- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده بودجه ۹۳ قابل تحقق است.

با توجه به این که برای سالجاری ۴۵۰ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی پیش بینی شده، تاکنون حدود ۲۵۲ هزار میلیارد ریال( ۲۵.۲ هزار میلیارد تومان) آن محقق شده است، ضمن این که این رقم تا پایان سال جاری به حدود ۴۱۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید که تحقق بالای ۹۰ درصد است.


رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان این که سقف مالیات ۶۶۰ هزارمیلیارد ریالی(۶۶ هزار میلیارد تومان) پیش بینی شده در بودجه سال آینده قابل تحقق است، تاکید کرد این ظرفیت وجود دارد، اما ابزارها و الزامات کار باید فراهم شود.

به گزارش   شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) ،علی عسکری در حاشیه هفتمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران افزود:بودجه سال آینده نه تنها نفتی تر نشده بلکه اتکا به مالیات بیشتر شده است .
عسکری درباره درآمدهای مالیاتی در سال جاری اظهار داشت: با توجه به این که برای سالجاری ۴۵۰ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی پیش بینی شده، تاکنون حدود ۲۵۲ هزار میلیارد ریال( ۲۵.۲ هزار میلیارد تومان) آن محقق شده است، ضمن این که این رقم تا پایان سال جاری به حدود ۴۱۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید که تحقق بالای ۹۰ درصد است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: درآمدهای مالیاتی این سقف مالیات قابل تحقق است و ظرفیت اقتصادی وجود دارد، اما باید ابزارهای کار را حساب شده تر فراهم کنیم و سرعت بدهیم.

تامین هزینه ها از درآمدهای مالیاتی بر اساس برنامه پنجم

وی درباره تامین هزینه های جاری دولت از محل مالیات ها بر اساس برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: براساس این برنامه هزینه های دولت باید از محل مالیات ها تامین شود و نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی نیز به ۱۰ درصد برسد.
وی با بیان این که این شاخص هم اکنون به ۷ درصد رسیده و سالانه باید نیم درصد به این شاخص افزوده شود، اظهار داشت: لازمه دست یابی به این هدف اجرای ماده ۱۲۰ قانون برنامه پنجم است که بر اساس آن سازمان امور مالیاتی مکلف به ایجاد پایگاه اطلاعات اقتصادی شده تا نظام مالیاتی با دسترسی به اطلاعات بتواند با شناسایی فعالیت های اقتصادی و تشخیص مالیات اقدام لازم انجام دهد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که شاخص ها نسبت به قبل بهبود یافته است، گفت: با این وجود هنوز به شاخص های مورد نظر دست نیافته ایم.
وی ایجاد مشکل در دریافت اطلاعات از طریق ذینفعان براساس برنامه پنجم را از دلایل دست نیافتن به این هدف عنوان و تصریح کرد: برای رفع این مشکل باید شفافیت و تبادل اطلاعات را در بخش کلان کشور حل کرد.

سهم درآمدهای مالیاتی ازتولید ناخالص داخلی به ۶.۸ درصد رسید

عسکری در مورد درامدهای مالیاتی گفت: هم اکنون حدود ۶.۸ درصد تولید ناخالص داخلی از مالیات ها است ، البته دو سال تا پایان برنامه پنجم توسعه زمان باقی است و به همین دلیل به هدف برنامه که ۱۰درصد بوده نخواهیم رسید.
به گفته وی اگر زمینه تبادل اطلاعات در کشور فراهم شود به سرعت می توانیم به هدف برنامه پنجم دست یابیم، زیرا اقتصاد کشور ظرفیت های لازم را برای دستیابی به هدف دارد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، اقتصاد ایران ظرفیت دریافت مالیات تا دو برابر میزان فعلی را با حفظ عدالت و بدون فشار مالیاتی با جلوگیری از فرار مالیاتی دارد.

لایحه قانون مالیات ها

وی با بیان این که لایحه اصلاح قانون مالیات بزودی در کمیسیون های مجلس نهایی می شود و به صحن علنی می آید، گفت: این لایحه پس از بودجه در صحن علنی مطرح خواهد شد.

فرارمالیاتی

وی فرار مالیاتی را از پدیده تمام اقتصادها دانست و افزود: این میزان در اقتصادهای توسعه یافته ۱۰ درصد ، کشورهای درحال گذار ۲۰ تا ۲۵ درصد و کشورهای توسعه نیافته بالای ۳۰ تا ۳۵ درصد است .
عسکری تصریح کرد: ایران در گروه کشورهای در حال گذار است و بیش از ۲۰ درصد فرار مالیاتی داریم و اگر شاخص را ۱۰ درصد بهبود بدهیم بخشی از آن قابل حل است .
وی اصلاحیه قانون مالیات ها ، الکترونیکی کردن فرآیندها، تبادل اطلاعات و بالابردن ضمانت اجرایی را از راهکار های در دست اقدام برای کاهش فرار مالیاتی عنوان کرد.
وی درباره مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: قانون آزمایشی ارزش افزوده در ۵ سال گذشته در حال اجرا است و مهر امسال زمان آن تمام شده ، اما در قانون بودجه سال گذشته و امسال تمدید شده است.
وی ادامه داد: امور مربوط به اصلاح قانون آماده شده و بحث های کارشناسی در حال نهایی شدن است و تا پایان سال به دولت ارایه می شود.
عسکری همچنین در خصوص حذف دهک های پردرآمد در فاز دوم هدفمندی یارانه ها و استفاده از بانک اطلاعاتی مالیاتی کشور گفت: دولت برای این کار نیازمند اطلاعات گوناگونی است که یکی از این موارد می تواند مالیات ها باشد.
وی در پایان درباره سرنوشت موضوع دریافت مالیات از خانه های خالی نیز اظهار داشت: سازمان مجری قانون است و اگر در این زمینه قانونی تصویب و ابلاغ شود، ما آن را دنبال خواهیم کرد.