نرم افزارحسابداری صدگان

آيا مي دانيد چگونه مي توان شماره اقتصادي گرفت؟

4 1,056

حسابداراپ

در اين گزارش مي خواهيم به نحوه ثبت نام مشمولين و تکاليف و حقوق مشمولين بپردازيم. موضوعي که آگاهي فعالان اقتصادي نسبت به آن از ابتداي شروع فعاليشان مي تواند از مشکلات و دغدغه هاي بسياري، جلوگيري نمايد.


در اين خصوص پيش يک کارشناس مالياتي رفتيم و نظر ايشان را درباره نحوه ثبت نام مشمولين دريافت شماره اقتصادي پرسيديم وي گفت: آن دسته از اشخاص حقيقي و حقوقي که سازمان امور مالياتي کشور اعلام مي نمايد به سامانه ثبت نام موديان و تخصيص شماره اقتصادي به نشانيWWW.TAX.GOV.IR مراجعه و نسبت به ثبت نام و درخواست شماره اقتصادي اقدام نمايند. اشخاص حقيقي و حقوقي که به موجب اين دستورالعمل ملزم به اخذ کارت اقتصادي گرديده اند بايد هرگونه تغييرات از جمله انحلال، تغيير نام، تغيير شغل، تغيير نشاني و يا ساير موارد را حسب مورد حداکثر ظرف يک ماه از تاريخ تغييرات مذکور، از طريق درگاه به سازمان امور مالياتي مربوط اعلام نمايند. در غير اين صورت هرگونه مسئوليت ناشي ازآن به عهده دارنده کارت مي باشد. اشخاص حقيقي و حقوقي تا پايان زمان مهلت تعيين شده توسط سازمان امور مالياتي کشور براي دريافت و بکارگيري شماره اقتصادي بايستي حسب مورد از شماره ملي و شناسه ملي به عنوان شماره اقتصادي استفاده نمايند.

پندار سیستم

وي در خصوص مدارک مورد نياز جهت تشکيل پرونده و اخذ کد اقتصادي نيز چنين گفت: کپي برابر اصل از کليه مدارک ثبتي شرکت شامل اساسنامه، شرکتنامه و تقاضانامه واظهارنامه، اصل سند مالکيت يا اجاره نامه رسمي،کپي شناسنامه و کارت ملي اعضاي هيئت مديره، گواهي امضاء در دفتر خانه رسمي، تکميل دفترچه مشخصات شرکت و مهر و امضاء اعضاي مجاز، در صورت تشکيل پرونده توسط وکيل اصل وکالتنامه وکيل با مهر و امضاي شرکت از جمله مدارک مورد نياز جهت دريافت شماره اقتصادي است. همکار مالياتي در خصوص اشخاص مکلف به اخذ شماره اقتصادي گفت: کليه اشخاص حقوقي که به امر توليد، مونتاژ، واردات و صادرات، توزيع هر نوع کالا و کارهاي خدماتي اشتغال دارند، همچنين کليه اشخاص حقيقي که به امور فوق اشتغال داشته و داراي پروانه کسب يا کار از مراجع ذيربط بوده و يا داراي محل فعاليت تجاري باشند و واجد شرايط اخذ شماره اقتصادي به شمار مي آيند، مکلف به اخذ شماره اقتصادي مي شوند.

وي در مورد اينکه آيا کارمندان هم فعال اقتصادي محسوب مي شوند اظهار داشت:کارمندان فعال اقتصاديمحسوب نمي شوند اما همه افراد مشمول ماده ۹۵ قانون مالياتهاي مستقيم فعال اقتصادي به شمار مي روند. ازکارشناس ارشد مالياتي در خصوص تفاوت شماره اقتصادي با کد اقتصادي چند سال اخير سوال کرديم اظهار داشت: شماره اقتصادي نسبت به کد اقتصادي که در دهه گذشته ارائه شد از مزاياي بيشتري برخوردار است که در راستاي طرح جامع مالياتي به موديان داده مي شود. در دوره گذشته فقط بازرگانان کد اقتصادي دريافت مي کردند اما اين دوره تمام فعالان اقتصادي که فعاليت دارند شماره اقتصادي دريافت مي کنند و به تدريج تمام کارهاي مراجعه موديان به صورت مکانيزه و از طريق سايت انجام مي گيرد و هر دو طرف از مزيت هاي لازم برخوردار مي شوند. در گزارش بعدي به تخلفات و جرائم موضوع ماده ۱۶۹ و نحوه رسيدگي و مطالبه جرائم توسط ادارات امور مالياتي و موارد ابطال کارت اقتصادي خواهيم پرداخت.

زهره بهزادي – عليار کريمي فرد

منبع : سازمان امور مالياتي


محل تبلیغ شما

4 نظرات
  1. جان محمد اله یاری وانانی می گوید

    با سلام و ادب پیامی با عنوان نشانی محل بنگاه اقتصادی مرتفع نگردیده برای من ارسال شده لطفا راهنمایی منید

  2. علي می گوید

    جناب اله یاری
    بخش مشخصات مربوط به نشانی محل فعالیت مندرج در پرینت پیش ثبت نام را مجددا” بازبینی و نشانی نوشته شده در آن را با نشانی که اداره پست از محل فعالیت تان دارد بررسی و تطبیق و اصلاح نمایید .
    موفق باشید /

  3. عليرضا سليماني می گوید

    بايدازطريق رسانه ها به مردم جهت ثبت نام ودريافت شماره اقتصادي اطلاع رساني شود ومردم رانسبت به اهميت موضوع مطلع نمود. بدين ترتيب ميتوان موديان بيشتري راجذب نموده وازفرارمالياتي جلوكيري نمود .

  4. عليرضا سليماني می گوید

    با سلام وعرض احترام

    اينجانب به عنوان يك كارمند سازمان امورمالياتي واداره كل امورمالياتي جنوب تهران كه مدت دوسال درسايت كداقتصادي مشغول انجام وظيفه بوده ام به اطلاع ميرساند درحال حاضراكثرموديان مالياتي ثبت نام نموده ونام كاربري ورمزعبور خود رادريافت نموده اند ، انها بيصبرانه منتظردريافت شماره اقتصادي هستند ، خواهشمند است هرجه سريعتر نسبت به اماده نمودن وارايه شماره اقتصادي به موديان مالياتي اقدام فرماييد.

    باتشكر – سليماني ( كارشناس ارشد مالياتي كد ۳۲.۴ )

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.