نرم افزارحسابداری صدگان

ترمز بورس چگونه کشیده شد؟

0 569

حسابداراپ

 یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش شاخص بورس گفت: «کاهش کنونی بعد از یک صعود۱۳۰ واحدی رشد شاخص اتفاق افتاده است. این روند طبیعت بازار است و بازار به استراحت نیاز دارد و نمی تواند با یک روند دائم، حرکت صعودی داشته باشد و این موضوع در تمام بازارهای دنیا رخ می دهد. لذا روند کنونی خیلی روند ترسناکی نیست.»


شاخص بورس تهران در معاملات دومین روز هفته، بزرگ ترین افت زمستانه خود را تجربه کرد و با افت ۲.۷ درصدی مواجه شد. بازار سرمایه که روند نزولی خود را از دیروز آغاز کرده بود، امروز به این روند شدت داد و با افت دسته جمعی نمادها مواجه شد به طوری که دماسنج بازار سرمایه در معاملات امروز بزرگ ترین افت زمستانه خود را تجربه کرد و به کانال ۸۵ هزار واحدی برگشت.

در بازار امروز اکثر نماد شرکتها با صف فروش مواجه شد و دماسنج بازار سرمایه افت بی سابقه ۲۳۸۸ واحدی را تجربه کرد و از کانال ۸۷ هزار واحدی به کانال ۸۵ هزار و ۴۰۴ واحدی برگشت.

دکتر سیدحمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فرارو گفت: «بعد از کاهش ریسک های سیاسی که اثری مثبت روی شاخص بورس گذاشت، بازار بورس دیگر از عوامل، اطلاعات و اخبار اقتصادی تاثیر می پذیرد و بحث های کارشناسی و آنالیز سود سهام شرکت ها مطرح شده است.»

وی ادامه داد: «با این حال درباره ریزش شاخص بورس امروز سه عامل را می توان موثر دانست. مهم ترین عامل خبر احتمال تصویب طرح تشدید تحریم ها توسط مجلس سنای آمریکا بود که اگر این اتفاق روی دهد تقریبا دوباره ریسک های سیاسی که بر بازار حاکم بودند باز خواهند گشت.»

وی افزود: «تعبیر و تفسیر بازار این است که اگر این اتفاق روی دهد منجر به واکنش های سختی از سوی سیاستمداران خواهد شد که باعث می شود اجرای توافق ژنو با مشکل مواجه شود.»

این کارشناس بازار بورس تصریح کرد: «لذا وقتی چنین احساسی به بازار دست می دهد ترس و واهمه ای در وجود سهام داران می افتد و باعث می شود سیل خروشان عرضه از تمام سهام ها و حتی سهام هایی که هنوز به ارزش ذاتی خود نرسیدند وارد بازار معاملات شود.»

میرمعینی گفت: «عامل دوم بحث دخالت ها و تصمیماتی است که جدیدا سازمان بورس در برخی زمینه ها اتخاذ می کند که باعث شده روند ثبات تصمیم گیری و قانون گذاری در بورس زیر سوال برود که این امر به عنوان یک ریسک سیستماتیک جدید، بازار را تحت الشعاع قرار داده است.»

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر برخی دخالت ها و تصمیمات خلق الساعه از سوی سازمان بورس باعث شد از سوی کارشناسان به عنوان یک ریسک سیستماتیک به آن نگاه شود.»

پندار سیستم

وی افزود: «سازمان بورس حتما باید برای روزهای پیش رو سناریوهایی داشته باشد اما متاسفانه این سناریو وجود ندارد که منجر به اتخاذ تصمیمات خلق الساعه می شود.»

این کارشناس بازار سرمایه گفت: «عامل سوم که البته تاثیر کمی داشته بحث واگذاری هلدینگ دارویی تامین اجتماعی با نماد تی پی کو است. چراکه معمولا وقتی عرضه های اولیه این شکلی پیش می آید برخی سهامداران اقدام به فروش سهام خود می کنند تا سهام آن شرکت جدید را بخرند.»

میرمعینی درباره وقوع پول شویی در بورس به عنوان یکی از عوامل کاهش شاخص بورس گفت: «بنده نمی توانم این عامل را رد کنم ولی تایید این عامل هم حتما نیاز به بررسی دقیق دارد. البته در آن قسمت از بازار که ما فعال هستیم چنین موضوعی نشنیدیم اما معمولا دست هایی در کار است که جلوی شاخص گرفته شود و چنین بحران هایی ایجاد کنند؛ اما احتمال وقوع چنین موضوعی خیلی کم است.»

میرمعینی در پاسخ به این سوال که خبر تغییر مدیران بازار سرمایه تا چه اندازه بر کاهش شاخص بورس تاثیر داشته است؟، گفت: «تغییر مدیران بازار سرمایه بر شاخص بورس تاثیر دارد اما با تکذیبی که صورت گرفت احتمال موثر بودن این موضوع در کاهش شاخص بورس خیلی کم است.»

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر ابهام در خصوص نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی بر کاهش شاخص بورس گفت: «این ابهام حدود ۴ ماه است که وجود دارد و تقریبا مانع از رشد قیمت سهام خیلی از شرکت های پتروشیمی شده است.»

وی ادامه داد: «بازار تقریبا پذیرفته که نرخ خوراک پتروشیمی ها در محدوده قیمت پیشنهادی مجلس خواهد بود و بیشتر یا کمتر نخواهد شد. لذا این موضوع تاثیر خود را پیش از این گذاشته و در ریزش کنونی شاخص بورس تاثیر نداشته است.»

میرمعینی در پاسخ به این سوال که روند بازار بورس در روزهای آتی چگونه خواهد بود و آیا این ریزش شاخص ادامه خواهد یافت؟، گفت: «نوسان ذات بازار است و اُفت ها معمولا بعد از یک صعود یا در نتیجه برخی اخبار منفی روی می دهند.»

وی ادامه داد: «کاهش کنونی بعد از یک صعود۱۳۰ واحدی رشد شاخص اتفاق افتاده است. این روند طبیعت بازار است و بازار به استراحت نیاز دارد و نمی تواند با یک روند دائم، حرکت صعودی داشته باشد و این موضوع در تمام بازارهای دنیا رخ می دهد. لذا روند کنونی خیلی روند ترسناکی نیست.»

میرمعینی درباره رابطه شاخص بورس با بازار طلا و ارز گفت: «قیمت طلا تابعی از نرخ ارز و قیمت جهانی طلا است. نرخ ارز نیز تابعی از عوامل اقتصادی و سیاسی است و با شاخص بورس همبستگی معکوس دارد. به عبارت دیگر اگر شاخص بورس افزایش یابد احتمال کاهش نرخ ارز (در صورت کاهش ریسک های سیاسی) تا یک حد معین وجود دارد.»

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که اگر روند کاهشی شاخص بورس ادامه یابد احتمال افزایش نرخ ارز وجود خواهد داشت؟، گفت: «بله؛ این احتمال وجود دارد. لذا بنده این هشدار را به مسئولان اقتصادی کشور می دهم که مراقب هرگونه رفتار بازار سرمایه باشند. بازار سرمایه بازاری هوشمند و ترسو است. اگر سرمایه های موجود در بورس از این بازار خارج شوند وارد بازارهای دیگری همچون مسکن و ارز می شوند و آن بازارها را خراب می کنند که مشکلات اقتصادی و اجتماعی بدنبال خواهد داشت.»


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.