نرم افزارحسابداری صدگان

شماره۱۰۰/۴۱۵۵۶/۹۰۰۰ مورخ ۹۲/۸/۱( تعرفه دستمزد کارشناسان رسمي دادگستري )

0 1,152

حسابداراپ

جناب آقاي سينجلي جاسبي

رئيس محترم هيأت مديره و مديرعامل روزنامه رسمي کشور
تصوير دستورالعمل شماره ۱۰۰/۴۱۵۴۰/۹۰۰۰ ـ ۱/۸/۱۳۹۲ رياست محترم قوه قضائيه جهت درج در روزنامه رسمي به پيوست ارسال مي‌گردد.



مديرکل دبيرخانه قوه قضائيه ـ محسن محدث

 

شماره۱۰۰/۴۱۵۴۰/۹۰۰۰                                                                ۱/۸/۱۳۹۲

پندار سیستم

تعرفه دستمزد کارشناسان رسمي دادگستري

در اجراي ماده ۲۹ قانون کانون کارشناسان رسمي دادگستري مصوب ۱۸/۱/۱۳۸۱ مجلس شوراي اسلامي و پيشنهاد شوراي عالي کارشناسان رسمي دادگستري، تعرفه مربوط به تعرفه دستمزد کارشناسان رسمي دادگستري، مصوب ۸/۱۲/۱۳۸۹ به شرح مواد آتي اصلاح مي‌شود:
فصل اول ـ کليات
ماده۱ـ دستمزد کارشناسان پس از گزارش و اظهارنظر کارشناسي در حدود صلاحيت آنها از طرف اشخاص حقيقي و يا حقوقي طبق مقررات اين تعرفه محاسبه و پرداخت مي‌گردد.
تبصره ـ منظور از کانون در اين تعرفه، کانون کارشناسان رسمي دادگستري و منظور از مرکز، مرکز امور مشاوران حقوقي و وکلاء و کارشناسان قوه قضائيه مي‌باشد.
ماده۲ـ مراجع قضائي، وزارتخانه‌ها، سازمان‌هاي دولتي و ارگانها و نهادها و شهرداري‌ها و مؤسسات وابسته به آنها در تعيين دستمزد کارشناسي مکلفند بر اساس مقررات اين تعرفه عمل نمايند.
تبصره۱ـ در مواردي که مرجع قضائي در پرونده‌هاي کيفري و حقوقي براي کشف جرم و تعيين علت و علل و مشخص نمودن واقعيت اقدام به تعيين کارشناس مي‌نمايد، تعيين دستمزد متناسب با کميت و کيفيت کار با همان مرجع مي‌باشد.
تبصره۲ـ در صورت عدم استطاعت مالي متقاضي کارشناسي به تشخيص قاضي پرونده حق‌الزحمه کارشناسي تا ميزان معيني به وسيله دادگاه کاهش مي‌يابد ولي به هر حال پرداخت هزينه‌ها يا وسيله اجراي قرار کارشناسي مانند اياب و ذهاب و غيره به عهده متقاضي مي‌باشد.
تبصره۳ـ در مورد مناطق محروم و يا اشخاص حقيقي که استطاعت کافي ندارند حسب مورد به تشخيص قاضي پرونده، مرکز يا کانون مربوط حق‌الزحمه اين تعرفه سي‌درصد کاهش مي‌يابد.
تبصره۴ـ در صورت عدم استطاعت مالي متقاضي کارشناسي به تشخيص مرجع قضائي مربوط مراتب جهت معرفي کارشناس معاضدتي حسب مورد (حداکثر تا سه مورد) به کانون يا مرکز اعلام تا معرفي گردد.
ماده۳ـ در کارشناسي‌ها چنانچه موضوع کارشناسي مربوط به جزئي از کل بوده ولي اظهارنظر کارشناسي مستلزم بررسي در کل کار مربوطه باشد، دستمزد با پيشنهاد کارشناس و موافقت مقام ارجاع‌کننده بر مبناي کل کار انجام شده محاسبه و پرداخت خواهد شد.
ماده۴ـ کليه اشخاص حقيقي و حقوقي مکلفند در صورت درخواست کارشناس يا هيئت کارشناسي، دستمزد کارشناسي را طبق اين تعرفه و در صورتي که قبلاً قابل برآورد نباشد حسب مورد بطور علي‌الحساب به حساب کانون يا مرکز توديع و قبض آن را در پرونده مربوط پيوست نمايند در اين صورت کارشناسان رسمي مکلفند پس از توديع دستمزد نسبت به انجام کارشناسي اقدام نمايند.
ماده۵ ـ در صورتي که کارشناس اقدام به کارشناسي نموده ولي به دليلي که خارج از حيطه اختيار وي باشد اجراي کارشناسي منتفي گردد، محق دريافت بخشي از دستمزد متناسب با کارهاي انجام شده و يا وقت صرف شده خواهد بود؛ به شرط اينکه از حداقل مقرر در اين تعرفه کمتر نباشد. به علاوه، چنانچه در اين رابطه به محل اجراي قرار کارشناسي مسافرت نموده باشند هزينه سفر، اقامت و فوق‌العاده روزانه وي بر مبناي ضوابط اين تعرفه پرداخت مي‌شود.
ماده۶ ـ در صورتي که اجراي قرار کارشناسي مستلزم عزيمت به خارج از حوزه فعاليت يا محل اقامت کارشناس باشد، تأمين وسيله اياب و ذهاب و محل اقامت مناسب و غذا به عهده متقاضي بوده و علاوه بر دستمزد کارشناسي، فوق‌العاده مأموريت کارشناس براي هر روز مسافرت به مأخذ روزانه مبلغ ۵۰۰.۰۰۰ ريال براي مأموريت داخل استان محل اقامت کارشناس و مبلغ ۱.۰۰۰.۰۰۰ ريال براي مأموريت خارج از استان کارشناس پرداخت خواهد شد. چنانچه متقاضي از تأمين وسيله اياب و ذهاب و اقامت خودداري نمايد و کارشناس براي انجام کارشناسي رأساً و به هزينه خود نسبت به تهيه موارد فوق‌الذکر اقدام نمايد، علاوه بر دستمزد و فوق‌العاده مأموريت، هزينه‌هاي مربوط در وجه کارشناس پرداخت خواهد شد.
تبصره۱ـ در صورتي که انجام کارشناسي مستلزم عزيمت به خارج از کشور باشد، انجام امور مربوط و کليه هزينه‌هاي سفر و پرداخت فوق‌العاده روزانه هم رديف مديران کل به عهده متقاضي مي‌باشد.
تبصره۲ـ در صورتي که مبلغ مورد رسيدگي به ارز باشد، پس از تسعير آن به ريال، براساس نرخ واريزنامه رسمي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران مطابق جدول رشته مربوط محاسبه خواهد گرديد.
تبصره۳ـ تأمين وسيله اياب و ذهاب اجراي قرار کارشناسي درون شهرها بعهده متقاضي مي‌باشد.
ماده۷ـ دستمزد تأمين دليل با توجه به کميت و کيفيت خدمات کارشناسي موردنياز از طرف مقام ارجاع‌کننده تعيين مي‌شود و حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال مي‌باشد.
ماده۸ ـ هزينه انجام کليه آزمايش‌ها و تهيه نمونه‌هاي لازم و گمانه‌زني که طبق نظر کارشناسي ضروري باشد، به عهده متقاضي است و در صورت اختلاف و ضرورت انجام اقدامات مذکور، حسب موردنظر مرکز يا کانون مربوط معتبر است.
ماده۹ـ در مواردي که براي بعضي از امور کارشناسي در اين تعرفه دستمزد تعيين نشده باشد، دستمزد آن حسب مورد توسط مرجع قضائي، کانون يا مرکز مربوط تعيين مي‌گردد. در هر حال حداقل دستمزد ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال خواهد بود.
ماده۱۰ـ در مواردي که موضوع کارشناسي مربوط به سالهاي قبل از تاريخ انجام کارشناسي باشد، دستمزد طبق قيمت روز  براساس اين تعرفه محاسبه و پرداخت خواهد شد.
ماده۱۱ـ دستمزد ارزيابي‌ها براي کليه رشته‌ها در هر مورد ارجاعي بشرح ذيل تعيين مي‌گردد.
ـ تا پنجاه ميليون ريال………………………………………………………………….. مقطوعاً ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال.
ـ از پنجاه ميليون و يک ريال تا يکصد و پنجاه ميليون ريال نسبت به مازاد………… ۵/۰ درصد.
ـ از يـکصد و پنـجاه ميليون و يک ريال تـا دويست و پنـجاه ميلـيون ريال نسـبت به مازاد………………………………………………………………………………………………………………………..۴/۰ درصد.
ـ از دويست و پنجاه ميليون و يک ريال تا يک ميليارد ريال نسبت به مازاد …………….. ۳/۰ درصد.
ـ از يک ميليارد ريال تا ده ميليارد ريال نسبت به مازاد………………………………….۱۲۵/۰ درصد.
ـ از ده ميليارد و يک ريال تا يکصد و پنجاه ميليارد ريال نسبت به مازاد…………۰۶/۰ درصد.
ـ از يکصد و پنجاه ميليارد و يک ريال تا پانصد ميليارد ريال نسبت به مازاد ………….. ۰۳/۰ درصد.
ـ از پانصد ميليارد و يک ريال تا ششصد و پنجاه ميليارد ريال نسبت به مازاد…………۰۲۵/۰ درصد.
ـ از ششـصد و پنجـاه ميليـارد و يک ريال تا يک هـزار ميليـارد ريـال نسـبت به مازاد…………………………………………………………………………………………………………………..۰۱۵/۰ درصد.
ـ از يکهزار ميليارد و يک ريال به بالا نسبت به مازاد۰۱/۰ درصد، حداکثر کل دستمزد کارشناسي سيصد ميليون ريال براي هر کارشناس خواهد بود.
تبصره۱ـ در هر مورد که ارجاع کار شامل موارد متعدد باشد، مجموع مبالغ ارزيابي مندرج در گزارش به طور يک جا مبناي محاسبه اين ماده قرار مي‌گيرد. ليکن در صورتي که موضوع ارزيابي در مکانهاي مناطق مختلف شهرداري يا داراي پروانه صنعتي مجزا باشند و يا مربوط به اشخاص حقوقي يا حقيقي مختلف باشد، ارزيابي‌ها به طور جداگانه مبناي محاسبه قرار خواهد گرفت.
تبصره۲ـ دستمزد بررسي به اختلاف في‌مابين کارفرمايان و پيمانکاران و ساير قراردادهاي مربوط و دستمزد تعيين و کنترل صورت وضعيت براي کليه رشته‌ها بر مبناي مبلغ قرارداد طبق ماده۱۱ اين تعرفه به اضافه صددرصد مي‌باشد.
تبصره۳ـ دستمزد تعيين علل و مسببين و تعيين خسارت براي کليه رشته‌ها بر مبناي ميزان خسارت تعيين شده طبق ماده ۱۱ اين تعرفه به اضافه پنجاه درصد مي‌باشد.
تبصره۴ـ تشخيص تخلف از مفاد قرارداد و يا رسيدگي به تأخير قرارداد در هر مورد طبق ماده ۱۱ اين تعرفه به اضافه پنجاه درصد مي‌باشد.
تبصره۵ ـ در ارزيابي قطعات يدکي و کالاي مستعمل، فرآورده‌هاي غذايي و داروئي و بهداشتي، ضايعات توليدي، ابزارآلات، ماشين‌آلات و تجهيزات برقي و مکانيکي، اجزاي ريزالکترونيک و مخابرات در هر کار ارجاعي به صورت يکجا و طبق ماده ۱۱ اين تعرفه به اضافه پنجاه درصد مي‌باشد.
تبصره۶ ـ در مواردي که موضوع کارشناسي توسط چند کارشناس رسمي از يک رشته کارشناسي انجام شود، از دستمزد هر کارشناس مبلغ سي درصد کسر مي‌گردد.
ماده۱۲ـ در صـورتي که رسـيدگي به مستندات و مدارک مربوط به کارشناسي به زبان خارجي باشد علاوه بر تعرفه قانوني در هر رشته، هزينه ترجمه رسمي براساس آئين‌‌نامه تعرفه مترجمين رسمي اضافه مي‌شود.
ماده۱۳ـ دستمزد تعيين اجاره بها، براي کليه رشته‌ها جهت هر واحد يا مجموعه مستقل تا اجاره ماهيانه دو ميليون ريال، مقطوعاً ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و از دو ميليون تا سي ميليون ريال، ده درصد و از سي ميليون ريال به بالا، دو درصد اضافه خواهد شد. دستمزد تعيين اجرت‌المثل يا اجور گذشته بر مبناي اين ماده به اضافه بيست و پنج درصد خواهد بود.
ماده۱۴ـ حق‌الزحمه تفسير عکس‌هاي هوائي و ماهواره‌اي براي هر پلاک ثبتي و تعيين موقعيت ثبتي آن در عکسهاي مزبور مقطوعاً مبلغ ۳.۰۰۰.۰۰۰ ريال است و براي تفسير عکس‌هاي مذکور مربوط به سالهاي گذشته، به ازاي هر سال مبلغ چهارصد هزار ريال اضافه خواهد شد. همچنين، براي پلاکهاي متعدد متصل به هم به ازاء هر پلاک اضافي چهل درصد به حق‌الزحمه اين رديف اضافه خواهد شد.
فصل دوم ـ تعرفه دستمزد کارشناسي
گروه۱ـ مهندسي آب و معادن شامل رشته‌هاي (آب، مواد، معادن)
رشته مهندسي آب:
ماده۱۵ـ دستمزد اندازه‌گيري آب و حقابه‌ها بشرح ذيل است:
۱ـ تا ۵۰ ليتر در ثانيه، مقطوعاً ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال.
۲ـ مازاد بر ۵۰ ليتر در ثانيه تا ۱۰۰۰ ليتر در ثانيه به ازاء هر ليتر ۱۵۰۰ ريال.
۳ـ از ۱۰۰۰ ليتر به بالا به ازاء هر ليتر در ثانيه، ۴۰۰ ريال و حداکثر بيست ميليون ريال.
ماده۱۶ـ دسـتمزد تعيين کيفيـت شيميايي و آلودگي آب با تـوجه به مسائل زيست محيطي در هر مورد ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال مي‌باشد.
ماده۱۷ـ دستمزد بررسي مشخصات سفره‌هاي سطحي و زيرزميني آب از هر لحاظ مقطوعاً ۳.۰۰۰.۰۰۰ ريال است.
تبصره ـ در صورتي که انجام کارشناسي مستلزم عمليات نقشه‌برداري باشد، دستمزد آن طبق تعرفه مربوط پرداخت خواهد شد.
ماده۱۸ـ دستمزد ارزيابي قنوات، چاه‌ها و منصوبات آن، شبکه‌هاي آبياري و زهکشي آب و فاضلاب مطابق ماده ۱۱ اين تعرفه خواهد بود.
ماده۱۹ـ تعيين نوع و بررسي کيفيت حفاري چاهها و قنوات و بهسازي چشمه‌ها مقطوعاً ۳.۰۰۰.۰۰۰ ريال است.
ماده۲۰ـ دستمزد رسيدگي به اختلاف مربوط به حريم و بستر رودخانه‌ها و کانال‌ها و انهار به شرح زير تعيين مي‌گردد:
۱ـ حريم کانالها و انهار تا عرض بستر ۱۲ متر از قرار هر کيلومتر ۱.۰۰۰.۰۰۰ ريال و حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و حداکثر ده ميليون ريال.
۲ـ حريم رودخـانه و کانالهاي با عرض بيش از ۱۲ متر، از قرار هر کيلومتر ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و حداکثر ۱۴ ميليون ريال.
ماده۲۱ـ دستمزد رسيدگي به وضع فاضلاب به لحاظ تشخيص بار آلودگي بر حسب کميت و کيفيت مقطوعاً ۲.۰۰۰.۰۰۰ ريال.
رشته فلزات و معادن
ماده۲۲ـ
۱ـ تعرفه دستمزد کارشناسان رسمي رشته فلزات در ارزيابي‌ها طبق ماده ۱۱ در مورد ملاک تشخيص، حداقل ۵ ميليون ريال و حداکثر ده ميليون ريال خواهد بود.
۲ـ تعرفه دستمزد کارشناسان رشته معادن مربوط به ارزيابي ذخائر معدني (احتمالي ـ ممکن ـ قطعي) طبق ماده ۱۱ تعرفه عمومي خواهد بود. (در معادن زيرزميني معادل بيست درصد به تعرفه مربوط اضافه خواهد شد)
۳ـ در صورتي انجام بررسيهاي کارشناسي در معادن منتج به ارزيابي نگردد، حق‌الزحمه کارشناسي براساس ماده ده اين تعرفه قابل پرداخت خواهد بود.
گروه۲ـ اموال منقول شامل رشته‌هاي:
(آثار هنري و اشياء نفيسه و کتب خطي ـ اشياء عتيقه و احجار کريمه،
ساعت و جواهرات، فرش، لوازم خانگي و اداري)
ماده۲۳ـ دستمزد کارشناسي رشته‌هاي فوق مطابق ماده ۱۱ اين تعرفه و رشته لوازم خانگي و اداري ۲۰ درصداضافه مي‌باشد.
گروه۳ـ امور پزشکي ـ داروئي و غذايي شامل رشته‌هاي:
(پزشکي، داروسازي و سم‌شناسي، مواد غذائي و مسموميتهاي ناشي از آن)
ماده۲۴ـ دستمزد کارشناسي رشته‌هاي فوق، برحسب اهميت و حساسيت و پيچيدگي موضوع و با توجه به کميت و کيفيت کار با پيشنهاد کارشناس و موافقت مرجع ارجاع‌کننده ، حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و حداکثر ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال در هر مورد مي‌باشد و در مورد ارزيابي مطابق ماده ۱۱ اين تعرفه مي‌باشد.
تبصره ـ کليه هزينه‌هاي آزمايشگاهي، نمونه‌برداري (بيوپسي)، راديوگرافي و نظائر آن به عهده متقاضي مي‌باشد.
گروه۴ـ رشته حسابداري و حسابرسي ـ آمار

(امور بازرگاني ـ تعيين نفقه و بيمه)
رشته حسابداري و حسابرسي:
ماده۲۵ـ دستمزد کارشناسي در امور حسابرسي نسبت به جمع ارقام حسابهاي مورد رسيدگي طبق ماده ۱۱ اين تعرفه به اضافه پنجاه درصد خواهد بود.
ماده۲۶ـ دستمزد کارشناسي امور ذيل براساس ماده ۱۱ اين تعرفه خواهد بود:
۱ـ ارزش سهام و سهم‌الشرکه، با توجه به مجموع دارائي‌هاي جاري و بدهي‌ها و ذخائر رسيدگي‌شده به اضافه قيمت تمام شده دفتري دارائي‌هاي ثابت.
۲ـ رسيدگي و حسابرسي ترازنامه و حساب سود و زيان و امور توقف و ورشکستگي.
۳ـ تعيين قيمت تمام‌شده کالاها با توجه به ارقام تشکيل‌دهنده قيمت تمام شده.
رشته امور بازرگاني:
ماده۲۷ـ دستمزد کارشناسان رشته بازرگاني در مورد ارزيابي طبق تعرفه ماده ۱۱ است و در ساير موارد حداقل ۲.۰۰۰.۰۰۰ ريال و حداکثر ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال خواهد بود.
رشته تعيين نفقه:
ماده۲۸ـ تعيين دستمزد نفقه با توافق مي‌باشد و در هر مورد حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و حداکثر ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال است.
رشته بيمه:
ماده۲۹ـ دستمزد رشته بيمه در مورد ارزيابي ماده ۱۱ اين تعرفه و ساير موارد با توافق مقام ارجاع‌کننده در هر مورد حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و حداکثر ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ريال است.
رشته آمار:
ماده۳۰ـ تعيين دستمزد رشته آمار با توافق مقام ارجاع‌کننده در هر مورد حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و حداکثر ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال است.
گروه۵ ـ امور وسائط نقليه موتوري شامل رشته‌هاي:
(امور حمل و نقل ]ترابري [ ـ وسائط نقليه هوايي، وسائط نقليه دريايي و غواصي، وسائط نقليه موتوري زميني و وسائط نقليه ريلي)
ماده۳۱ـ دستمزد کارشناسي وسائط نقليه موتوري زميني به شرح ذيل است:
۱ـ رسيدگي به اصالت خودرو ۱.۵۰۰.۰۰۰ريال داخل شهر و ۲.۰۰۰.۰۰۰ ريال خارج شهر.
۲ـ رسيدگي به تصادف درون شهري ۱.۰۰۰.۰۰۰ ريال.
۳ـ رسيدگي به تصادف خارج از شهر ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال.
اظهارنظر فني و تعيين خسارت تعميرگاهي، تعيين تناژ، تعيين مدل براي هر دستگاه مقطوعاً ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و براي وسائط نقليه بدون موتور پنجاه درصد آن.
ماده۳۲ـ تعرفه دستمزد وسائط نقليه دريايي و غواصي و رشته امور حمل و نقل:
۱ـ براي دعاوي مربوط به حمل و نقل (مسئوليت صادرکننده اسناد حمل)
با توجه به مبلغ خواسته، مطابق ماده ۱۱ اين تعرفه است.
۲ـ تعيين ارزش وسائط نقليه آبي:
براساس ماده ۱۱ اين تعرفه است.
۳ـ تعيين علت در تصادم دريايي يا تصادم در آبهاي داخلي بشرح ذيل مي‌باشد:
الف ـ در صورت تصادم بين قايقهاي تفريحي و مسافربري در آبهاي داخلي:
در هر مورد ۲.۰۰۰.۰۰۰ ريال.
ب ـ در صورت تصادم بين دو يا چند فروند شناور در دريا:
ـ براي شناورهاي با ظرفيت بار کمتر از ۵۰۰ تن (ظرفيت ناخالص يا GT ) ۴.۰۰۰.۰۰۰ ريال در هر مورد.
ـ براي شناورهاي با ظرفيت بار بالاتر از ۵۰۰ تن (ظرفيت ناخالص يا GT ) ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال در هر مورد.
تبصره ـ در صورتي که تصادم بين دو يا چند شناور با ظرفيتهاي متفاوت باشد، ظرفيت بالاتر مبناي تعيين حق‌الزحمه مي‌باشد.
۴ـ در مورد غواصي و عمليات زيرآبي، ماده۹ اين تعرفه ملاک عمل خواهد بود.
تبصره ـ دستمزد ارزيابي‌هاي وسائط نقليه هوائي و ريلي و زميني برابر ماده ۱۱ خواهد بود.
گروه۶ ـ راه و ساختمان شامل رشته‌هاي:
(راه و ساختمان ـ معماري داخلي و تزئينات ـ مهندسي ترافيک ـ برنامه‌ريزي شهري ـ مهندسي محيط زيست ـ امور ثبتي ـ ابنيه و آثار باستاني ـ نقشه‌برداري)
رشته راه و ساختمان:
ماده۳۳ـ دستمزد ارزيابي اراضي غيرمزروعي و ابنيه و مصالح ساختماني و تعيين حقوق کسب و پيشه و تجارت و سرقفلي مطابق ماده ۱۱ اين تعرفه تعيين مي‌شود.
ماده۳۴ـ دستمزد تطبيق نقشه‌هاي ساختماني با وضعيت محل و بنا:
براي هر مترمربع مساحت زير بنا ۴.۰۰۰ ريال و حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و حداکثر ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ريال است.
ماده۳۵ـ دستمزد تطبيق مشخصات قراردادي ساختمان‌ها با وضعيت محل و بنا براي هر مترمربع مساحت زيربنا ۴.۰۰۰ ريال و حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و حداکثر ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال است.
ماده۳۶ـ دستمزد تهيه نقشه‌هاي معماري و سازه ساختمان‌هاي موجود در صورت ضرورت و دستور مرجع قضائي بشرح زير مي‌باشد:
۱ـ معماري کلي هر مترمربع ۳۰۰۰ ريال و حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و حداکثر ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال.
۲ـ سازه هر مترمربع ۴. ۰۰۰ ريال و حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و حداکثر ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال.
ماده۳۷ـ دستمزد افراز و قطعه‌بندي مستلزم تهيه نقشه دقيق قطعات افرازي و صورت ارزيابي آنها، طرح قطعات مفروزه بطور واضح و روشن بشرح زير است:
۱ـ دستمزد افراز املاک و مستغلات و تقسيم ترکه براساس ماده ۱۱ اين تعرفه به اضافه بيست درصد.
۲ـ در صورتيکه نقشه ملک مورد افراز تهيه نشده باشد هزينه نقشه براساس تعرفه نقشه‌برداري مربوط علاوه بر دستمزد رديف ۱ محاسبه مي‌شود.
تبصره ـ در مواردي که واحدهاي ساختماني با هر نوع کاربري که بصورت آپارتمان، طبقه يا بلوک مجزا هستند همانند باشند، طبقه يا بلوک اول به ميزان مقرر در اين ماده و مواد ۳۴ الي ۳۶ اين تعرفه محاسبه و براي بقيه طبقات و يا هر بلوک مشابه فقط ده درصد دستمزد مربوط پرداخت خواهد شد.
ماده۳۸ـ دستمزد تشخيص زمين مسبوق به احياء از نظر ساختماني تا مساحت ۱۰۰۰ مترمربع ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و براي هر يک هزار مترمربع مازاد، مبلغ ۸۰۰.۰۰۰ ريال اضافه مي‌گردد.
رشته نقشه‌برداري و امور ثبتي:
ماده۳۹ـ پياده کردن محدوده پلاک ثبتي در نقشه و عکس هوايي:
۱ـ اگر گذربند مشخص باشد:
تا ۱۰۰۰ مترمربع مقطوعاً ۲.۰۰۰.۰۰۰ ريال و نسبت به مازاد تا ۱۰ هکتار براي هر مترمربع ۲۰۰ ريال و از ۱۰ هکتار به بالا نسبت به مازاد هر مترمربع ۱۰۰ ريال و حداکثر ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال.
۲ـ اگر گذربند مشخص نباشد:
تا ۱۰۰۰ مترمربع مقطوعاً ۶.۰۰۰.۰۰۰ ريال و نسبت به مازاد تا ۱۰ هکتار هر مترمربع ۲۰۰ ريال و از ده هکتار به بالا نسبت به مازاد هر مترمربع ۱۰۰ ريال و حداکثر ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال.
ماده۴۰ـ حق‌الزحمه نقشه‌برداري اراضي و تهيه پروفيل و غيره برمبناي بند ۲ ماده ۳۹ و حداکثر ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال.
ماده۴۱ـ حق‌الزحمه مطالعه پرونده ثبتي و تشخيص محل پلاک موردنظر در املاک تا ۱۰۰۰ مترمربع حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و نسبت به مازاد تا ۵۰۰۰ مترمربع براي هر مترمربع ۸۰۰ ريال و از ۵۰۰۰ مترمربع تا ۵۰۰۰۰ مترمربع نسبت به مازاد براي هر مترمربع ۴۰۰ ريال و از ۵۰۰۰۰ مترمربع به بالا نسبت به مازاد براي هر مترمربع ۲۰۰ ريال و حداکثر سي ميليون ريال.
ماده۴۲ـ دستمزد نقشه‌برداري و تهيه نقشه موقعيت قنوات و مسير انهار و کانالها و رودخانه‌ها با مقياس ۱۰۰۰/۱ به صورت پيمايش با تعيين محل چاه‌ها، حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال است و حداکثر با نظر مقام قضائي مي‌باشد.
ماده۴۳ـ دستمزد تشخيص حدود ثبتي و رسيدگي به اختلاف املاک خارج از محدوده شهرها:
۱ـ دستمزد مطالعه پرونده ثبتي و پياده نمودن پلاک موردنظر و تشخيص حدود آن در املاک مزروعي تا يک هکتار حداقل ۲.۰۰۰.۰۰۰ ريال است.
۲ـ در مواردي که مساحت ملک بيش از يک هکتار باشد به ازاء هر هکتار مازاد، بيست درصد به دستمزد اضافه مي‌شود و حداکثر ده ميليون ريال مي‌باشد.
ماده۴۴ـ دستمزد کارشناسي رشته شهرسازي:
۱ـ حق‌الزحمه شهرسازي در زمينه بررسي انطباق طرح‌هاي تفکيک اراضي شهري با ضوابط و مقررات شهرسازي به شرح زير است:
۱ـ۱ـ طرح تفکيک با دو قطعه زمين، مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ريال.
۱ـ۲ـ طرح تفکيک با ۳ تا ۱۰ قطعه زمين، مبلغ ۱.۰۰۰.۰۰۰ ريال به ازاء هر قطعه مازاد بر ۲ قطعه.
۱ـ۳ـ طرح تفکيک با بيش از ۱۰ قطعه زمين، مبلغ ۳۰۰.۰۰۰ ريال به ازاء هر قطعه مازاد بر ۱۰ قطعه.
۲ـ حق‌الزحمه شهرسازي در زمينه بررسي انطباق کاربري اراضي شهري با طرح‌هاي توسعه شهري به شرح زير مي‌باشد:
۲ـ۱ـ کاربري يک يا دو قطعه زمين مجاور با يکديگر مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ريال.
۲ـ۲ـ کاربري ۳ تا ۱۰ قطعه زمين مجاور با هم، مبلغ ۷۰۰.۰۰۰ ريال به ازاء هر قطعه مازاد بر ۲ قطعه.
۲ـ۳ـ کاربري بيش از ۱۰ قطعه زمين مجاور با هم، مبلغ ۳۰۰.۰۰۰ ريال به ازاء هر قطعه مازاد بر ۱۰ قطعه.
۳ـ حق‌الزحمه شهرسازي در زمينه بررسي انطباق شهري ساختمان‌ها به ضوابط و مقررات شهرسازي به شرح زير مي‌باشد:
۳ـ۱ـ ساختمان با يک يا دو واحد قابل تفکيک، مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ريال.
۳ـ۲ـ ساختمان با ۳ تا ۱۰ واحد قابل تفکيک، مبلغ ۷۰۰.۰۰۰ ريال به ازاء هر واحد مازاد بر ۲ واحد.
۳ـ۳ـ ساختمان با بيش از ۱۰ واحد قابل تفکيک، مبلغ ۳۰۰.۰۰۰ ريال به ازاء هر واحد مازاد بر ۱۰ واحد.
تبصره ـ دستمزد ساير رشته‌هاي زيرگروه ۶ طبق ماده ۹ اين تعرفه خواهد بود.
گروه۷ـ صنعت و فن شامل رشته‌هاي:
(الکتروشيمي، صنايع نفت و پتروشيمي ـ برق، الکترونيک و مخابرات ـ برق، ماشين و تأسيسات کارخانجات ـ تأسيسات ساختماني ]آسانسور و شوفاژ و تهويه [ ـ کامپيوتر ـ گاز و گازرساني ـ انرژي هسته‌اي ـ مهندسي هوافضا ـ مهندسي پزشکي ـ نساجي و رنگرزي)
ماده۴۵ـ دستمزد کارشناسي و ارزيابي رشته‌هاي فوق براساس ماده ۱۱ اين تعرفه و تبصره‌هاي ذيل آن خواهد بود.
تبصره ـ حق‌الزحمه کارشناسي نرم‌افزار کامپيوتر مطابق ماده ۱۱ اين تعرفه به اضافه ۵۰ درصد خواهد بود.
گروه۸ ـ فني و هنري شامل رشته‌هاي:
(تئاتر ـ شعر و سرود ـ تشخيص اصالت خط و امضاء و اثر انگشت ـ چاپ و چاپخانه ـ عکاسي و امور سينمايي ـ طراحي و گرافيک ـ امور ورزشي
تأليفات ـ تمبر ـ صنايع دستي ـ موسيقي)
ماده۴۶ـ دستمزد کارشناسي رشته تشخيص اصالت خط و امضاء و اثر انگشت در پرونده‌هاي غيرمالي و در هر مورد بررسي (هر مستند) حداقل ۲.۰۰۰.۰۰۰ ريال در صورتيکه کم و کيف کار ايجاب نمايد با پيشنهاد کارشناس و توافق مراجع ارجاع‌کننده کارشناسي حداکثر ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال تعيين مي‌گردد.
تبصره ـ دستمزد کارشناسي رشته‌هاي فوق در پرونده‌هاي مالي مطابق ماده ۱۱ اين تعرفه محاسبه و حداکثر بيست ميليون ريال مي‌باشد.
ماده۴۷ـ دستمزد کارشناسي مربوط به عکاسي و امور سينمايي و تئاتر و شعر و سرود و چاپ و چاپخانه به شرح ذيل مي‌باشد:
الف ـ دستمزد کارشناسي مسائل فني عکس و فيلم و اختلاف رنگها، شرايط نوري، کمپوزيسيون (ترکيب‌بندي)، پرسپکتيو، ظهور و چاپ حداقل ۲.۰۰۰.۰۰۰ ريال و حداکثر ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ريال در هر مورد با نظر مقام ارجاع‌کننده.
ب ـ امور مربوط به فيلم‌برداري و سينما:
دستمزد رسيدگي‌ به موارد اختلاف فيمابين کارفرمايان و تهيه‌کنندگان اعم از نويسنده ، کارگردان، تصويربردار، تدوين‌کننده، لابراتوار و صدابردار به شرح زير است:
۱ـ برنامه‌هاي کوتاه‌مدت و مستند اعم از فيلم و يا ويدئو و برنامه‌هاي انيميشن حداقل ۲.۰۰۰.۰۰۰ ريال.
۲ ـ برنامه‌هاي بلندمدت سينمايي بيشتر از يک ساعت، برحسب مدت فيلم و حداکثر ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ريال.
ج ـ دستمزد ارزيابي فيلم، وسايل و لوازم عکاسي و فيلمبرداري و سينما و ويدئو مطابق ماده ۱۱ اين تعرفه محاسبه خواهد شد.
د ـ هزينه‌هاي مربوط به آزمايشگاه ـ استفاده از لوازم مونتاژ، دستگاههاي نمايش جهت بازديد فيلم و تصاوير تابع ماده۹ اين تعرفه خواهد بود.
ه ـ دستمزد کارشناس در امور ورزشي بدون موارد جرح يا فوتي براي هر مورد ۲.۰۰۰.۰۰۰ ريال و براي موارد فوتي و يا جرحي حداکثر ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ريال با نظر مرجع مربوطه.
گروه۹ـ کشاورزي شامل رشته‌هاي:
(کشاورزي و منابع طبيعي ـ دامپروري و دامپزشکي ـ محصولات دامي ـ
آبزيان و شيلات ـ سم و سم‌شناسي ـ صنايع چوب ـ محيط زيست طبيعي ـ
گياه پزشکي)
ماده۴۸ـ دستمزد ارزيابي‌هاي رشته‌هاي فوق مطابق ماده ۱۱ اين تعرفه محاسبه خواهد شد.
ماده۴۹ـ دستمزد تعيين حق آباداني و حق ريشه و زراعت و نسق زارعانه و تعيين هزينه احياء و اصلاح و تسطيح زمينهاي کشاورزي و باغات و حق غارسي طبق ماده ۱۱ اين تعرفه مي‌باشد.
ماده۵۰ ـ دستمزد نمونه‌برداري به منظور تعيين کيفيت و طبقه‌بندي محصولات زراعي، باغي، دامي، آبزيان، خوراک دام، مکمل و داروهاي مصرفي دامي با توافق مرجع ارجاع‌کننده و کارشناس تعيين مي‌شود.
ماده۵۱ ـ دستمزد تشخيص اراضي (داير و باير و موات) تا مساحت ۱۰۰۰ مترمربع، ۲.۰۰۰.۰۰۰ ريال و براي هر هزار مترمربع مازاد ده درصد و بالاتر از يک هکتار، سه درصد دستمزد فوق مي‌باشد.
ماده۵۲ ـ دستمزد افراز املاک کشاورزي براساس ماده ۱۱ اين تعرفه به اضافه بيست درصد خواهد بود.
تبصره ـ در صورتي که انجام امر کارشناسي مستلزم تهيه نقشه باشد، دستمزد نقشه‌برداري بر طبق تعرفه مربوط محاسبه خواهد شد.
ماده۵۳ ـ دستمزد ارزيابي تجهيزات مرتبط و مواد اوليه و محصولات و فرآورده‌هاي کشاورزي و دامي و جنگلي و شيلات و غيره موجود در انبارها براساس ماده ۱۱ اين تعرفه محاسبه خواهد شد.
گروه۱۰ـ مديريت و خدمات شامل رشته‌هاي:
(امور آموزشي ـ امور خبرنگاري و روزنامه‌نگاري ـ ايرانگردي و جهانگردي ـ
زبانهاي خارجي ـ امور اداري و استخدامي ـ کتابداري ـ امور گمرکي ـ
ثبت شرکتها و علائم تجاري و اختراعات)
ماده۵۴ ـ دستمزد کارشناسي در مورد کليه رشته‌هاي فوق با توجه به کم و کيف کار در هر مورد حداقل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ريال و حداکثر ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ميليون ريال با پيشنهاد کارشناس و توافق مرجع ارجاع‌کننده خواهد بود.
گروه۱۱ـ ايمني و حوادث شامل رشته‌هاي:
(امور آتش‌سوزي و آتش‌نشاني ـ اموراسلحه و مهمات ـ امنيت عمومي ـ
حوادث ناشي از کار ـ مواد محترقه و منفجره ]ناريه [ )
ماده۵۵ ـ دستمزد کارشناسان اين گروه طبق تعرفه کارشناسان گروه ۱۰ موضوع ماده ۵۴ تعيين مي‌گردد.
ماده۵۶ ـ اعلام نظر نسبت به موارد اختلاف در نحوه محاسبه دستمزد، حسب مورد با کانون ذيربط يا مرکز و تفسير مواد تعرفه حسب مورد به عهده شوراي عالي کارشناسان يا مرکز مي‌باشد.
ماده۵۷ ـ کليه متن و مواد و تبصره‌هاي اين تعرفه از سوي کارشناسان رسمي و کانونها و نيز کارشناسان موضوع ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه و مراجع کشور اعم از وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتي، شرکتهاي دولتي، نهادهاي عمومي غيردولتي، بانکها، مؤسسات اعتباري و ساير شرکتها و دستگاه‌هاي دولتي که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام مي‌باشد، لازم‌الرعايه است.
ماده۵۸ ـ اين تعرفه با ۵۸ ماده و ۲۳ تبصره به پيشنهاد شوراي عالي کارشناسان رسمي دادگستري در تاريخ…………………. به تصويب رئيس قوه قضائيه رسيد و ۱۵ روز پس از انتشار در روزنامه رسمي لازم‌الاجرا است. مقررات مغاير لغو مي‌گردد.



رئيس قوه قضائيه ـ صادق آملي لاريجاني


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.