ۷۰ میلیون نفر به جیب چند کارخانه دار برود، همچنین این طرح مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی نیز می باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: تولیدکنندگانی که با ارز یک‌هزار و ۲۲۶ کالا وارد کردند، امروز با قیمت سه هزار و ۷۰۰ تومان می فروشند، بانک مرکزی باید مقدار تسهیلاتی که می خواهد به تولیدکنندگان بدهد را مشخص کند.

جزئیات بیشتر از نحوه تسویه بدهی تولیدکنندگان با ارز ۱۸۰۰ تومانی

عبدالرضا مصری پیش از این هم در گفتگو با مهر درباره طرح تسهیل بدهی ارزی واحدهای تولیدی به حساب ذخیره ارزی گفته بود: با تصویب مجلس، تولیدکنندگانی که با وام ارزی، ماشین آلات وارد کرده اند، می توانند بدهی شان را با نرخ ارز ۱۸۰۰ تومان بپردازند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشته بود: قوانینی که تا امروز برای کمک به تولید در مجلس به تصویب رسیده، قصد استمهال بدهی های تولید کنندگان را داشته است؛ بدین معنا که فعلا تا مدتی بدهی ها پرداخت نشود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داده بود: با توجه به اینکه قیمت ارز طی سال گذشته تغییرات عمده ای در کشور داشت، تولیدکنندگانی که قبلا با ارز ۹۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومانی از حساب ذخیره ارزی برای واردات ماشین آلات وام گرفته اند یکشبه با اقساط سه برابر شده رو به رو شدند؛ بدون اینکه اصلی بدهی شان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان توانایی پرداخت این اقساط را ندارند، گفته بود: بر این اساس، بدهی تولیدکنندگان معوق شد، اینکه یک بدهی بزرگی وجود داشته باشد که تولید کننده نتواند پرداخت کند و بانک هم نتواند وصول کند و تنها به این دل خوش کنیم که چند میلیارد بدهی داریم، صرفا طلب روی کاغذ است که نقد نخواهد شد.

مصری اظهار داشته بود: بر این اساس، طرحی را تنظیم کردیم که میانگینی از قیمت ارز دولتی، مبادله ای و آزاد تعیین شود تا واحدهای تولیدی بدهکار بتوانند براساس این نرخ بدهی خود را بپردازند و به جای اینکه بدهی ها مرتبا با جریمه و سود افزایش یابد، سیاست تشویقی برای وصول طلب دولت از واحدهای تولیدی تدوین شود.

وی در خصوص جزئیات این طرح گفته بود: بر اساس این طرح، اگر ظرف مدت شش ماه تولیدکنندگان بتوانند بدهی شان به حساب ذخیره ارزی را بپردازند، این بدهی با دلار ۱۸۰۰ تومان و یورو ۲۲۰۵ تومان تسویه می شود و اگر یکسال برای پرداخت بدهی فرصت بخواهند باید بدهی با دلار ۲۲۰۰ تومانی پرداخت شود. در صورتی که تولیدکنندگان بیش از یک سال برای پرداخت بدهی شان فرصت نیاز داشته باشند باید بدهی را با قیمت ارز مبادله ای پرداخت کنند. بر اساس این طرح، این تسهیلات فقط به واحدهای تولیدی که ماشین آلات وارد کرده اند پرداخت می شود و به تجاری که با ارز صندوق ذخیره ارزی کالا وارد کرده اند تعلق نمی گیرد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.