نرم افزارحسابداری صدگان

نكات مهم در خصوص ارسال فهرست معاملات فصلي

2 1,339

حسابداراپ

با توجه به اهميت اجراي ماده ۱۶۹ مكرر قانون مالياتهاي مستقيم و ارسال الكترونيكي فهرست معاملات فصلي، بر آن شديم تا برخي از پرسشهاي متداول مطرح شده از سوي صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادي را با چند تن از كارشناسان مالياتي درميان بگذاريم. يكي از كارشناسان خبره ي دفتر اطلاعات مالياتي سازمان امور مالياتي كشور در پاسخ به پرسشي پيرامون نحوه ي ارسال فهرست معاملات از طريق سامانه ي دريافت الكترونيكي اطلاعات معاملات اظهار داشت: «از آغاز سال ۱۳۹۱ خورشيدي (۱/۱/۱۳۹۱)، نحوه ي ارسال صورت معاملات تنها به يكي از سه روش برخط (آنلاين)، غيربرخط (آفلاين) و بر روي لوح فشرده (سي-دي) امكان پذير مي باشد. ثبت نام و ارسال فهرست معاملات براي كليه ي اشخاص حقيقي (بندهاي الف و ب ماده ۹۵ قانون مالياتهاي مستقيم) و اشخاص حقوقي الزامي است.


در ارسال اطلاعات به صورت برخط، موديان با در اختيار داشتن شماره ي كاربري و گذرواژه (رمز عبور)، اطلاعات مربوط به خريد و فروش خود را در سامانه وارد و پس از ثبت نهايي رسيد (كد رهگيري) دريافت مي نمايند.

در روش غيربرخط، نرم افزاري جهت جمع آوري اطلاعات از طريق موديان بر روي تارنماي (وبسايت) سازمان قرار گرفته و در آن يك قالب ACCESS پيش بيني شده است. موديان پس از تامين اطلاعات و كنترل هاي لازم مي توانند با در اختيار داشتن شماره ي كاربري و گذرواژه (رمز عبور)، پوشه ي ACCESS را به صورت الكترونيكي به سامانه الحاق مي نمايند.

در حالت سوم، براي آن دسته از مودياني كه شماره ي كاربري و گذرواژه ندارند، سرجمع اطلاعات را از سيستم غيربرخط تهيه و همراه يك كپي از قالب ACCESS بر روي يك لوح فشرده به ادارات امور مالياتي مربوطه تحويل و رسيد دريافت مي نمايند.

لازم به ذكر است آن گروه از موديان كه هنوز نام كاربري و گذرواژه اي به آنها اختصاص نيافته است و مايل اند تا به دو صورت برخط و غيربرخط اطلاعات خود را وارد سامانه نمايند، مي توانند با ورود به سامانه ي سازمان امور مالياتي، نسبت به پيش ثبت نام و تكميل مراحل ثبت نام براي دريافت شماره ي اقتصادي اقدام نمايند تا در مدت زمان كوتاهي نام كاربري و گذرواژه ي ايشان از طريق پست به محل كارشان ارسال گردد.» كارشناسي ديگر در پاسخ به پرسش يكي از موديان كه جرايم قانوني درنظرگرفته شده براي عدم صدور صورتحساب يا عدم درج شماره ي اقتصادي چيست، اظهار داشت:

پندار سیستم

«عدم صدور صورتحساب يا عدم درج شماره ي اقتصادي خود و طرف معامله حسب مورد، و يا استفاده از شماره ي اقتصادي خود براي معاملات ديگران يا استفاده از شماره ي اقتصادي ديگران براي معاملات خود توسط فعالان اقتصادي، مشمول يك جريمه ي ۱۱ درصدي غير قابل بخشودگي (ده درصد بابت عدم صدور صورت حساب و يك درصد بابت عدم ارسال صورت معامله) از مقدار معاملاتي كه اعلام نشده است خواهد شد.»

وي در رابطه با خريداراني كه شماره ي اقتصادي خود را اعلام نمي كنند، گفت: «بر اساس دستورالعملهاي اجرايي، در خصوص فروش به يكي از دو وضعيت ذيل مي توان اقدام نمود:

الف) در صورتيكه مبلغ هر صورتحساب كمتر از ۸،۸۰۰،۰۰۰ ريال باشد (۱۰% حدنصاب معاملات كوچك)، در اين صورت الزامي به درج شماره ي اقتصادي خريدار بر روي صورتحساب نمي باشد و مي توان فروشهاي مذكور را به صورت تجميعي در سامانه ي عمليات الكترونيكي موديان به نشاني WWW.TAX.GOV.IR (بخش معاملات كمتر از ۱۰% حدنصاب) وارد نمود. عدم درج شماره ي اقتصادي خريدار بر روي صورتحسابهاي مذكور مشمول جرايم متعلقه نخواهد بود.

ب) در صورتيكه مبلغ هر صورتحساب بالاتر از ۸،۸۰۰،۰۰۰ ريال باشد، درج شماره ي اقتصادي خريدار و فروشنده بر روي آن الزامي مي باشد و عدم درج شماره ي اقتصادي هر كدام از طرفين معامله، موجب تعلق جرايم مربوطه مي گردد. در اين حالت، اگر خريدار از ارايه ي شماره ي اقتصادي خودداري كند، چنانچه فروشنده، مشخصات خريدار و موضوع مورد معامله را ظرف مهلت يك ماه از زمان انجام معامله، در فهرست امتناع تكميل و به ادره ي امور مالياتي اعلام نمايد، وي (فروشنده) مشمول جريمه ي تخلف از اين بابت نخواهد بود؛ در غير اينصورت، طرفين معامله متضامنا مسوول خواهند بود».

يكي از كارشناسان مركز ارتباط مردمي سازمان امور مالياتي کشور نيز در زمينه ي بروز هرگونه مشكل در ارسال فهرست، يا سوالات قانوني پيرامون اين موضوع، اظهار داشت: «براي سهولت انجام كار، راهنماي ورود به سايت و نحوه ي ثبت و ارسال اطلاعات در سامانه درج شده است. در صورت بروز مشكل و يا نياز به راهنمايي هاي بيشتر، مركز ارتباط مردمي سازمان امور مالياتي کشور (شماره تلفن ۱۸۲۲)، با هدف رسيدگي موثر و سريع به مشكلات يا سوالات صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادي در زمينه هاي مختلف، ازجمله ارسال الکترونيکي صورت معاملات فصلي، آماده ي پاسخگويي مي باشد. همچنين سازمان امور مالياتي كشور به منظور ارايه ي پاسخ فني و رفع اشكال صاحبان مشاغل و تسهيل انجام امور در سامانه ي عمليات الكترونيكي سازمان براي ارسال فهرست معاملات و يا ثبت نام شماره ي اقتصادي و ارايه ي اظهارنامه ي الكترونيكي، اقدام به راه اندازي مركز پاسخگويي فني سامانه هاي مالياتي با شماره تلفن هاي ۳۵۰۸۷ و ۳۵۰۲۷۰۰۰ نموده است، كه كارشناسان فني در همين زمينه پاسخگوي تماس گيرندگان و مراجعه كنندگان سازمان مي باشند.»

فاطمه مالكي – شاهين كرمپور


محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. خ- شعبانی می گوید

    باسلام در موردنحوی پرکردن صورت معاملات فصلی شرکت خدمات کشاورزی مشکل دارم لطفا من روراهنمایی کنید چون سازمان امور مالیاتی شهر خودمان هیچ راهنمایی نکردن

  2. ترنان می گوید

    با سلام .لطفا درمورد وارد کردن صورت معاملات فصلی شهرداری توضیحی جامع بفرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.