نرم افزارحسابداری صدگان

بودجه پیشنهادی برای سال ۹۳ منضبط و منقبض است.

0 553

حسابداراپ

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری اعلام کرد: بودجه پیشنهادی برای سال ۹۳ منضبط و منقبض است به نحوی که بودجه دستگاه های دولتی ۷.۳ درصد کمتر از سال ۹۲ است.


 محمدباقر نوبخت در نشستی خبری که در محل معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی برای تشریح بودجه سال ۹۳ برگزار شد، افزود: مجموع بودجه کل کشور شامل بخش های عمومی و شرکت ها ۷۸۲ هزار میلیارد تومان است که این رقم نسبت به بودجه سال ۹۲ حدود ۷.۵ درصد رشد دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از خبرگزاری جمهوری  اسلامی ایران ،معاون رئیس جمهور بودجه عمومی کشور برای سال آینده ۱۹۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این رقم در سال گذشته ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و برهمین اساس بودجه عمومی کشور امسال ۷.۳ درصد کاهش یافته است.

به گفته نوبخت، بودجه شرکت های دولتی در سال گذشته ۵۳۵ هزار میلیارد تومان بوده که برای سال آینده این رقم به ۵۸۷ هزار میلیارد تومان می رسد که معادل ۹.۶ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: مبانی بودجه ریزی دولت برای سال ۱۳۹۳مبتنی بر اسناد فرادستی نظام است و از تجارب بین المللی و ملی به ویژه در شیوه بودجه ریزی عملیاتی استفاده شده است.

به گفته نوبخت، در ذیل سند چشم انداز ۲۰ ساله که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، ایشان چندین نکته را اضافه کرده اند که باید در بودجه به آن توجه می شد.

معاون رئیس جمهور گفت: مقام معظم رهبری در ذیل این سند تحت عنوان ملاحظه نوشته اند در تهیه، تدوین و تصویب برنامه ها و بودجه سالانه کشور باید شاخص های کمی نظیر سرمایه گذاری، درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی، نرخ اشتغال، نرخ تورم، کاهش فاصله درآمدی دهک های بالا و پایین، رشد پژوهش و فناوری و توانایی های دفاعی متناسب با سیاست توسعه و اهداف چشم انداز ۲۰ ساله تهیه، تنظیم و تعیین شود.

نوبختافزود: سند چشم انداز تاکید می کند ایران در افق ۱۴۰۴ کشوری توسعه یافته است و در جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری و دارای تعامل سازنده با جهان قرار دارد.

پندار سیستم

معاون رییس جمهور اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در بخش تعامل سازنده با جهان با حفظ اصول و آرمان های انقلاب و نظام؛ تعاملی سازنده با جهان دارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه باید در برنامه پنجم هم به اهداف سند چشم انداز توجه می شد، تصریح کرد: این برنامه از سال ۱۳۹۰ عملیاتی شده اما پرسش این است که با پشت سرگذاشتن سه سال از آغاز این برنامه چه میزان به آن عمل شده است.

وی با اشاره به برخی از مشخصات اقتصادی این برنامه همچون رشد متوسط ۸ درصدی در سال، تاکید کرد که برای دسترسی به اهداف سند چشم انداز باید عقب ماندگی ها را شناسایی و جبران کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ماده ۲۱۳ قانون برنامه پنجم کشور که دولت را موظف می کند همراه با لایحه بودجه هر سال عملکرد قانون برنامه را نیز به مجلس گزارش کند، افزود: رئیس جمهور دیروز(یکشنبه) نیز به همین مساله اشاره کرد و این حکم قانونی است که باید دولت آن را اجرا کند.

نوبخت از تدوین سه جلد عملکرد مربوط به سال های ۹۰ و۹۱ و ارایه به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: سه جلد مرتبط به سال ۹۰ باید پارسال تقدیم مجلس شورای اسلامی می شد اما از آنجا که دولت قبلی در آن زمان موفق به ارائه آن نشد ما با بسیج نیروهای خود و به صورت شبانه روزی این کار را به انجام رساندیم و آن را تقدیم مجلس کردیم.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی با بیان آنکه اتفاقات مربوط به سال ۹۲ نیز در بودجه احصا شده، افزود: برای سال ۹۳ نیز در یک جلد شامل پیش بینی های شاخص های اقتصادی تدوین و به مجلس تقدیم شده است.

وی گفت: همچنین بخشنامه بنفش را میان همه دستگاه های اجرایی توزیع کرده ایم تا بدانند دولت برای سال نخست خود در بخش اقتصادی چه می خواهد بکند؟

سخنگوی دولت با تاکید بر بودجه ریزی عملیاتی به جای بودجه نویسی سنتی، افزود: در بودجه سال ۹۳ به چهار دستگاه تکلیف شده که بودجه ریزی خود را برپایه عملکرد و اهداف قرار دهند.

نوبخت با بیان اینکه از سال آینده از هیچ دستگاهی بودجه نویسی سنتی را قبول نخواهیم کرد، گفت: دستگاه هایی که موفق نشوند، بودجه عملیاتی داشته باشند براساس بودجه صفر با آنها برخورد می کنیم و خود کارشناسان مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به عدد و رقم مشخصی در این باره دست خواهند یافت و مبنا قرار خواهند داد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.