نرم افزارحسابداری صدگان

استقرار واحد و کمیته حسابرسی داخلی در شرکت های بورسی

0 771

حسابداراپ

مرحله نخست کار که “استقرار” واحد و کمیته حسابرسی داخلی بود، پشت سر گذاشته شد و در حال حاضر باید آن را تقویت کرد. بنابراین در این مرحله باید به “عمق بخشی” توجه کرد که نقش انجمن حسابرسان داخلی در این زمینه بسیار مهم است.


حمایت از حقوق سرمایه گذاران از اهداف و وظایف اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین کنگره سالانه حسابرسان داخلی ایران با بیان مطلب بالا گفت: ایجاد انجمن حسابرسان داخلی ایران به عنوان یک تشکل حرفه ای به نهادینه شدن واحدهای حسابرسی داخلی و کنترل های داخلی کمک زیادی می کند.

دکتر علی صالح آبادی با بیان اینکه ارزش بازار سرمایه هم اکنون به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، ابراز داشت: این رقم در قیاس با ابتدای سال ۲.۵ برابر شده است. همچنین ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۹۳ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به قبل چهار برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه دفعات معاملات هم در قیاس با مدت مشابه قبل بیش از سه برابر شده است، تصریح کرد: این در حالی است که هم اکنون ۷۰ درصد دفعات معاملات به صورت آنلاین انجام می شود که نشان از ورود سرمایه های خرد به بازار سرمایه دارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد ارزش معاملات را اشخاص حقیقی و ۳۰ درصد آن را سرمایه گذاران حقوقی در اختیار دارند. با نگاهی به این آمارها شاهد توسعه بازار سرمایه هستیم.

وی با اشاره به اینکه دنبال واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی هستیم، افزود: با توجه به ورود سرمایه گذاران جدید به بازار سرمایه، باید این بازار در بلندمدت پایدار باشد و از همین رو باید از حقوق سرمایه گذاران حفاظت شود و این امر، از اهداف شکل گیری و وظایف سازمان بورس و و اوراق بهادار است.

صالح آبادی  اضافه کرد : از سوی دیگر، واگذاری ها ادامه دارد و در این بین سهام شرکت هایی در بورس اوراق بهادار عرضه می شود که متعلق به دولت بوده و تاکنون دستگاه های دولتی بر آنها نظارت داشتند، این در حالی است که برخی از این شرکت ها گردش های مالی بسیار بالایی دارند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: همه این موارد ما را به این جمع بندی می رساند که باید نظام راهبری شرکتی را تقویت کنیم. این در حالی است که حسابرس هم رویکرد گذشته نگر داشته و چنانچه در طول سال تخلفی در شرکت انجام گیرد، حسابرس در پایان سال اعلام می کند که این تخلف صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بنگاه ها با چالش های مختلفی روبرو هستند، تصریح کرد: در حال حاضر رقابت افزایش یافته و محیط های تجاری که شرکت ها در آن فعالیت می کنند از پیچیدگی هایی برخوردار است و متغیرهای اثرگذار افزایش یافته است. همچنین بحران های مالی افزایش یافته و انتظارات مشتریان از شرکت ها افزایش پیدا کرده است.

صالح آبادی با تاکید بر اینکه بنگاه ها باید در این شرایط پایدار بمانند، اظهار داشت: برای پایداری این بنگاه ها باید فکری اساسی می شد و استقرار راهبری شرکت ها از این تفکرات اساسی است.

وی گفت: باید کیفیت گزارش ها را افزایش داد تا این اطمینان برای سرمایه گذار ایجاد شود که در شرکت قوانین به نحو مناسبی انجام می شود.

پندار سیستم

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه اهداف یاد شده را از استقرار کنترل داخلی در شرکت ها دنبال می کنیم، ابراز داشت: این موضوع در سال ۹۰ به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و شرکت های بورسی و فرابورسی موظف شدند تا واحد حسابرسی داخلی و کمیته حسابرسی داخلی را در شرکت تشکیل دهند و در گزارش های سالانه خود به استقرار این واحدها اشاره کنند. در عین حال به شرکت ها فرصت داده شد تا نسبت به استقرار این واحدها اقدام کنند، سپس در ۱۶ اردیبهشت ۹۱ این موضوع اجرایی شد.

صالح آبادی با ابراز خرسندی از اینکه هم اکنون تعداد زیادی از شرکت های بورسی و فرابورسی این واحد و کمیته را راه اندازی کرده اند، افزود: مرحله نخست کار که “استقرار” بود، پشت سر گذاشته شد و در حال حاضر باید آن را تقویت کرد. بنابراین در این مرحله باید به “عمق بخشی” توجه کرد که نقش انجمن حسابرسان داخلی در این زمینه بسیار مهم است.

وی به دست اندرکاران این حرفه پیشنهاد داد تا با توجه به ایجاد بستر قانونی، این واحدها را در شرکت ها ایجاد کنند و ادامه داد: باید دانش افرادی که در این حوزه فعال هستند را ارتقا دهیم تا طی چند سال آینده به یک جایگاه معقول برسیم.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ایجاد چنین واحدهایی باید به مطالبه سرمایه گذاران از شرکت، هیات مدیره و مجمع تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه باید یک قالب استاندارد طراحی شود، ابراز داشت: در این صورت حسابرسان می توانند در یک قالب استاندارد نظر خود را نسبت به استقرار این شرکت ها اعلام کنند.

XBRL، ابزاری برای کنترل آنلاین

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در حال حاضر XBRL، برای شرکت های تولیدی بورسی راه اندازی شده است، تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار مصمم است تا XBRL را در بازار سرمایه توسعه دهد. از همین رو، وقتی شرکت های تولیدی اطلاعات خود را به سازمان ارسال می کنند، آنها را به فایل XBRL، تبدیل کرده و منتشر می کنیم. اما در گام بعدی در نظر داریم تا فایل ها را به صورت XBRL، از شرکت ها تحویل بگیریم.

صالح آبادی ادامه داد: امروز در عرصه معاملات، اطلاعات مربوط به معاملات گسترده است و در هر لحظه از بازار دنیایی از اطلاعات معاملات در اختیار سرمایه گذاران و علاقه مندان قرار می گیرد.

وی افزود: این در حالی است که اطلاعات شرکت ها XBRL شده نیست و بسیاری از تحلیل گران زمان زیادی را صرف جمع آوری اطلاعات می کنند. اما در XBRL، همه داده ها تگ می خورند و می توان دنیایی از تحلیل ها را روی اطلاعات انجام داد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: ما در این پیاده سازی به دنبال این هستیم که همه داده ها آماده باشند، چراکه ارتقای شفافیت با این ابزار امکان پذیر است. به طوری که اگر در شرکت ثبت حسابداری بزنند، در سازمان بورس دیده شده و نظارت ها آنلاین می شود.

وی با اشاره به اینکه در آمریکا XBRL، در حد دولت در حال پیاده سازی است، ابراز داشت: در گام بعدی می خواهیم XBRL، را به سمت شرکت ها ببریم و در این زمینه شرکت های نرم افزاری که سیستم های حسابداری شرکت ها را تهیه می کنند باید در این حوزه سرمایه گذاری کنند و سازمان بورس هم از این شرکت ها حمایت می کند.

صالح آبادی با بیان اینکه موضوع بعدی استانداردهای بین المللی است، گفت: این موضوع هم از مواری است که اصلش به تصویب رسیده و به زودی در مورد بخش هایی که قرار است استاندارد بین المللی را انجام دهند، بررسی های لازم انجام می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این امر هم به تدریج توسعه می یابد؛ البته در این بخش هم حرفه حسابرسی و آموزش و همچنین نقش حسابرسان و حسابداران بسیار مهم است.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.