نرم افزارحسابداری صدگان

کدام اموال در مقابل بدهی توقیف نمی‌شوند؟

11 2,137

حسابداراپ

در اسلام تاكيد بسياري بر رعايت حق‌الناس شده که يكي از مصاديق آن «پرداخت دين» است، بر این اساس اگر شخصی به ديگري بدهكار باشد باید دين خود را به طور كامل پرداخت کند. کم نیست مواردی که پیش می‌آید مدیون حاضر نمی‌شود دین خود را پرداخت کند، به این ترتیب است که پای قانون به میان باز می‌شود و با توسل به قواي عمومي می‌توان وي را وادار به تسليم کرد؛ اما این وادار کردن نباید منجر به عسر وحرج مدیون شود.


«معصومه خداکرمی» کارشناس حقوقی، در این باره به «حمایت» می‌گوید: زماني‌ كه حكم محكوميت خوانده صادر می‌شود، آخرين قسمت از دادرسي كه در حقيقت هدف اصلي آن نيز است، فرا‌ می‌ر‌سد؛اين قسمت مرحله اجراي حكم ناميده مي‌شود.
وی ادامه می‌دهد: پس از صدور اجرایيه و ابلاغ آن، محكوم‌عليه (مديون) مكلف است ظرف ۱۰ روز مفاد آن را اجرا کند يا ترتيبي براي پرداخت محكوم‌به‌ بدهد يا مالي معرفي كند كه اجراي حكم و استيفاي محكوم‌به از آن ميسر باشد. این وکیل دادگستری با بیان اینکه عموما محكوم‌عليه از انجام اين امور امتناع مي‌کند، می‌افزاید: محكوم‌له مي‌تواند اموالي را از محكوم‌عليه به دادگاه معرفي کند و استيفاي محكوم‌به از آن اموال را بخواهد.
به این ترتیب، پس از معرفي مال از سوی محكوم‌له و صدور حكم قطعي لازم‌الاجرا، مأموران اجراي احكام اقدام به توقيف و فروش اموال محكوم‌عليه و پرداخت بدهي از محل فروش آن اموال مي‌كنند.

حکم نباید موجب عسر و حرج شود
خدا‌کرمی با بیان اینکه بايد توجه داشت شارع مقدس حكمي وضع نمي‌کند كه موجب عسروحرج مديون شود و ادامه زندگي را براي وي غير‌مقدور و او را از حداقل امكانات زندگي محروم کند، ادامه می‌دهد: از همين رو مقنن به تبعيت از شرع مقدس اسلام‌ احكامي وضع نکرده است که زندگی را برای مدیون سخت کند و حداقل اموالي را كه براي ادامه زندگي مديون و افراد تحت تكفل وي ضروري است، از توقیف مصون داشته است که بر این اساس، بحث «مستثنيات دين» مطرح می‌شود.
این کارشناس حقوقی در این‌باره توضیح می‌دهد: در ماده ۵۲۴ قانون آیين دادرسی مدني مصوب ۱۳۷۹، ماده ۶۵ قانون اجراي احكام مدني مصوب ۱۳۵۶، ماده ۱۹ آیین‌نامه اجراي مفاد اسناد رسمي لازم‌الاجرا مصوب ۱۳۵۵، قانون نحوه پرداخت محكوم‌به دولت و عدم تامين و توقيف اموال دولتي مصوب ۱۳۶۵ و قانون راجع به منع توقيف اموال منقول و غيرمنقول متعلق به شهرداري‌ها مصوب ۱۳۶۱ مواردی در این خصوص ذکر شده است.

مصادیق مستثنیات دین
به گفته خداکرمی، ‌مستثنیات دین شامل مسكن مورد نياز محكوم‌عليه و افراد تحت تكفل وي با رعايت شئون عرفي؛ وسيله نقليه مورد نياز و متناسب با شأن محكوم‌عليه؛ اثاثيه مورد نياز زندگي كه براي رفع حوائج ضروري محكوم‌عليه، خانواده و افراد تحت تكفل وي لازم است؛ آذوقه موجود به قدر احتياج محكوم‌عليه و افراد تحت تكفل وي براي مدتي كه عرفا آذوقه ذخيره مي‌شود و كتاب‌ها و ابزار علمي و تحقيقاتي براي اهل علم و تحقيق متناسب با شأن آنها می‌شود.
همچنین ابزار كار كسبه، پيشه‌وران، كشاورزان و ساير اشخاصي كه وسيله امرار معاش محكوم‌عليه و افراد تحت تكفل وي هستند؛ اموال وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي كه اعتبار و بودجه لازم را برای پرداخت محكوم‌به ندارند تا تصويب و ابلاغ بودجه يكسال و نيم بعد از سال صدور حكم قابل توقيف نيست؛ حقوق مستخدمان زائد بر ربع يا ثلث مطابق با ماده ۹۶ قانون اجراي احكام مدني؛ هزينه مسافرت مأموران دولت و حقوق و مزاياي نظامياني كه در جنگ هستند؛ بیشتر از يك چهارم حقوق بازنشستگي يا وظيفه افراد موضوع ماده ۹۶ قانون اجراي احكام مدني مشروط بر اينكه دين مربوط به شخص بازنشسته يا وظيفه باشد و حق بيمه ناشي از فوت كه به وراث تعلق مي‌گيرد در صورتي كه متوفي مديون باشد نیز جزو مستثنیات دین هستند.
وی تاکید می‌کند: در اینکه این موارد شامل مستثنيات دين می‌شوند ترديدي وجود ندارد اما مواردی هم وجود دارد که برای شامل شدن آنها در مستثنيات دين، ترديد، ابهام و اختلاف‌ نظر وجود دارد.

پندار سیستم

مواردی برای توقیف وديعه مسكن
«امیر مسرور» وکیل دادگستری و کارشناس حقوقی، در پاسخ به اینکه آيا وديعه مسكن جزو مستثنيات دين است يا خير؟ به «حمایت» می‌گوید: در اين خصوص ميان صاحبنظران اختلاف ‌نظر وجود دارد و عده‌اي معتقدند با توجه به صراحت نداشتن قانون در اين خصوص، وديعه مسكن جزو مستثنيات دين نیست.
وی درباره اين نظر اظهار می‌کند: هر چند قانون در اين خصوص مسكوت است، توقيف مبلغ ودیعه خلاف روح قوانين است؛ زيرا مقنن مسكن مورد نياز محكوم‌عليه را در ماده ۵۲۴ قانون آیين دادرسي مدني در زمره مستثنيات دين قرار داده است تا ادامه زندگي براي وي مقدور باشد. حال اگر مبلغي كه محكوم‌عليه براي وديعه مسكن به موجر سپرده است توقيف شود، در حالي كه وي امكان پرداخت اجاره بهاي مسكن ديگري را نداشته باشد، مسکن خود را از دست می‌دهد و در عسروجرح قرار می‌گیرد و به این ترتیب هدف مقنن تامين نخواهد شد.
به گفته این وکیل دادگستری، بديهي است در صورتي كه مسكن مورد اجاره بيش از شئون عرفي محكوم‌عليه باشد و وي بتواند با مقداري از مبلغ وديعه، مسكن ديگري متناسب با شئون خود تهيه کند، فقط تا ميزاني كه براي تهيه مسكن متناسب لازم است از توقيف مصون است و مابقی توقيف خواهد شد که این اتفاق با تشخيص دادگاه انجام می‌شود.

توقیف بیش از دو تلفن
به گفته مسروری، از موارد ديگري كه در شمول آن به مستثنيات دين ترديد وجود دارد، می‌توان از تلفن نام برد زیرا باز هم عده‌اي با توجه به تصريح‌ نداشتن قانون در اين مورد، تلفن را شامل مستثنيات دين نمي‌دانند.
وی می‌گوید: این در حالي است كه به نظر مي‌رسد چنانچه داشتن تلفن متناسب با شئون عرفي محكوم‌عليه باشد و توقيف آن موجب عسروجرح شود از توقيف مصون خواهد بود که در این باره نیز تشخيص با دادگاه است؛ البته به نظر مي‌رسد چنانچه محكوم‌عليه بيش از يك خط تلفن داشته باشد، بتوان آن را توقيف کرد.

مواردی از تامين خواسته 
این کارشناس حقوقی درباره مستثنيات دين در تامين خواسته نيز می‌گوید: در اين خصوص نيز ميان حقوقدانان اختلاف‌ نظر وجود دارد. عده‌اي به ظاهر ماده ۱۲۹ قانون آیين دادرسي مدني استناد مي‌كنند و معتقدند كه مطابق اين ماده مستثنيات دين در تامين خواسته قابل توقيف است اما قابل فروش نيست؛ در حالي كه برخی دیگر این مورد را با استناد به «وقتي مقدمه ممنوع باشد، ذي‌المقدمه هم ممنوع است» رد می‌کنند. این گروه معتقدند منظور از تامين خواسته اين است كه در صورت صدور حكم محكوميت خوانده، اموال وی به فروش برسد تا محكوم‌له بتواند طلب خود را استیفا کند و صرف توقيف اموال براي وي بي‌فايده است و مقصود او را تامين نمي‌كند.
وی ادامه می‌دهد: خصوصا اينكه مطابق ماده ۶۵ قانون اجراي احكام مدني، امكان توقيف مستثنيات دين برای اجراي حكم قطعي وجود ندارد به این ترتیب مي­توان اذعان کرد که به طريق اولی، زماني كه حق خواهان به اثبات نرسيده و صرفا در مرحله ادعاست نمی­توان اموال محكوم عليه را كه جزو مستثنيات دين است را توقيف کرد.

مرجع تشخیص شأن محكوم‌عليه
سروری در پاسخ به اين سوال كه در صورت بروز اختلاف نسبت به متناسب بودن این اموال و اشيا با شأن محكوم‌عليه تشخيص كدام مرجع ملاك خواهد بود؟ توضیح می‌دهد: مطابق ماده ۵۲۵ قانون آیين دادرسي مدنی «در صورت بروز اختلاف نسبت به متناسب بودن اموال و اشياي موصوف در ماده قبل با شئون نياز محكوم‌عليه، تشخيص دادگاه صادركننده حكم لازم‌الاجرا ملاك خواهد بود. چنانچه اموال و اشياي مذكور بيش از حد نياز و شئون محكوم‌عليه تشخيص داده شود و قابل تجزيه و تفكيك نباشد به دستور دادگاه به فروش رسيده و مازاد بر شأن بابت محكوم ­به يا دين پرداخت مي‌گردد.»
وی در تكميل این بحث می‌گوید: اگر دادگاه تجديدنظر حكم بدوي را نقض و حكم ديگري بر محكوميت خوانده صادر کرده باشد، مرجع تشخيص تناسب با دادگاه تجديدنظر و در ساير موارد با دادگاه بدوي خواهد بود و بديهي است تشخيص دادگاه در اين خصوص دستور و قطعي و غير قابل تجديد نظر است. همچنین ممنوعيت توقيف و فروش این اموال فقط مربوط به اجراي حكم قطعي دادگاه نيست و شامل اجراي آراي ساير مراجع ديگر از جمله هيئت حل اختلاف كارگر و كارفرما يا اجرایيه‌هاي ثبتي يا بدهي‌هاي موضوع قراردادهاي رسمي بين بانک و مردم نيز مي‌شود. این کارشناسان حقوقی در پايان می‌گوید: مستثنيات دين فقط درباره احكام ديني مطرح است و در احكام عيني رعايت نمي‌شود؛ به این ترتیب اگر بر فرض مثال حكم به استرداد يك عين معين صادر شود و آن عين جزو مستثنيات باشد قابل توقيف و فروش خواهد بود زيرا موضوع حكم عين معين است و مال ديگري به جاي آن قابل توقيف نيست.

منبع: روزنامه حمايت


محل تبلیغ شما

11 نظرات
  1. محمود می گوید

    سلام
    لطفا به سوال من پاسخ بدهید. اگر بعد از توقیف اموال و بعد از نظریه کارشناس برای برآورد قیمت و غیره، ما متوجه شویم اموالی که توقیف کرده بودیم به اندازه طلب ما نیست و کمتر از آن است مثلا طلب شاکی ۲ میلیون بوده اما ارزش اموال توقیف شده برای فروش کلا ششصد هزار میباشد، در اینصورت چه باید کرد و راهکار قانونی چیست؟
    با تشکر از شما

  2. تکتم می گوید

    سلام
    لطفا به سوال من جواب بدهید،اموالی که جزء مستسناعات دین محسوب میشود مثال خانه ، ولیکن حکم توقیف ان راداده شده است ،برای آنکه از توقیفی در آوریم چ باید کرد
    توجه!!!
    که این مسکن فقد یکی وجود دارد و برای ادامه زندگی است.

  3. aras می گوید

    باسلام و خسته نباشید .لطفا به سوال من پاسخ بدید؟
    اگر اموال فرد بدهکار در رهن باشد مثلا اتومبیل شخص در رهن شرکت خودرو سازی باشد قابل توقیف هست؟

  4. سعید می گوید

    آیا مال آینده قابل توقیف است؟

  5. مهرداد می گوید

    با سلام و خسته نباشید: آیا بابت بدهی یک شرکت از باب مسئولیت تضامنی سرمایه شرکت قابل توقیف است؟؟؟

  6. علیرضا می گوید

    سلام سوالی دارم که خیلی درگیرکرده منوخواهشاکمک کنید:من بدلیل ضمانت مبلغ سه میلیون محکوم شدم و شاکی تقاضای تامین خواسته کرده و دادگاه طی نامه ای به بانکها داده تا حسابهای منومسدودکنندو بانکها هم حساب شخصی منوبستن واما جدااز این چون عضو هیت مدیره و مدیرعامل شرکت تعاونی درشرکتی هستم متاسفانه بانک حساب شرکت روهم به دلیل و بهانه اینکه امضادارهستم حساب جاری شرکت رو هم مسدودکرده وباعث اعتراض من به بانک شده ولی بانک زیربارنرفته و حساب رو مسدودکرده درصورتی که دادگاه نامه داده به بانکها که حسابهای شخصی منو ببندن ولی بانک جداازمسدودکردن حساب من حسابهای جاری شرکت تعاونی که دران امضاداشته ام رو هم مسدود کرده ایا بانک میتواند درمسدودکردن حساب شخص حقوقی اقدام میکرد.ضمنا سوال دوم اینکه دادگاه دربرج دونامه داده که حساب من رو ببندن ولی دربرج۱۲سال ۹۴یعنی سه ماه قبل من از عضویت هیت مدیره و مدیرعاملی شرکت تعاونی بیرون رفته و تعغیرات ثبتی گردیده و هیچ امضای در شرکت و هیت مدیره نداشته ام ولی به بانک اعلام نشده بودودرزمان مسدودشدن حساب مدارک ثبتی رو به بانک ارایه و درخواست تعغیر امضاداران راازحساب جاری دادیم ولی بانک متاسفانه بدلیل مسدودکردن حساب به بهانه بدهی من اینکار رو نمیکند و حساب رو ازاد نمیکندکه متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیدم

  7. حسن می گوید

    اگه اون اعضا صاحب امضا ورود کنن…و مثلا طرح دعوایی به طرفیت اون آقایی که این حساب به نفعش بسته شده دادخواستی بدن به خواسته رفع توقیف ان شاالله منتج به نتیجه هست

  8. مرتضی عزیزی می گوید

    سلام و احترام برای توقیف اموال باید سند آزاد باشد، فلذا توقیف مالی که سند آن در رهن است قابل توقیف نمیباشد، ادارات ثبت توقیف میکنند بعد اعتراض بزنید و تاکید کنید تنها وسیله نقلیه برای امرار معاش و همچنین در رهن خودرو سازی است، پرونده در هیات نظارت ثبت بررسی و رفع توقیف صورت میگیرد.

  9. مرتضی عزیزی می گوید

    سلام و احترام برای توقیف اموال باید سند آزاد باشد، فلذا توقیف مالی که سند آن در رهن است قابل توقیف نمیباشد، ادارات ثبت توقیف میکنند بعد اعتراض بزنید و تاکید کنید تنها وسیله نقلیه برای امرار معاش و همچنین در رهن خودرو سازی است، پرونده در هیات نظارت ثبت بررسی و رفع توقیف صورت میگیرد.

  10. مدیر سایت می گوید

    باسلام و تشکر از پاسخگویی شما

  11. گلناز می گوید

    با سلام
    بدنبال تصادف راننده وانت و شکایت از ایشان در شورای حل اختلاف،محکوم به پرداخت کلیه خسارتهای کارشناسی شده گردید اما تلفنی گفتند خسارت نمیدهم و برای عدم امکان توقیف وانت انرا فروخته ام.چنانچه حرف ایشان واقعی باشد. ایا راهی برای توقیف ان دارم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.