نرم افزارحسابداری صدگان

باطل شدن تمام معاملات هلدینگ خليج فارس در بورس

0 674

حسابداراپ

رییس شورای رقابت با تایید خبر لغو واگذاری هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: با توجه به مصوبه‌ی رسمی شورای رقابت تمامی معاملات این هلدینگ در بورس نیز باطل خواهد شد.


جمشید پژویان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصریح کرد: شورای رقابت چند هفته پیش از واگذاری این هلدینگ اعلام کرده بود باید در ارائه‌ی برخی از بنگاه‌های تحت نظر هلدینگ خلیج‌فارس تجدید‌نظر شود و با توجه به انحصاری بودن بعضی از این بنگاه‌ها نمی‌توان تمام این هلدینگ را به صورت یکجا به بورس ارائه کرد.

وی با اشاره به دو بنگاه رسمی که در هلدینگ خلیج فارس انحصاری هستند، گفت: بنگاه‌های فجر و مبین با توجه به محصولاتی که تولید می‌کنند رسما در حیطه‌ی بازار‌های انحصاری جای می‌گیرند و نمی‌توان آن دو را با دیگر بنگاه‌ها در هلدینگ خلیج فارس یکجا به بورس ارائه کرد.

رییس شورای رقابت اضافه کرد: از این‌رو و با توجه به این‌که اخطار شورای رقابت در این حوزه نادیده انگاشته شد در جلسه‌ی هفته گذشته اعضای شورا با اکثریت آراء واگذاری این هلدینگ را تصویب کردند و به این ترتیب تمامی معاملات انجام شده در این هلدینگ در بازار بورس نیز لغو و فسخ خواهد بود.

به گزارش ایسنا، متن صورت جلسه یکصد و هفتاد و پنج شورای رقابت که به لغو واگذاری هلدینگ خلیج فارس انجامید در زیر می‌آید:

یکصد و هفتاد و پنجمین صورتجلسه جلسه شورای رقابت در تاریخ ۲۹ آبان ۹۲

موضوع جلسه : بررسی نقطه نظرات وزارت صنعت معدن و تجارت، بررسی درخواست ابطال تصمیم شورا توسط شرکت جام آثار با موضوع پالایشگاه شیراز و تقاضای تجدید نظر در تصمیم، بررسی موضوع هلدینگ خلیج فارس-بررسی موضوع پتروشیمی فجر و مبین، بررسی موضوع شرکت توزیع گاز ایران(هلدینگ)، بررسی دستورالعمل راه آهن، بررسی نامه انجمن صنفی تولیدکنندگان رزین ایران در خصوص کود اوره، بررسی موضوع شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق، بررسی شکایت شرکت ایوان باستان و ادامه بررسی دستورجلسات گذشته مطرح شده در شورا.

یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای رقابت راس ساعت ۱۴ روز چهارشنبه در تاریخ ۲۹ آبان ۹۲ تشکیل و تصمیمات زیر اتخاذ شد:

پندار سیستم

با توجه به گزارش شماره ۲۴۳۱۰۵/۱۲۱ تاریخ ۱۵ آبان ۹۲ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در جریان عرضه سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ ) و پیرو مصوبه ۳۱ اردیبهشت ۹۱ شورای رقابت که رعایت نشده است، لذا مقرر گردید بر اساس بند ۱ ماده ۶۱ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، معاملات مربوط به سهام عرضه شده به صندوق بازنشستگی و پس انداز کارکنان شرکت ملی نفت و ۵% سایر سهامداران فسخ شود.


واگذاری هلدینگ خلیج فارس کار درستی بود/ نباید عقب‌گرد کنیم!

اگر مشکلی پیش روی سهم است، شورای رقابت باید روی قیمت‌گذاری محصولات شرکت وارد شود، نه لزوما یک معامله را باطل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، علی رحمانی، مدیرعامل سابق شرکت بورس تهران و استاد دانشگاه الزهرا، درخصوص اظهار نظر شورای رقابت درخصوص شرکت هلدینگ خلیج فارس اظهار داشت: به لحاظ عملی شورای رقابت نمی‌تواند معاملات یک سهام یک شرکت را که سهام آن به‌مدت طولانی بین سهامداران در گردش بوده است را باطل کند.

وی در این خصوص افزود: شورای رقابت اگر ایرادی را در عملکرد واگذاری شرکت می‌بیند، نمی‌تواند کل معاملات را باطل کند.

رحمانی ادامه داد:  این بحثی که در شورای رقابت پیش آمده، جزئی از شرکت هلدینگ خلیج فارس را شامل می‌شود که آن هم قابل بررسی است و نیاز به ابطال معامله نیست.

رحمانی اشاره داشت: روش منطقی این است که چون شرکت فجر و مبین به عنوان دو شرکت در مجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در منطقه عسلویه انحصار دارند شورای رقابت باید در قیمت‌گذاری و خدمات آنها وارد شده و فرمول تهیه کند نه این که به سهامداران این شرکت تنش وارد کند.

وی در پایان بیان داشت: شورای رقابت نباید به‌گونه‌ای رفتار کند که در دولت تدبیر و امید عقب گرد داشته باشیم واگذاری شرکت هلدینگ خلیج فارس، کار درستی بود و مسیر درستی را طی کرد و نمی‌توان اصل معامله را باطل کرد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.