نرم افزارحسابداری صدگان

طراحی و راه‌اندازی سامانه‌های نماد و نهاب

0 630

حسابداراپ

دبیرکل بانک مرکزی از طراحی و راه اندازی طرح نظام مدیریت داد‌ه‌ها (نماد) و سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی (نهاب) خبر داد.

پندار سیستم



به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سید محمود احمدی، دبیر کل بانک مرکزی در تشریح اقدامات صد روزه دولت با تاکید بر توان متخصصان داخلی در حوزه بانکداری الکترونیک گفت: بانک مرکزی به منظور بهره‌گیری از دانش و فن‌آوری روزآمد در راستای افزایش سرعت ، کارایی و ارائه خدمات، بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتری در بانک‌ از طریق کانال ارتباطی امن و همچنین توسعه و دست‌یابی به ابزار‌های متناسب نظارتی در جهت ارتقاء امنیت مشتریان؛ ایجاد مرکزی برای صدور و راهبری انواع گواهی امضای دیجیتال برای سامانه‌ها، مشتریان و کارکنان بانک‌ها را در دستور کار خود قرار داد.
احمدی همچنین افزود: نماد با هدف پياده سازي بستر گواهي امضاي ديجيتال در نظام بانکي و بکارگیری آن در سامانه‌هاي مهم و حاکميتي همچون پورتال ارزي، سنا ، سپام ، کاشف ، ساتنا و پايا تدوين شد که با پياده سازي، نيازمندي‌هاي آن، اعم از تصديق اصالت مشتريان حقيقي و حقوقي در ارائه خدمات بانکداري الکترونيکي، رمزنگاري اطلاعات حساس، امضاي ديجيتال داده‌ها و انتقال امن آن‌ها محقق شده است.
وی با معرفی سامانه “نهاب” به عنوان پیش نیاز طرح نماد افزود: سامانه نظام هويت سنجي الکترونيکي بانکي (نهاب) با اتصال برخط به پايگاه داده سازمان ثبت احوال و ثبت اسناد و خودکار نمودن عمليات، موجب تسريع در روند ارائه خدمات و اعتبارسنجي دقيق مي‌شود که این در عمل، دستيابي به يکي از آرزوهاي ديرينه نظام بانکي است. بعبارتی، این سامانه شکل‌گيري یک پايگاه داده‌ی متمرکز که احراز هويت مشتريان و متعاملان نظام بانکي در سرتاسر کشور را با اعطاي شناسه منحصر به فرد “شهاب”  براي هريک از آنان، امکان پذيرمي‌سازد، محقق ساخته است.
دبیر کل بانک مرکزی، در خصوص نحوه و زمان بهره‌برداری از طرح نماد عنوان کرد: نماد، بر بستر شبکه ملي بين بانکي است که با تدوين و تصويب دو سند اصلي و راهبردي مرکز گواهي با عناوين “خط مشي مرکز گواهي” و “دستورالعمل اجرايي مرکز گواهي” به بانک‌ها ابلاغ شده و از طریق دفاتر پیشخوان خدمات نماد مستقر در شعب منتخب بانک‌های سراسر کشور، به مشتريان حقيقي، حقوقي و اشخاص مجاز بانکي خدمات ارائه خواهد داد. اولين دفتر پيشخوان خدمات گواهي مهرماه امسال  در بانک مرکزي تأسيس و ارائه خدمات عمومی و صدور گواهی در سایر دفاتر، تا پایان آذرماه امکان پذیر خواهد بود.
احمدی در ادامه افزود: امکان استفاده از خدمات بين بانکي در سامانه‌هاي ساتنا و پايا براي تراکنش‌هاي بيش از يکصد و پنجاه ميليون ريال، از ابتداي اسفند ماه و ارائه خدمات مالي درون بانکي براي تراکنش‌هاي بيش از يکصد و پنجاه ميليون ريال، از ابتدای ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۳  صرفاً به دارندگان گواهي نماد صورت می‌پذیرد.
وی با برشمردن ویژگی‌های سامانه نماد اظهار داشت: استقرار و راه‌اندازي اين سامانه با همت و تلاش متخصصان کشور، یک زير ساخت يکپارچه، متمرکز و در عين حال امن را در اختيار بانک‌ها و مشتريان قرار داد و از این پس مشتريان شبکه بانکي، صرفنظر از بانک ارايه دهنده خدمات، مي‌توانند از يک گواهي امضاي ديجيتال براي دريافت خدمت استفاده کنند.
این سامانه با ارائه خدمات بانکداری الکترونیک و ایجاد زیرساخت‌های امن برای کلیه متعاملان و استفاده کنندگان خدمات بانکی از یک سو، امکان نظارت بیشتر بانک مرکزی و از سوی دیگر کاهش چشمگیر هزینه‌های ارزی و ریالی را فراهم خواهد آورد.
وی همچنین ایجاد شفافیت افزونتر و بهبود فضای کسب و کار از طریق ارائه خدمات بانکداری الکترونیک را از جمله اهداف دیگر دولت تدبیر و امید در این راستا عنوان کرد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.